Posle Novog Sada, Beograđani će brzim vozom putovati i do Budimpešte: Dok kažete "keks", već ćete biti preko granice - nema stajanja!

19.01.2023

18:33

0

Umesto dosadašnjih osam sati, Beograđanima će od 2025. trebati čitavih dva sata i 45 minuta do Budimpešte

Posle Novog Sada, Beograđani će brzim vozom putovati i do Budimpešte: Dok kažete "keks", već ćete biti preko granice - nema stajanja!
Brzi voz od Beograda do Budimpešte - Copyright Tanjug/Miloš Milivojević/China Railway International Company (HO)

Posle Novog Sada i ležernog putovanja od samo 30 minuta, Beograđani će za dve godine za manje od tri sata putovati i preko granice - do Budimpešte. 

Umesto dosadašnjih osam sati, koliko je otprilike trebalo građanima da stignu do glavnog grada Mađarske, Beograđanima će od 2025. trebati čitavih dva sata i 45 minuta do Budimpešte.

To znači da će putnicima biti dovoljno da popiju kafu i prezalogaje nešto, a za tren oka će već biti na Glavnog železničkoj stanici u Budimpešti. 

Tanjug/Miloš Milivojević
 

O modernizaciji srpske pruge priča se već nekoliko godina unazad, a prvi korak ka tome napravljen je kada je urađena brza pruga od Beograda do Novog Sada

Ideja za brzu prugu od glavnog grada Srbije do prestonice Mađarske pokrenuta je još 2015, kada je tadašnji premijer Aleksandar Vučić najavio da će građani naše zemlje ovim prevoznim sredstvom moći da se voze do Budimpešte u od 2018. godine. 

Međutim, radovi su odlagani od tada nekoliko puta, onda je usledila pandemija koronavirusa, što je dodatno otežalo, ali i usporilo radove na ovoj brzoj pruzi.

Pruga dugačka 350 kilometara 

Tanjug/MGSI/Josip Veber
 

Pruga Beograd - Budimpešta radi se iz tri dela sa kineskim i ruskim partnerima. Ukupno je dugačka oko 350 kilometara, a 184 kilometara nalazi na strani Srbije. 

Iz kineskih izvora finansira se deonica broj jedan, od Beograda do Stare Pazove, dok drugu, Stara Pazova – Novi Sad, Srbija gradi novcem iz ruskog kredita za modernizaciju srpske železnice koji prema sporazumu iz 2013. godine ukupno vredi 800 miliona dolara.

Brza pruga Beograd - Budmipešta deo je kineske inicijative ’Pojas i put’ i strateškog cilja te države za povezivanjem grčke luke Pirej sa centralnom Evropom, odnosno Mađarskom kao jednom od država Evropske unije.

"Nema stajanja na granici"

Ovu lepu vest danas je saopštio ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, koji je izjavio da će gradnja brze pruge od Beograda do Budimpešte biti gotova sredinom 2025. godine. 

- Mađari će svoj deo posla završiti do kraja 2024. godine, tako da ćemo sredinom 2025. imati brzi voz, kojim ćete moći da stignete za dva časa i 45 minuta od Beograda do Budimpešte - rekao je Vesić.

On je dodao da neće biti stajanja na granici, jer će mađarska carina biti u Beogradu, a srpska u Budimpešti.

Najstarija pruga u Srbiji 

Najstarija pruga na teritoriji Srbije otvorena je 1854. godine i bila je duga čitavih 27 kilometara. 

Ukupna dužina pruge, koja je prelazila u Srbiju iz Rumunije i vraćala se preko državne granice, bila je 63 kilometara i prolazila je kroz Jasenovo, Belu Crkvu i Vračev Gaj.

"Leteći Beograđanin"

Vikipedia/Stefan Didam Schmallenberg
 

U današnje vreme u Srbiji, većini putnika voz ne predstavlja prvi izbor prevoznog sredstva, ali kada je železnički saobraćaj tek počinjao krajem 19. veka, vozna kompozicija nije služila samo za transport, već je predstavljala svojevrstan prozor u svet.

Nekadašnje parnjače su bez problema "jurcale" brzinama većim od 100 kilometara na sat, a pojedine kompozicije su beležile čak i evropske rekorde.

Pa tako, sredinom tridesetih godina prošlog veka Jugoslovenske državne železnice imale su i neobičnu parnu lokomotivu koja je zbog velike brzine nazvana "Leteći Beograđanin".

Proizvedena je u Berlinu, ali su joj domaći stručnjaci promenili prvobitni izgled i poboljšali aerodinamiku.

Na prvoj, probnoj vožnji u oktobru 1937. godine, na relaciji od Beograda do Zagreba, ova lokomotiva je ostvarila prosečnu brzinu od 122 kilometara na čas, a na pojedinim deonicama išla je i do neverovatnih 146 kilometara na sat.

Time je svrstana u red evropskih superekspresnih parnih mašina, ali su od nje, nažalost, ostale samo retke fotografije.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike