Hoće li nam "odmrznuti" gorivo: Uredba nam više ne treba, ali ostaće!
Na današnjoj sednici Vlade Srbije mogli bi da saznamo da li ćemo i dalje imati ograničenu cenu goriva, nakon što je cena nafte u svetu značajno pala

Na sednici Vlade Srbije, koja se obično održava četvrtkom, moglo bi danas da se razgovara o tome da li će domaće tržište benzina i dizela ući i u sedmi mesec kontrolisanja, odnosno ograničenja cene derivata.
Aktuelna uredba, šesta po redu ako merimo promene uslova ograničenja (marža, iznos akcize…), produžena je do 31. avgusta, pa je ovaj četvrtak poslednji pred istek vladinog akta.
Promenili se uslovi
Akteri na tržištu su jednoglasni u tome da uredba više nema razloga za postojanje jer su se uslovi na svetskom i regionalnom tržištu značajno promenili.
- Ograničenje cene goriva više nema nikakvog smisla, ako ga je i imala nešto malo s početka. Već od sredine jula cena nafte je u padu i od tada imamo skupo gorivo. Ideja uredbe je bila da se zaštiti standard građana i smanje troškovi transporta privredi ali sa visoko zamrznutom cenom već dugo se ne postiže ni jedno ni drugo. Cena umesto da pada sa cenom sirovine, nama ona čak i raste, kada je u pitanju dizel, i to ovaj koji pravimo kod nas – kaže za 24sedam Nebojša Atanacković, predsednik UO „AD Nafta“ i član rukovodstva Unije poslodavaca Srbije.
On ukazuje na poslednji apsurd, od promene cene poslednjeg petka, kada je benzin umesto da pojeftini ostao na 180 dinara za litar, a dizel čak poskupeo za 3,5 dinara. A u svetu je u poslednjih pet nedelja nafta pala sa 106 na 95 dolara za barel.
Screenshot: Bloomberg
- Kod nas gorivo poskupljuje i pojeftinjuje samo kako se menja iznos koji država uzima za akcizu. Navodno pratimo nekakvu cenu derivata na Mediteranu, a gorivo dobijamo kod kuće, iz sirove nafte kojoj pada cena. A čak i oni koji za razliku od nas uvoze derivate sa tog tržišta, kao zemlje u regionu, sada imaju značajno manje cene. U ovakvoj situaciji zarađuje samo NIS, a štetu sa zamrznutom cenom imaju i građani i država i vlasnici pumpi, kroz manji promet i prihode – napominje Atanacković.
Uredba će, ipak, ostati
I pored svih argumenata protiv, Atanacković smatra da će uredba da bude produžena i na septembar. S njim se slaže i Milan Rakić, predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih stanica.
Screenshot: CME Group
- Uredba će ostati jer se država sada boji da će mali vlasnici benzinskih pumpi odmah podići cenu kako bi nadoknadili gubitke koje su zbog ograničene i neekonomske marže pravili od februara do danas. A to nije tako, jer mi živimo od prometa goriva i što je veći promet, više zaradimo. Naravno, kada je marža normalna, a ne sadašnjih 3,5 procenata od čega polovina ode na proviziju za kartice – objašnjava Rakić za 24sedam.
U Srbiji je od 1. jula, kada je cena goriva za sledeću sedmicu podignuta na rekordnih 205 dinara za litar benzina (oko 1,74 evra) a dizela na 218 dinara (1,86 evra), do danas cena je pala za 12,1 odsto (na 1,53 evra) kod benzina i samo za 3,5 odsto (na 1,79 evra) kod dizela.
Pritom su akcize i dalje za 10 odsto manje od originalno propisanih za ovu godinu.
U Crnoj Gori, gde su cene takođe regulisane (dvonedeljno) ali se striktno drže naftne formule i kotacije derivata na Mediteranu, cena je pala na 1,35 i 1,45 evra (24 i 27 odsto).
Cena benzina u Srbiji sada je na nivou zemalja regiona, između 1,45 i 1,65 evra ali je dizel i dalje skup i srpskih gotovo 1,8 evra je pet do 30 centi više nego kod komšija.
BONUS VIDEO:
Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari