Vodoinstalateri tražili 24.000 dinara za zamenu gumice na česmi?! Ima jedna caka kako da vas majstori ne oderu

28.10.2021

20:00

2

Čini se da majstori koriste ovo vreme dok zakon konačno ne počne da se primenjuje, pa svoje usluge naplaćuju prilično papreno

Vodoinstalateri tražili 24.000 dinara za zamenu gumice na česmi?! Ima jedna caka kako da vas majstori ne oderu
Pixabay Profimedia

Prema novom Zakonu o zaštiti potrošača, koji je prošlog meseca usvojen u Skupštini, a u decembru stupa na snagu, majstori za sve popravke skuplje od 5.000 dinara moraju da izdaju predračun, a da počnu da rade mogu tek kada dobiju pismenu saglasnost. 

Inspektorima je vraćena mogućnost pisanja prekršajne kazne za lakše prekršaje. Prekršilac, ako plati u roku od osam dana, plaća polovinu predviđene kazne. Za pravno lice kazna iznosi 50.000, za odgovorno lice u njemu 8.000, a 30.000 je za preduzetnika. 

Čini se da majstori koriste ovo vreme dok zakon konačno ne počne da se primenjuje, pa svoje usluge naplaćuju prilično papreno. Nekada su cene usluga realne, ali ih onaj ko poziva majstora ne očekuje, a nekada su zaista neopravdane. 

Proteklih dana buru na mrežama i u medijima podigli su natpisi "12.000 dinara za odgušenje sudopere?!", "Šok - 17.000 dinara za otpušavanje cevi" i "Žena nije mogla da veruje - montaža obične plafonjere 5.000 dinara".

Fotografija računa jednog beogradskog vodoinstalatera podigla je frku na društvenim mrežama pošto vlasnica stana kaže da joj je majstor za odgušenje sudopere naplatio 12.000 dinara.

pritnscreen/instagram/MOJ_BEO_GRAD
 

Neretko majstori prilikom ugovaranja posla, obično telefonom, kažu jednu cenu svojih usluga, a onda po obavljenom poslu naplate mnogo višu cenu od one koju su naveli. A opet, ima i situacija da majstori budu najureni ili zakinuti za više hiljada dinara. 

Doge na majstora i suluda suma za menjanje gumice

Pixabay
 

 

Elektrotehničar Tomislav Micić naveo je dva neobična primera.

- Čuo sam od kolege majstora jedan interesantan primer. Kolega koji savesno radi svoj posao odradio je popravku, uložio i materijal i vreme. Čim je završio, gospođa koja je naručila uslugu je uputila mig sinu, mužu, ne znam šta joj je bio. On je otvorio vrata, a tamo su bile dve doge. Majstor mi je rekao da je jedva uspeo da pobegne. Ma kakva naplata u tom trenutku, bio je čovek srećan što se izvukao! Ne verujem da ijedan majstor ima vremena da se bakće time i da gubi vreme da bi isterao nešto. Tako se i on okrenuo i otišao.

U drugoj situaciji bila je oštećena mušterija. 

- Jedna mlada žena imala je lep stan, roditelji su joj ga kupili. Ona mi je ispričala da joj se sa vodoinstalaterom svašta dešavalo. Procurili su lavabo i sudopera, dvojica majstora su došla i zamenila gumicu i zaptivače za 15 minuta. Ona je pitala koliko to košta, a oni su rekli - 24.000 dinara. Pošto je dobrostojeća, nastupili su tako, pretpostavljajući da će platiti. Devojka je pozvala majku, jer nije imala dovoljno novca kod sebe, zbunila se. A majka kaže: "Daj mi majstora na telefon!" Tražila je broj telefona njihovog šefa, a kada ga je dobila posvađala se s njim. Na kraju, cena je spuštena na 6.000 dinara. Ali i to je previše - rekao je on. 

Naveo je da se do sada sve svodilo na usmeni dogovor pre same popravke, a da ljudi sada već pitaju za predračun kada se raspituju za popravku. 

- Ljudi već znaju šta da pitaju kada nas zovu. Već preko telefona kažu, recimo: treba mi to i to, koliko će to koštati? Postave isto pitanje na više adresa, kod nekoliko majstora, i onda se opredele za jednog od njih - rekao je on gostujući na jednoj televiziji. 

Kako da vas ne prevare

Pixabay
 

 

Mladen Alfirović, pravni savetnik Nacionalne asocijacije potrošača, za 24sedam kaže da je za potrošače najvažnije da pozovu registrovane majstore, kako bi mogli posle, ukoliko dođe do problema, da podnesu žalbu.

Od decembra majstori neće smeti tako da se bahate, ali naš sagovornik navodi da građani kojima je potrebna usluga ipak moraju da prilikom ugovaranja posla dogovore cenu i da za to imaju dokaz, odnosno pisani trag kao što su mejl ili SMS. 

- Bez toga ništa. Nikakav usmeni dogovor preko telefona ne pije vodu, to ljudi moraju da znaju. U suprotnom neće moći da se žale niti Asocijaciji potrošača niti bilo kome drugom. Na licu mesta se navede šta sve mora da se radi i da se cena, makar okvirna. Po završetku posla majstor mora da vam da specifikaciju na kojoj je navedeno šta je predmet popravke, koja je cena, kao i koliko koštaju delovi - ističe Alfirović, i dodaje da je stvar dogovora da li će delove, ukoliko su potrebni, kupiti majstor ili mušterija.

Prema novom zakonu, ukoliko je račun veći od 5.000 dinara majstor mora da vam napiše račun, odnosno specifikaciju, ali ono što možda niste znali jeste to da kada dogovorite okvirnu cenu, konačni račun ne može biti veći od 15 odsto od dogovorene cene.

Zato, pamet u glavu i ne zovite neproverene majstore. 

Bonus video

 

 

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti