Koliko će nam pojeftiniti roba iz Kine?

18.01.2023

06:35

0

Autor: G.M.Š.

U 2023. godini očekuje nas dramatično drugačija situacija sa prekookeanskim transportom i logistikom od one iz 2022. Cena prevoza će svakako ići nadole ali da li će robe biti?

Koliko će nam pojeftiniti roba iz Kine?
Ilustracija - Copyright Profimedia

Kako je prošla godina odmicala, bili smo kao kupci sve više i sve neprijatnije iznenađeni kako su se kretale cene omiljenih elektronskih i drugih sitnica koje su nam brodovima i avionima stizale iz Kine i ostalih delova sveta.

Iz britanske konsultantske kuće za pomorski transport "Druri“, uvereni su da će pad cena prevoza robe, a to je stavka koja najviše utiče na krajnju cenu prekookeanskog proizvoda, imati dvocifren pad. I to ne 10,5 ili 15 odsto, nego “najmanje 30“, piše Logisticsmgmt.com.

Screesnhot: .logisticsmgmt.com
Cena prevoza robe brodom iz Šangaja

Iz "DP Vorlda“ (DP World) su juče u Davosu izjavili da očekuju pad troškova transporta za dodatnih 15 do 20 odsto u 2023. godine, zbog usporavanja potražnje.

Za one koji su već počeli da odbijaju procente od cena koje merkaju na Alibabi, Amazonu ili iBeju, iz srpske firme „Kargo partners“ kažu da će morati da još malo pričekaju.

- Magacini su puni robe koja je i dalje skupa jer je ranije pribavljena po mnogo nepovoljnijim uslovima. Dakle, potrošači će morati još da pričekaju sniženja – rekao je nedavno za "Politiku“ Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja u "Kargo partnersu“.

Prevoz ide na trećinu cene

Maloprodajna cena možda neće odmah dole ali cena prevoza već ide. To pokazuju podaci sa terena, tj. vode, pa Šangajski kontejnerski indeks (Shanghai Containerized Freight Index) pokazuje da je prosečna cena prevoza iz Kine pala na 1.443 dolara za kontejner od 40 stopa (40ft). To je samo jedna trećina cene koja je plaćana u junu prošle godine.

Značajan pad se beleži i na spot, odnosno tržištu bez dugoročnog ugovora. Tu drugi indeks, Svetski kontejnerski indeks (WCI) kompanije „Druri“ beleži da je slanje 40ft kontejnera iz Šangaja u Los Anđeles u novembru koštalo 2.262 dolara a cena je krajem januara prošle godine bila 11.197 dolara.

Već u decembru to je palo na 1.400 dolara, prema podacima „Frajtos-a“, onlajn platforme za transport.

Indeks „Drurija“ za rutu Azija – Severna Evropa je pao 18 odsto u novembru, na 2.192 dolara, odnosno za 75 odsto manje nego što je bilo u avgustu. Cene forvard ugovora su pale ispod 1.500 dolara.

To za 2023. opravdava prognozu spot cene od 2.000 dolara po kontejneru.

Kod aviona traži se "mesto više" za - parking

Cena pada i kod prevoza avionima, ali tu imaju drugih problema jer pada i obim prevoza. Teško da će brzo doći do oporavka od pada iz poslednjeg kvartala 2022. godine, koji je uslovila manja e-trgovina od očekivane.

"Volstrit džurnal“ je nedavno istakao da je veliko povlačenje tražnje u onlajn trgovini izazvalo turbulencije u aviokargo sektoru. A u taj sektor je u međuvremenu usuta gomila novca u poslednje dve godine.

Pixabay
Prošle godine manjak, ove višak na nebu: Kargo avion

„Amazon“, „FedEx“ i „UPS“ su kupovali avione, letelice su masovno pretvarane iz putničkih u teretne… A onda je u prvoj nedelji novembra zabeleženo da je obim prevoza avionima pao za sedam odsto, i to nedeljno. „FedEx“ je prizemljio neke avione i sada će porasti tražnja, ali za avionskim parking prostorom.

- Tržište je ekstremno nepredvidljivo, mada su prošle godine avioprevoznici zaradili lep novac. Ali sad tržište više nije začepljeno kao lani sa prekidima lanaca dostave iz Kine, i zarade padaju kao kamen – kaže Ole Ringheajm, bivši šef „Eksel global era“.

Problem nije samo cena

Problema nema samo u avionskom prevozu. Stručnjaci za logistiku i špediciju kažu da će se situacija u svetu u tom sektoru u 2023. godini normalizovati, ali to ne znači da će odjednom cvetati ruže.

Oni oprezni ukazuju na probleme koje neće otkloniti globalno jeftinije gorivo nakon smirivanja energetske krize. Globalna flota brodova koji prenose teret se uvećala zbog velike potražnje u vreme krize, i sada su ostali visoki fiksni troškovi. Dodatno opterećenje krajnje cene mogu doneti i novi regulatorni troškovi, zagušenja luka koje smo viđali u 2022. ili ukrupnjavanje na tržištu prevoznika.

Ono čega je u 2021/22. bilo premalo, u 2023. će biti previše. Zbog viška brodova i kontejnera sada čak dolazi do otkazivanja isplovljavanja brodova.

Profimedia
 

Najveći iz industrije, danski „Maersk“, saopštio je da će “nastaviti da prilagođava kapacitete usluga iz Azije ka Severnoj Americi, Evropi i Mediteranu kako bi se prilagodio fluktuacijama u potražnji“. To bi moglo da uspori pad cena, ili ih zadrži na nekom željenom nivou. Ali, ni to nije lako postići.

- U 2023. postoji velika mogućnost snažnog rasta cena prevoznika. Konkurencija će dovesti do prilagođavanja kapaciteta brodova i broja kontejnera jer veliki igrači sigurno neće odustati, pa će sigurno biti pada cena – prenosi reči Kristijana Rileofsa, suosnivača i direktora „Kontejner iksčejndž“ (Container xChange) onlajn platforme za kontejnersku logistiku, portal Constructionweekonline.in.

Produžava se čekanje...

Ali cena prevoza, ispostavlja se, nije jedini problem. Naglo otvaranje Kine, nakon dve godine potpune izolacije i nulte tolerancije na kovid, dovelo je do velikog broja zaraženih. To predstavlja udarac i za kinesku industriju, koja je već u velikom zaostatku sa isporukama povećanih narudžbina pred Lunarnu (kinesku) novu godinu.

A i sama proslava Kineske nove godine znači dve nedelje prestanka rada fabrika. Sa tom pauzom, produžava se rok isporuke za bar tri nedelje, tako da će se roba, ma koje cene bila, svakako još malo pričekati. A možda i malo duže...

- Jasno je da postoji ogroman pad potražnje, zalihe se ne raščišćavaju, narudžbine ne stižu. Problemi postoje i u Kini, i u Evropi ali i u SAD. Najgore tek dolazi – rekao je zamenik izvršnog direktora logističke kompanije "DP Vorld“ Juvraj Narajan na marginama Svetskog ekonomskog foruma (VEF) u Davosu.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike