Uključiš auto, ukucaš adresu i on te vozi sam: Srbija ušla u elitno društvo 5 država za razvoj kola bez intervencije vozača!

18.08.2023

20:10

0

Ova vozila neće učestvovati u saobraćaju, a dozvola je izdata za ograničeni prostor i uz obavezu da na mestu vozača sedi osoba sa vozačkom dozvolom

Uključiš auto, ukucaš adresu i on te vozi sam: Srbija ušla u elitno društvo 5 država za razvoj kola bez intervencije vozača!
Autonomno vozilo - Copyright Profimedia

Vest da je Ministarstvo unutrašnjih poslova izdalo prve dozvole za probnu vožnju u Srbiji za dva vozila koja poseduju sistem za kretanje bez intervencije vozača izazvala je pažnju mnogih vozača.

Ali ova vozila neće učestvovati u saobraćaju, a dozvola je izdata za ograničeni prostor i uz obavezu da na mestu vozača sedi osoba sa vozačkom dozvolom, koja je posebno obučena da kontroliše rad takvog vozila i ima mogućnost da u bilo kom trenutku isključi automatizovani sistem vožnje i preuzme kontrolu nad vozilom.

Naša zemlja je tako dozvolila probnu vožnju i testiranje vozila nivoa tri autonomne vožnje, što su pre toga uradile samo četiri evropske države.

Direktor Centra za električna i hibridna vozila Miloš Petrović smatra da je Srbija teohnološki spremna za upotrebu autonomnih vozila, ali nam nedostaju pravna regulativa i propisi za tu vožnju.

- Saobraćajni propisi koji postoje kod nas rađeni su sa pretpostavkom da će čovek uvek upravljati vozilom i da sada ta pravila treba prilagoditi situaciji gde vozilom upravlja veštačka inteligencija.

Nemamo dobru infrastrukturu za električna vozila

- Imamo prilično uređen sistem kada je reč o tehnološkom razvoju, ali u nekom delovima zaostajemo. U najvećim slučajevima automna vozila su električna, ali mi za njih nemamo sređenu infrastrukturu - rekao je Petrović.

Profimedia
 

Inače, u svetu ima dosta država koje ne podržavaju autonomna vozila, a neke čak namerno prave zamke da kod njih ne dođu.

Direktor Sektora za strateške analize Privredne komore Srbije Bojan Stanić smatra da se na većoj primeni autonomnih vozila sporije radi zato što se tehnologija mora prilagoditi za vozila bez vozača sa bezbednošću koja je ključna u saobraćaju.

- Zamislite kako je izgledao automobil pre 30 godina, a  zamislite kako će izgledati za 20 godina, sigurno će biti automatizovan i dosta zavisiti od mašina. Vi sada imate automobile koji sami koče u krivini ili kada se primaknete bankini. Sve to doprinosi bezbednosti - kazao je Stanić.

Dodao je i da bi bila veća primena ovih automobila uopšteno, potrebno je da se razvija obrazovna sfera i da jačaju univerziteti.

Đelmaš nije oduševljen

Međutim, naš poznati automobilski as Mika Đelmaš kaže da je vozio autonomni automobil marke "tesla" i da nije oduševljen. Dodaje da je sve vreme držao ruke na volanu.

- Ja sam vozio "teslu 3". On može da drži punu liniiju, može da nađe ulicu i adresu... ali sam sve vreme držao volan! Tako da nisam bio siguran da će to da se desi i nisam hteo da razmišljam o tome. Ne vidm da je to nešto bezbedno za saobraćaj i nisam ljubitelj svega toga. Jer onda što bismo išli u auto-školu? - kaže Đelmaš.

On ne spori da je vožnja udobna i da automobil ima autonomiju u smislu samostalnog upravljanja, ali kao vozaču mu je bilo teško da se oseća bezbedno prepušten samo mašini.

- Išao sam 80 km/h auto-putem. Auto je držao odstojanje ispred nas i punu liniju. Pri obilaženju on naznači šta će da uradi, a kada vi ubrzate on reaguje... ali jednostavno ne mogu da verujem mašini - kaže Đelmaš.

Na pitanje da li će ovakvi automobili u Srbiji postati skorija budućnost, on smatra da će ih kupovati oni kojima se dopadaju.

- Praviće ih za one koji uživaju u tome i koji ih vole - rekao je on.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike