Problem i za Srbiju: Kinezi „zatvaraju“ Luku Bar, brodski prevoz se seli u Albaniju?

10.01.2022

12:43

0

Iza odluke najveće svetske brodarske firme, danskog „Maerska“, da više ne vozi do crnogorske luke mogla bi da stoji strategija političke i ekonomske velesile Kine

Problem i za Srbiju: Kinezi „zatvaraju“ Luku Bar, brodski prevoz se seli u Albaniju?
Suez Canal Authority via AP

Danska brodarska kompanijaMaersk” od 1. januara više ne saobraća preko Luke Bar, već preko albanske luke Drač i to nisu dobre vesti ni za Crnu Goru ali ni za Srbiju.

O ovoj odluci kompanija je obavestila sve svoje klijente u Crnoj Gori, javlja podgorički “Dan“, koji iz nadležnih državnih institucija, Vlade i Ministarstva kapitalnih investicija, kao i od Luke Bar, nije dobio odgovore na pitanja šta to znači za sudbinu jedine crnogorske međunarodne luke.

„Od resornog ministarstva nismo dobili odgovore na pitanja da li su upoznati sa odlukom kompanije da napusti najveću crnogorsku luku, te da li će to umanjiti prihode Crne Gore i za koliko. Od ministarstva nismo dobili informaciju ni da li su razlozi napuštanja barske luke od strane najveće svetske kompanije za prevoz tereta, ekonomski ili bezbednosni“ piše „Dan“.

Iza ove odluke danskih brodara mogao bi biti interes, odnosno poslovni odnos sa klijentima iz trenutno možda najveće svetske ekonomske sile – Kine.

Naime Kinezi, odnosno njihova globalna transportna kompanija „Kosko šiping“ (COSCO) su još 2017. godine uključili luku Drač u svoju mrežu. Godinu dana nakon što su platili 281 milion evra za 51 odsto grčke luke Pirej.

Ko je "Maersk"

„Maersk“ je najveći operater kontejnerskih brodova na svetu od 1996. godine. Sedište kompanije je u Kopenhagenu, a podružnice i kancelarije ima u 130 zemalja, Zapošljava više od 80.000 zaposlenih širom sveta, koji se brinu o transportu za više od 600 brodova sa 3,8 miliona TEU dvadesetstopnih jediničnih ekvivalenata kontejnerskog kapaciteta, odnosno 15 odsto tog tržišta globalno.

Iz Drača robe preko Pireja kao haba ide u sve velike kineske luke kao i iz njih. Prema samog Drača obavlja se inače 78 odsto prometa Albanije morem, što je ukupno 75 odsto čitavog uvoza i izvoza zemlje.

Prebacivanjem i „Maerska“ u Drač, luka bar ostaje u zapećku globalnog brodskog transporta, a to bi mogao da bude problem i za Srbiju, koja se uzdala u osavremenjavanje drumske i železničke kargo linije (Budimpešta) Beograda – Bar, kojom bi se kineska roba relativno najkraćim i najekonomičnijim putem (ulazak u severni Jadran nosi dodatne troškove) ubacivala u „srce Evrope“.

BONUS VIDEO

24sedam TV

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: 24sedam/Dan