"Idemo na 200 dinara za litar“: Cena goriva na srpskim pumpama svaki dan veća, prognoze za naftu oprečne

28.01.2022

07:35

0

Cena nafte od 90 dolara sa svetskih berzi još nije uračunata u cene benzina i dizela na domaćim pumpama, a oni su skoro svakoga dana sve skuplji i skuplji

"Idemo na 200 dinara za litar“: Cena goriva na srpskim pumpama svaki dan veća, prognoze za naftu oprečne
24sedam/Pixabay/Profimedia

Cena nafte na svetskim berzama preskočila je 90 dolara za barel i veliki broj analitičara smatra da će dostići u ovoj godini i 100 dolara. Iako taj skok cene sirove nafte još nije stigao na srpske benzinske stanice, vozačima se čini da cena kod domaćih naftaša skače "preventivno“.

Tako da varijanta "napuni sad, biće skuplje“ postaje jedini način da se u toj "igranci“ sa poskupljenjem uštedi barem malo, pokazuje i slučaj jedne naše čitateljke.

Screenshot: Bloomberg
 

- Ovo je prosto neverovatno. Spremajući se na put, svratim uveče na lokalnu pumpu i sipam benzin po 168 dinara, a dva dana pre toga je bio dinar manje. Uz to čovek s pumpe mi kaže: "Dobro što si došla, u ponoć dižem cenu na više od 171 dinar. Biće brzo i 200 za litar ako se ovako nastavi“ – rekla je za 24sedam Mirjana B.

Iz Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) kažu za naš portal da aktuelni skok cene fjučersa (odložena isporuka) nafte od 90 dolara za barel nije uračunat u kretanje cena na domaćim pumpama, jer za tako nešto ipak treba da protekne neko vreme i da stignu nove narudžbe.

- Kada će i za koliko biti promenjena cena, zavisi od kompanije do kompanije i od toga kada i gde nabavljaju robu. U svakom slučaju, ne može se u postojećim uslovima očekivati da cena padne ako rafinerije kupe skuplju naftu. A veliki broj analitičara se ovaj put slaže u tome da je realno da nafta ove godine dostigne 100 dolara, čime se do sada samo "pretilo“ – kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar UNKS.

Ova predviđanja su na poslovnim i ekonomskim portalima danas česta, iako je relevantna američka Uprava za energetske informacije (EIA) u redovnoj prognozi objavljenoj sredinom januara navela da će prosečna cena nafte ove godine biti 75 dolara, a sledeće samo 68 dolara za barel. U EIA očekuju da će cena od 79 dolar iz prvog kvartala da padne na 71 dolar u poslednjem.

Screenshot: EIA.gov
 

Američka prognoza se zasniva na očekivanjima da će svetska proizvodnja biti povećana za 5,5 miliona barela dnevno, od čega će veći deo da „ispumpaju“ OPEK, SAD i Rusija (84 odsto), a da će potražnja da poraste za samo 3,6 miliona barela.

Nafta bila na klackalici, sada visoko gore

Nafta tipa brent, kao referentna za cenu crnog zlata u svetu, u poslednjih godinu dana kretala se cenom u rasponu od 52,56 do 90,47 dolara za barel. Na današnji dan u 2021. bila je na nivou ispod 56 dolara, a sada je 34 dolara (61 odsto) viša. Aktuelno klackanje cene počelo je padom sa novembarskih 86 dolara na decembarskih 69, da bi 2022. godinu započela sa kote 78. Da li će današnjih 90 dolara biti 100, valjda nećemo (tako brzo) videti.

Tomislav Mićović smatra da tu stvar lako može da krene nizbrdo.

- Neke članice OPEK-a čak ni sada ne mogu da ispune kvotu isporuke, i to redukovanu. Ukoliko Saudijska Arabija, Ujedinjeni Arapski Emirati ili Rusija podignu proizvodnju na svoje istorijske maksimume, cena može pasti. Ali pitanje je kome je to od izvoznika nafte u interesu da rizikuje da zatrpa tržište, kao što je bilo kada je cena pala na neodrživih 20 dolara 2020. godine – ističe Mićović.

Hoće li akciza zaista „pasti“?

Ukoliko gorivo u Srbiji zaista ode na 200 dinara, u problemu se neće naći samo vozači, kao što je pomenuta Mirjana B., već i cela ekonomija i svi građani u zemlji.

- Cena goriva je deo cene svake robe ili usluge, jer sve se na neki način transportuje, bilo da su u pitanju proizvodi, bilo ljudi. A pretnja je realna, jer sledi nam godišnje usklađivanje akcize na gorivo sa inflacijom iz 2021. Znamo da je ona bila visoka i to bi trebalo da samo akcizu poveća za 4,5 i 4,7 dinara, a sa PDV-om to izađe na 5,5 dinara dodatka na sadašnju cenu – upozorava Mićović.

Benzinska stanica, Foto:Pixabay/Andrzej Rembowski
 

Ovakav crni scenario se možda neće desiti, jer na nedavno održanoj sednici Socijalno-ekonomskog saveta (SES), koji čine predstavnici Vlade, poslodavaca i radnika, usvojen je predlog za Ministarstvo finansija da se akciza umanji.

Takav predlog SES "na liniji“ je sa postojećom inicijativom UNKS da se potpuno promeni akcizna politika za gorivo.

- Mi se zalažemo da zakon „prepozna“ nekoliko različitih kategorija potrošača, kojima bi akciza bila različita. Tako, recimo, ne bi istu akcizu imale transportne firme, čiji trošak utiče na sve, kao onu koju imaju poljoprivrednici, industrija, građani, ali i transporteri koji su u tranzitu kroz Srbiju, kao posebna kategorija. Takvim sistemom smanjenja akcize, a to vidimo kod Mađara, u Makedoniji ili Turskoj, umanjuju se cene i trošak privredi i građanima, a povećanom potrošnjom uvećava se i prihod budžeta – objašnjava Mićović.

BONUS VIDEO:

24sedam

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti