
Lanac ili zupčasti kaiš? Jedno duže traje, a drugo manje košta, rešenje večite dileme je tu
Tehničke razlike između dva sistema mogu delovati sitno, ali u praksi znače mnogo

Pitanje koje muči mnoge vozače da li je bolji motor sa lancem ili onaj sa zupčastim kaišem – nikada nije imalo jednostavan odgovor. Oba sistema imaju isti zadatak: prenos snage sa radilice na bregastu osovinu, ali to rade na sasvim različite načine. I dok jedni hvale dugotrajnost lanca, drugi se kunu u tišinu i nižu cenu kaiša.
Ova razlika ne utiče samo na performanse motora, već i na troškove održavanja, pouzdanost i ukupno iskustvo vožnje.
Lanac: Gvozdena sigurnost
Lanac, izrađen od metala i vrlo sličan lancu na biciklu, poznat je po svojoj izuzetnoj otpornosti na habanje i dugom veku trajanja. Kod mnogih automobila sa lancem, zamena se ne vrši nikada – osim u ekstremnim slučajevima. To znači manje stajanja u servisu i manje nepredviđenih troškova.
Profimedia
Ovo ga čini idealnim za vozače koji planiraju da automobil zadrže duže vreme, ili često prelaze velike kilometraže. Takođe, kod vozila visokih performansi, lanac je gotovo uvek prvi izbor, jer podnosi veća opterećenja i obrtaje.
Međutim, lanac ima i svoje mane. Može stvarati buku, naročito kod starijih modela.Vremenom se isteže, a ako ga ne zatežete i ne podmazujete redovno, može doći do poremećaja u radu motora. A, kada dođe do kvara, popravka lanca je skupa, jer zahteva veću intervenciju.
Zupčasti kaiš: Tihi rad, manja cena, ali sa rokom trajanja
Zupčasti kaiš je sve popularniji kod manjih i ekonomičnijih automobila. Napravljen od ojačane gume sa vlaknima, omogućava tiši rad motora, manju težinu i često nižu potrošnju goriva. Kaiš je takođe jeftiniji za proizvodnju, pa se ta ušteda često preliva i na cenu automobila.

Najveća mana mu je ograničen vek trajanja. Većina proizvođača preporučuje zamenu na svakih 60.000 do 100.000 kilometara, u zavisnosti od modela vozila. Ako se zanemari zamena kaiša, posledice mogu biti katastrofalne – pucanje kaiša u vožnji može dovesti do oštećenja ventila, klipova i glave motora, što često znači popravku u iznosu od više stotina evra.
Održavanje: Planirani kaiš ili „zaboravljeni“ lanac
Održavanje je još jedna ključna razlika. Lanac ne traži čestu intervenciju, ali kada zatreba – bude skupo. Kaiš ima jasno definisane servise, što omogućava da troškove predvidite unapred i da ih rasporedite u budžet.
Lanac koristi hidraulične zatezače, koji zahtevaju ispravno ulje i dobar pritisak, dok kaiš koristi mehaničke zatezače i rolnice, koje se troše i menjaju.
Unsplash
Ako ne održavate lanac pravilno, čak i najkvalitetniji može da zakaže. A kada zakaže – nema opomene. Zato je redovno proveravanje stanja lanca i sluha za eventualnu buku ključno.
Lanac za duge staze, kaiš za tišinu i uštedu
Ne postoji univerzalno pravilo. Ako želite motor koji nećete morati često da servisirate i planirate da vozite isti auto 10+ godina – lanac je vaš saveznik. Ali, ako vozite manju kilometražu, često menjate vozila i volite tihi rad bez vibracija – zupčasti kaiš će vam više odgovarati.
U svakom slučaju, najvažnije je da redovno servisirate vozilo, slušate njegov zvuk i ne ignorišete preporuke proizvođača.
BONUS VIDEO:
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari