IT sektor nije samo kodiranje, tu su i crtaći, a za svet se prave i u Srbiji

05.11.2023

16:05

0

Autor: R.B.

Srbija je u svetu sve prepoznatljivija po izvozu softvera i IT usluga, ali ima i svoj „zabavni“ deo - uz velike proboje igara za PC i telefone, tu su sada i crtani filmovi

IT sektor nije samo kodiranje, tu su i crtaći, a za svet se prave i u Srbiji
Foto05_Džoni Paf02 - Copyright Foto: Arhiva IES i ADS

Već treću godinu u Srbiji postoje dva studija u kojima italijanska producentska kuća ILBE proizvodi crtane, ili animirane filmove. I to za ceo svet, što je ozbiljan biznis i zahtevan, koji odavno ne rade „crtači s olovkom“.

- Animacija je u poslednje dve-tri decenije doživela ogromne promene. Većina ljudi i dalje zamišlja da crtači rade na papiru ili na lajboksu (Light Boxu), ali animacija više ne izgleda tako – objašnjava za „Biznis i finansije“ (B&F) univerzitetski profesor Mileta Poštić, animator i storibord direktor domaćeg kreativnog studija za animaciju „ILBE Studios“.

Kvalitetni animatori i dalje su traženi i dobro plaćeni, ali sada rade manje posla nego ranije. Primera radi, u kreativnom studiju ILBE samo deo zaposlenih čine dobri crtači, dok ostali, čak i oni koji se bave 3D animacijom, ne moraju da budu talentovani za crtanje.

- Veliki deo posla rade i montažeri, softveraši, dizajneri, inženjeri, stručnjaci za svetlo, zvuk i mnoge druge profesije, jer se promenio način proizvodnje animiranih filmova. Sredinom devedesetih godina prošlog veka bio sam asistent u jednoj umetničkoj školi u Čikagu. Tada smo crtali na lajt-boksu, zatim smo nacrtano snimali filmskom kamerom, čekali dve nedelje na razvijanje filma, pa potom snimljeni materijal puštali preko projektora. Ti uređaji se danas više ne koriste, već se sve radi na kompjuteru. Od početka do završetka rada na animiranom filmu sve se obavlja digitalno – objašnjava proces Poštić.

Inovacije su otvorile vrata za nove struke u proizvodnji animiranih filmova, ali su donele i nove troškove. Ipak, oni su, prema Poštićevim rečima, i dalje niži za opremu nego za plate animatora, čak i u Srbiji, gde su zarade manje nego na razvijenim tržištima.

Ali ova oblast se toliko brzo razvija da studiji moraju neprekidno da ulažu u inovacije. Samo u Novom Sadu, koji je s Beogradom čini dve lokacije gde radi ILBE, ima nekoliko inovativnih kompanija koje razvijaju najmodernija tehnološka rešenja za animaciju – od veštačke inteligencije do 4D skeniranja koje omogućava veoma realistične virtuelne likove.

Godine „kliktanja“ za jedan film

I pored ogromnog napretka tehnologije, proizvodnja animiranih filmova je složen i dugotrajan posao. Recimo, za dugometražni animirani film u trajanju od sat i po, dok se napiše scenario, završe razvoj, produkcija i postprodukcija, najčešće je potrebno od dve do pet godina.

Zadatak na poslu: Prvo da naučite da letite

Koliko je u svetu pravljenje animiranih filmova ozbiljan posao, pokazuje primer popularnog filma „Kako dresrati svog zmaja“.

Čuveni američki studio „Drimvorks animejšen“ (DreamWorks Animation), animatorima koji su radili na filmu „Kako dresirati svog zmaja“ plaćao je školu letenja da bi razumeli principe aerodinamike. Takve uslove srpski animatori nažalost još nemaju, ali i pored toga prave zapažene filmove i serije. 

Važan zadatak u tom poslu ima menadžer projekta, koji detaljno planira zaduženja svih članova ekipe. Takvi planovi su vrlo složeni i zato se često prave pomoću specijalizovanih softvera. Zatim na scenu stupa odeljenje koje se bavi razvojem. Ono radi na storibordu, koncept artu, dizajnu likova, pozadina i drugim elementima potrebnim za ulazak u produkciju.

U produkciji se rade animacija, teksturisanje, modelovanje, osvetljavanje i sve ono što čini film, koji se u postprodukciji doteruje tako što mu se dodaju efekti, zvuk, vrši kompoziting, kolor korekcija...

Ovi poslovi se rade detaljnije za filmove nego za serije, a preciznost i angažovanost filmske ekipe umnogome zavise i od budžeta za film.

Ali to što ne postoje multimilionski budžetiti ne znači da i u jednoj Srbiji ne mgu da se rade dobri animirani filmovi. Krajem septembra ove godine održan je „Novi Sad Film festival“, a od tri ostvarenja koja su prikazana u revijalnoj selekciji, dva je uradio upravo „ILBE Studios“ – „Pafins impopsible“ (Puffins Impossible), kao prvi animirani serijal proizveden u Srbiji, a u kojem je glavnom junaku glas dao glumac Džoni Dep, i „Prins of sias“ (Prince of the Seas), animirani dokumentarac o najvećem reformatoru Monaka.

Prvi je i produciran u takođe domaćoj produkcijskoj kući „Arhangel digital studios“ (Archangel Digital Studios), a drugi je produciran u studijima “ILBE Studios” i “Furuna krafts“ (Furuna Crafts).

Kad si već u Srbiji, otvori firmu

“ILBE Studios” je osnovala italijanska kompanija “ILBE Grup”, čije je puno ime „Iervolino end Lejdi Barakrdi entermtejment“ (Iervolino & Lady Bacardi Entertainment). Suosnivač je Andrea Iervolino, italijanski producent koji je dobar deo svoje karijere izgradio u Holivudu.

Foto: Arhiva IES i ADS
Monika Bakardi, Džoni Dep, Andrea Iervolino i Miloš Biković

 

On je pre tri i po godine doputovao u Srbiju na jedan filmski festival, i tu ga je zadesila pandemija koronavirusa. Prinuđen da produži boravak u našoj zemlji, raspitivao se kod glumca Miloša Bikovića o lokalnim potencijalima za razvoj animatorskog posla, a zatim se upoznao i sa Miletom Poštićem.

Animacija i vizuelni efekti

“ILBE Studios”, pored animiranih filmova, radi i vizuelne efekte za igrane filmove, reklame i druga audiovizuelna ostvarenja. Iako ih javnost često meša, vizuelni efekti se razlikuju od specijalnih. Specijalni efekti se rade analogno, što znači da se fizički napravi neka maketa i filmskim kamerama se snimi zamišljena scena, a vizuelni se rade digitalno.

- Neki režiseri još uvek rade sa specijalnim efektima, ali najveći broj njih ipak koristi kompjutere, zato što im je to jeftinije i pruža više mogućnosti - objašnjava Poštić, i dodaje da “ILBE Studios” najčešće radi uklapanje 3D likova i elemenata u isti prostor sa živim glumcem, digitalnu zamenu scenografija i slično.

Italijanski producent je na osnovu dobijenih informacija odlučio da započne poslovanje kod nas, čemu je doprinela i Uredba o podsticajima investitorima da u Srbiji proizvode audiovizuelna dela. Ona inostranim filmadžijama garantuje povrat dela novca utrošenog na snimanje ili animaciju u Srbiji. To znači da će oni koji su ovde potrošili do pet miliona evra dobiti nazad 25 odsto od utrošenih sredstava, a oni koji su potrošili više, povrat od 30 odsto.  

Sve zajedno podstaklo je kompaniju “ILBE Group” da već sredinom 2020. godine otvori u Srbiji studio za animaciju, sa dva ogranka, u Beogradu i Novom Sadu.

Prvi i najteži zadatak novog studija bio je da pronađe kadrove, jer su filmski radnici, a posebno animatori, deficitarne struke i u Srbiji i u svetu.

Međutim, u Novom Sadu se još i mogu pronaći, jer ovaj grad, u srazmeri sa brojem stanovnika, ima više stručnjaka i studija za proizvodnju animiranih filmova, video-igara i vizuelnih efekata od naše prestonice.

- Na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu je tek pretprošle godine otvoren smer za animaciju, dok na Akademiji umetnosti u Novom Sadu on postoji već 20 godina. Ja sam ga osnovao i predajem na tom smeru, tako da sam upućen i u to sa kakvim znanjem studenti izlaze po diplomiranju - kaže Poštić za B&F.

To mu je bila olakšavajuća okolnost prilikom pronalaženja kadrova za “ILBE Studios”, čemu je značajno doprineo i Miloš Biković, koji im je bio partner u promociji na društvenim mrežama.
"Puffins Impossible" beleži veliku gledanost širom sveta, a zahtevna publika IMDB-a je ovaj serijal ocenila sa 8,1 od ukupno 10 bodova. Svuda gde se prikazuje, navodi se da je serijal proizveden u Srbiji.

-To nije mala stvar za našu zemlju, ali i za naš tim koji postoji tek tri godine – zaključuje Mileta Poštić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike