Tehnika se pokvari čim joj istekne garancija! Da li posle toga mogu da se dobiju rezervni delovi i popravka?

11.10.2023

11:53

1

Vesna Perinčić iz Republičkog udruženja potrošača naglašava da bi bilo ključno uvesti obavezu trgovaca u našem zakonodavstvu da obezbede rezervne delove

Tehnika se pokvari čim joj istekne garancija! Da li posle toga mogu da se dobiju rezervni delovi i popravka?
Ilustracija - Copyright Profimedia

Svake godine, potrošači u Srbiji podnesu preko 1.000 žalbi na neispravne tehničke aparate, pretežno televizore i audio opremu. Čini se da ovi uređaji često kvare čim istekne garantni rok. Vesna Perinčić iz Republičkog udruženja potrošača naglašava da bi bilo ključno uvesti obavezu trgovaca u našem zakonodavstvu da obezbede rezervne delove i održavanje proizvoda i nakon isteka garantnog perioda.

Kontrola uvoza tehnike i drugih proizvoda uglavnom se vrši pregledom prateće dokumentacije, ali i slučajnim uzorkovanjem. Perinčićeva ističe da je opsežan broj reklamacija od strane potrošača, posebno na tehničku robu, znak da postoji problem sa kvalitetom uvozne robe. 

Pixabay
 

“Generalno je problem izuzetno veliki broj reklamacija potrošača na pre svega tehničku robu, ali isto tako kada se posmatra statistički ogroman broj reklamacija je i na obuću, pa zatim i na odeću. Dakle, pitanje je koliko je kvalitetna roba koja se kod nas uvozi, mada je generalno zaključak da kod nas još nije razvijeno to konkurentsko tržište, pa je otuda i slabiji kvalitet robe koja se plasira na tržište“, objašnjava Perinčićeva.

Čini se da se veš mašina ili televizor pokvare istog dana kada istekne garancija.

Garancija tj. garantni list koji se izdaje potrošaču, to je izjava volje trgovca i proizvođača kojim garantuju da će proizvod savršeno funkcionisati u određenom vremenskom periodu i ona važi i primenjuje se pod uslovima koji su dati u garantnom listu, odnosno toj izjavi trgovca ili proizvođača. Tada potrošač može da se javi kada ostvaruje svoja prava po osnovu garantnog lista kako trgovcu, tako i proizvođaču“, navodi Perinčićeva.

Kako su to rešili u Sloveniji

Takođe, Perinčićeva ukazuje na slovenački zakon koji trgovcu obavezuje da obezbedi rezervne delove i održavanje proizvoda najmanje tri godine nakon isteka garantnog roka.

Ovakva odredba ne postoji u srpskom zakonu, što bi moglo dovesti do neopravdane potrošnje i otpada, jer potrošači često bivaju primorani da kupe nove proizvode umesto da ih servisiraju.

Šta sa oštećenom robom prilikom transporta?

Nadalje, Perinčićeva ukazuje na čestu pojavu oštećenja proizvoda tokom transporta. Naglašava da je odgovornost za sigurnost proizvoda na trgovcu do trenutka isporuke potrošaču. Stoga, savetuje potrošače da budu oprezni prilikom prijema i pregleda isporučene robe.

U vezi sa cenom proizvoda, Perinčićeva naglašava važnost kupovine u Srbiji radi ostvarivanja prava garancije i saglasnosti. Takođe, podstiče razvoj konkurencije kako bi cene bile konkurentnije i prihvatljivije za potrošače. Kao konačan savet, Perinčićeva ističe važnost detaljnog proučavanja tehničkih karakteristika proizvoda i uputstava za upotrebu, kao i provera garantnog perioda, što potvrđuje kvalitet proizvoda i obećava postprodajne usluge.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: 24sedam/RTS

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike