Zone, cene, kazne, pauk...: Šta bi svaki vozač trebalo da zna o parkingu u Beogradu

11.11.2021

18:15

0

Delova grada koji nisu zonirani sve je manje, a ponekad je i u onim koji jesu, lutrija naći parking-mesto

Zone, cene, kazne, pauk...:  Šta bi svaki vozač trebalo da zna o parkingu u Beogradu
Copyright Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

Beograd već godinama kuburi sa parking-mestima. I dok je praznicima, baš kao i danas na Dan primirja, besplatno parkiranje na celoj teritoriji grada, tokom ostalih dana je to sve jasno određeno, od toga koja je zona, cena, vreme zadržavanja, kazne, ali i u kojim situacijama pauk odnosi vozilo.

S druge strane, delova grada koji nisu zonirani, sve je manje, a ponekad je i u onim koji jesu, lutrija naći parking-mesto. Ipak, oni kojima to i pođe za rukom, u glavi treba da budu informacije koje bi svaki vozač u prestonici morao da zna.

Zone

Postoje četiri osnovne zone: crvena (zona 1), žuta (zona 2) i zelena (zona 3), ljubičasta (A zona), koje su u centralnom jezgru kao i tzv. plava, koja obuhvata opšta parkirališta izvan zoniranog područja i nalazi se na Novom Beogradu i u Zemunu.

Grad Beograd
 

Plaćanje

Najčešći i najjednostavniji način je putem SMS poruka. Ona treba da sadrži samo registarsku oznaku vozila (bez razmaka i specijalnih znakova npr. BG123WĐ).

Tada, korisnik poruku šalje na broj odgovarajuće parking-zone, i to: 9114 za pola sata u A zoni, 9111 za sat vremena u crvenoj, 9112 za sat vremena u žutoj, 9113 za sat vremena u zelenoj, 9119 za plavu zonu.

Takođe moguće je plaćanje parking-kartom koja se kupuje po trafikama, šalterima pošta ili u "Parking servisu", zatim kod kontrolora, ali i putem nove, unapređene mobilne aplikacije "Parking servisa", koja pruža niz novina, a o kojoj je 24sedam ranije detaljno pisao.

Promo/ Parking servis/ Befunky
 

Vreme zadržavanja

Razlikuje se od zone do zone. U ljubičastoj, automobil se može ostaviti maksimalno 30 minuta bez produžavanja. U crvenoj je 60 minuta (dodatnih 30 po većoj ceni), u žutoj dva sata (dodatni sat je skuplji), a u zelenoj 180 minuta (skuplji dodatni sat).

Takođe, mnogi ne znaju razliku između zaustavljanja i parkiranja.

Naime, po zakonu, zaustavljanje je svaki prekid kretanja na putu u trajanju od tri minuta, pri čemu vozač ne napušta vozilo, gde se naravno ne računa prekid kretanja zbog postupanja po saobraćajnom znaku ili pravilu.

Foto: 24sedam /Katarina Mihajlović
 

Važno je naglasiti da ukoliko se izađe iz automobila, bez obzira na to koliko dugo vozač provede van njega, kao na primer kada neko samo iskoči "na brzinu" do kioska, i tada automobil ostavi na ulici sa upaljena "sva četiri", to se vodi kao da je automobil parkiran. S druge strane, ako vozač ostane u automobilu, ali duže od propisana tri minuta, to isto znači da se je parkiran.

Kazne

Ukoliko se parkiranje ne plati u zoniranim delovima, ili istekne vreme koje je uplaćeno, biće naplaćena kazna, odnosno iznos u visini jedne "dnevne parking karte".

Pre nekoliko godina, "Parking servis" je doneo odluku o poskupljenu dnevne parking karte, koja je ubrzo povučena. Tako u svim zonama iznosi kao i ranije 1.870 dinara, za koji se, ako se plati u roku od sedam dana, dobija popust od 50 odsto.

S druge strane, kazna za nepropisno parkiranje je 5.000 dinara (50.000 za pravna lica), ali se može umanjiti za 2.500 ako se plati u roku od osam dana.

Printscreen/Instagram/Moj Beograd
 

Važno je naglasiti da u ovim slučajevima, nepropisnog i bahatog parkiranja, za ove kazne nisu nadležni radnici "Parking servisa", već isključivo komunalna i saobraćajna poilicija.

Garaže

"Parking servis" upravlja sa osam javnih garaža u kojima ima 2.800 parking mesta, ali i sa 15 parkirališta u užem i širem gradskom jezgru na kojima ima 4.250 parking mesta.

Plaćaju se po svakom započetom satu, a cene variraju. Tako je u najskupljim cena 120 dinara po satu, a u pitanju su Obilićev venac i Baba Višnjina.

Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović
 

U nedostatku prostora za ostavljanje vozila, pojedinci su počeli da "otvaraju" privatne parkinge, kao i da naplaćuju vozačima parkiranje čak i u zoniranim delovima grada, o čemu je 24sedam i ranije pisao.

Pauk

Za automobile težine do 800 kilograma ceh, kada pauk odnosi automobil, je 6.000 dinara, za one od 801 do 1.330 kg - 8.830 dinara, za one od 1.331 do 1.900 kg - 13.245 dinara, a za teže do četiri tone skoro 20.000 dinara.

Naravno, postoje i dodatni troškovi: 500 do 700 dinara za svaki dan na parkingu, 750 dinara za prenos auta noću, te 100 dinara za svaki kilometar preko 10 kilometara.

Po novoj verziji Zakona o saobraćaju, umesto tri minuta kako je bilo do pre samo nekoliko meseci, odnosno čak 15 minuta kako je bilo svojevremeno, pauk već posle jednog minuta od registrovanog nepropisnog parkiranja i napisanog obaveštenja, može početi sa uklanjanjem vozila.

Uklanjanje vozila se prekida ako dođe vozač i pristane da pomeri auto, ali pritom mora da "snosi troškove svih već preduzetih radnji".

JKP “Parking servis”
 

Automobili koji su bili nepropisno parkirani odvoze se na tzv. "groblja automobila": Staro sajmište, Ada Ciganlija, Dunavska bb, Mileve Marić Ajnštajn (pre svega ona sa stranim tablicama), Brodarska bb (napuštena i vozila iz saobraćajnih nezgoda).

Kako su i ranije rekli za 24sedam u JKP "Parking servisu", pauk prenosi sva vozila podjednako, kako ona luksuzna tako i ona manje skupa, jer kada je vozilo u prekršaju – nema razlike ni povlašćenih.

Kandža

Kada se ispune tri uslova, automobil se blokira, odnosno stavlja mu se kandža. Prvo, neophodno je da postoje dospela potraživanja po osnovu najmanje dva izdata naloga za plaćanje dnevne karte. Drugo, ukoliko nije moguće identifikovati vozača, odnosno vlasnika vozila, preko evidencije nadležnog državnog organa Republike Srbije. Treće, kada nije moguće pokrenuti postupak za naplatu potraživanja.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike