Veličina nije važna: Kako postati partner prve lige auto-industrije

31.05.2023

19:40

0

Teško je, sporo i zahtevno, ali nije nedostižno, kažu svetske kompanije koje su na SEE Automotiv konferenciji u Beogradu predstavile svoje potrebe za lokalnim dobavljačima proizvoda i usluga

Veličina nije važna: Kako postati partner prve lige auto-industrije
Copyright Tanjug/Miloš Milivojević

Put je dug, može biti spor i sa malim koracima, ali ga je moguće preći, i na kraju se isplati, ukazali su predstavnici kompanija iz „prve lige“ svetske industrije auto-delova govoreći, između ostalog, o tome kako male i srednje lokalne firme mogu da postan deo njihovog lanca snabdevanja. A poučene pandemijom, i svetske firme gledaju da više nemaju velike snabdevače negde u svetu, nego traže nešto dovoljno pouzdano a blizu.

Na skupu „SEE Automotive – Connect&Supply 2023“ u Beogradu okupila su se neka zvučna imena svetskih kompanija koje u regionu Balkana imaju svoje fabrike, i koje odavde razvijaju proizvode ili ih prave za ceo svet. Došli su i da potraže nove lokalne partnere i da pokažu, ali i ohrabre male balkanske biznise, da ući u posao sa svetskom elitom proizvođača koji direktno rade za najveća imena auto-industrije nije nemoguće, ako se ispune određeni uslovi.

- Veličina kompanije nam nije važna, a imamo veliku potrebu da u poslovanju lokalizujemo sve što možemo. Možete ići malim koracima, pa se postepeno razvijati kroz saradnju. Bitni su kvalitet proizvoda, poštovanje standarda i rokova i uklapanje u našu poslovno kulturu – kaže Mahmut Galijašević, direktor nemačke firme „Man+Humel BiH“ iz Tešnja u Bosni i Hercegovini.

Galijašević kaže da je, naravno, bitan odnos troškova i cene proizvoda, ali da je mnogo bitniji ozbiljan pristup poslu i poštovanje dogovorenog.

- Morate biti svesni toga da je auto-industrija posao sa najvećom konkurencijom u svetu i da sa svakim kašnjenjem u isporuci trpe svi u lancu. A niko ne želi da bude razlog zašto neki automobil nije završen. Ali kada ste u lancu, tu je i puno benefita – ističe direktor fabrike koja je najveća nemačka investicija u BiH.

Branimir Živanović, iz nemačke firme „Forverk und zons“, u čijoj fabrici kod Preljine radi više od 800 ljudi, kaže da im lokalno „treba svega“.

- Rado ćemo nabaviti ovde sve što možemo, od materijala, kao što su ekstrudirani aluminijum, guma ili plastika, preko obrade delova CNC i mašinama za štampanje lima, do gotovih delova – napominje Živanović.

Ono što svima (u svetu) treba

Posla i prilike za saradnju ima, potvrđuje i Marko Ilić, menadžer nabavke čuvenog nemačkog „Kontinentala“, koji u Srbiji ima dve fabrike i razvojni centar.

Tanjug/Strahinja Aćimović
 

 

- Potrebne su nam i usluge, ali i raznorazni kadrovi, pa i tu trebamo pomoć. Ohrabrujemo potencijalne partnere da se jave, uz mali savet da budu strpljivi, jer procedure za nove dobavljače znaju da potraju – napominje Ilić.

Kako do dobrih radnika?

Svi predstavnici inostranih investitora iz oblasti privrede, u koju je u Srbiji otišlo 25 odsto svih stranih ulaganja, istakli su jedan zajednički problem – nedostatak kvalifikovanih kadrova za svoje fabrike.

- Cilj je da ljude pronađemo ovde, ne da ih „uvezemo“ iz Nemačke. Zbog toga se mora raditi i na tome – kaže Marko Ilić iz „Kontinentala“.
Jedan od načina da taj problem bude manji imaju nemačke kolege iz BiH.
- Jednostavno, pokušavamo da budemo najbolji poslodavac u regionu. Oko 80 odsto naših radnika napreduje u firmi, i kada to vide, svesni su svoje perspektive i ozbiljnosti firme – objašnjava Mahmut Galijašević iz „Man+Humela“.

Ono što svim stranim proizvođačima u Srbiji, kao i bilo gde drugde da dođu, obavezno nedostaje i gde je velika prilika jeste servisna podrška, ističe Marko Todorovski iz japanskog „Nideka“.

- Našu proizvodnu liniju od četrdeset metara pravila je jedna firma, „sterilnu sobu“ druga… Sve one imaju servisnu podršku, ali ona je daleko, u Japanu ili negde drugde. Lokalna podrška je stoga veoma dragocena. A onda se od odražavanja dođe do prilagođavanja, izmena, unapređenja, i tada je i samostalna proizvodnja nekog dela linije daleko – ukazuje Todorovski.

Da bi pristup velikima bio lakši, Pjerluiđi Đione iz „Feniks konsaltingsa“ savetuje da i kompanije i dobavljači koriste postojeće programe za razvoj dobavljača u ovom sektoru.

- Problem mnogih malih i srednjih firmi je to što nemaju dobro urađene biznis-planove i što im je loša samoprocena, koju zahtevaju velike firme. Zbog toga im je i vidljivost na tržištu slaba, čak i kada imaju dobre proizvode. A sve to može da se relativno brzo promeni – zaključuje Đione, koji već deset godina radi u Srbiji i iz nje pokriva čitav automobilski Balkan.

 

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike