Može li gorivo još pet dinara nadole: Nafta u svetu pala na cenu pre "zamrzavanja“ u Srbiji

18.08.2022

18:15

0

Sutra je još jedan dan kada bi vozači u Srbiji mogli da se obraduju novim cenama, jer za razliku od hrane i usluga, gorivo bi moglo da pojeftini

Može li gorivo još pet dinara nadole: Nafta u svetu pala na cenu pre "zamrzavanja“ u Srbiji
cena goriva profimedia-0712812068 1copy - Copyright 24sedam/Profimedia

Vozači u Srbiji, ali i firme kojima je trošak goriva bitna stavka u troškovniku, sutra (u petak) do 15 časova, do kada se saopštava nova, nedeljna cena goriva, mogli bi da se obraduju novom pojeftinjenju goriva.

Ako situacija nastavi da se odvija u ovom smeru, mogli bi da se obraduju i vlasnici benzinskih pumpi, koji su dosad finansijski najviše trpeli administriranje cenom koje je nametnula energetska kriza. Sa istekom aktuelne uredbe o ograničenoj ceni goriva (31. avgusta), cene bi mogle da ponovo budu na režimu slobodnog formiranja.

Dašak optimizma sa berzi

S obzirom na to kakvo je kretanje cena nafte i dizela na berzama, kao i na mirovanju dolara u odnosu na evro (i dinar), sa mnogo osnova očekuje se novo, sedmo, uzastopno pojeftinjenje benzina i (praktično) četvrto dizela.

Pitanje je samo koliko će gorivu na srpskim pumpama cena pasti, s obzirom na to da je prethodnih sedam dana cena fjučersa brenta na berzi pala na prosečnih 94,5 dolara za barel. Pre toga je bila za 2,5 dolara veća.

ilustracija 24sedam
 

Sada je brent praktično na nivou na kome je bio kada je u Srbiji počelo da se uvodi ograničenje cene goriva. Tako gledano, na taj nivo bi mogla da se vrati i cena goriva. Sredinom februara, kada je doneta prva uredba o ograničenju cena derivata, benzin BMB95 je koštao na domaćim pumpama 174 dinara za litar, a evrodizel 189 dinara.

Uredba do 31. avgusta

Trajanje aktuelne Uredbe o ograničenju visine cena derivata nafte produženo je krajem jula do 31. avgusta. U toj uredbi je smanjena i akciza na gorivo, prvo za 15, pa za 10 odsto, što je još jedna stavka koja bi mogla da poremeti "vraćanje“ cena goriva na normalnije nivoe. Ukoliko zafali para u budžetu, akciza bi mogla da se brzo vrati na pun iznos i cena goriva će padati sporije nego što pada nafti i derivatima na svetskim berzama.

Slična je cena bila i sredinom marta, kada je proglašena druga uredba. Tada je brent bio na 100 dolara, a naš benzin i dizel 176 i 187 dinara.

Ako bi se sada gorivo vratilo na taj nivo od, recimo, 175 dinara za litar benzina i 188 dinar za litar evrodizela, to bi značilo da će vozači uštedeti oko 1.500 dinara pri punjenju prosečnog rezervoara od 50 litara u odnosu na početak jula, kada su cene bila najviše.

Gorivo se vraća u normalu?

Osnove za ovakva očekivanja vozača svakako ima, jer cena sirove nafte pada od sredine juna. Tada je bila na neugodnih 120 dolara za barel, a danas je jeftinija od 95 dolara.

Ovoga puta ne bi trebalo da bude ni onog "ali“, koje nam je "sreću kvarilo“ zbog toga što je srpska uredba napravljena tako da cene goriva na pumpama određuje ne prema berzanskoj ceni nafte, već derivata za područje Mediterana.

Tih tridesetak dinara, odnosno gotovo 15 odsto kod benzina i oko 13 odsto kod dizela, svakako je olakšanje na inflacijom prilično izudarane novčanike građana i budžete (prevozničkih) kompanija.

Screenshot: Bloomberg
 

Dešavalo se često da nafta u svetu pojeftinjuje ali da nama gorivo, pogotovo dizel, poskupljuje jer je nestašica u Evropi. Sada ni to nije slučaj, jer cena dizela (ULSD) na PLATTS berzi pada od 6. juna. Sa nivoa od 1.290 dolara po toni survala se na sadašnjih 1.050, a ovih dana je bila i ispod 1.000 dolara.

To je ozbiljan pad od gotovo 20 odsto, koji se još nije "prelio“ na srpske benzinske pumpe. Zato, čekamo.

Screenshot: CME Group
 

Hoće li ovo biti kraj uredbe koja se tiče goriva? Milan Rakić, predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih stanica, misli da neće.

- Siguran sam da će uredba ostati bar još u septembru. Vladi je lakše da kontroliše šest-sedam veletrgovaca i sa njima dogovara krajnju cenu goriva nego stotine malih vlasnika. Vlasnici pumpi sve ovo vreme imaju gubitke zbog ograničene marže na sedam dinara, pa postoji strah da bi mogli da podignu cene kako bi nešto nadoknadili - kaže Rakić.

Mimo toga, dodaje, uredba više nema nikakvu svrhu, i to pokazuje primer da u regionu i gde nemaju rafineriju, kao što je Crna Gora, gorivo sada košta 1,45 evra, što je 170 dinara.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike