Šta do sada znamo o rušenju mosta u Baltimoru? Šta je uzrok incidenta i da li se konstrukcija raspala zbog greške u dizajnu (FOTO)

26.03.2024

21:24

0

Do sada su dve osobe izvučene iz vode, jedna u teškom stanju, a jedna nepovređena, dok se za sedam do 20 osoba traga

Šta do sada znamo o rušenju mosta u Baltimoru? Šta je uzrok incidenta i da li se konstrukcija raspala zbog greške u dizajnu (FOTO)
Copyright WJLA via AP

U utorak rano ujutru kontejnerski brod je udario u znameniti most Frensis Skot Ki u blizini američkog grada Baltimora, zbog čega se veći deo mosta srušio.

Nekoliko vozila koja su bila na mostu u tom trenutku palo je u vodu reke Patapsko, a spasioci tragaju za sedam do 20 ljudi za koje se veruje da su završili u reci.

Guverner Merilenda Ves Mur proglasio je vanredno stanje.

Šta znamo o mostu?

Most u Baltimoru, poznat i kao Kijev most, otvoren je 1977. godine u čast Frensisa Skota Kija, pesnika iz Merilenda iz 19. veka koji je napisao reči za američku nacionalnu himnu, "Barjak iskićen zvezdama".

Most je bio dugačak 2,6 kilometara i prelazio je preko reke Patapsko i luke Baltimor. Reka se uliva u zaliv Česapik, najveći estuar u SAD.

Profimedia
 

Opisan je kao neprekidni rešetkasti most, a njegov glavni raspon od 365 metara bio je treći najduži od svih mostova tog tipa na svetu.

Video-snimak incidenta pokazuje kako se most u treptaju oka ruši nakon što je kontejnerski brod Dali udario u jedan od njegovih stubova. Ovo se dogodilo oko 1.30 po lokalnom vremenu u utorak.

Videlo se da je nekoliko ljudi u to vreme bilo na mostu, što je kasnije potvrdio šef vatrogasne službe Baltimora Džejms Volas. Zvaničnici su zatim rekli da su tu bili i izvođači radova koji su radili na popravkama na mostu.

U 1.50 stigla je prva vatrogasna jedinica koja je prijavila potpuno urušavanje mosta. U toku je velika operacija potrage i spasavanja, a ronioci traže žrtve u ledenim vodama luke i reke.

Zvaničnici su rekli da "neki teret ili držači visi sa mosta", stvarajući nesigurne i nestabilne uslove, i da su timovi hitne pomoći radili oprezno.

Do sada su dve osobe izvučene iz vode, jedna u teškom stanju, a jedna nepovređena, rekao je Volas.

WJLA via AP
 

Temperatura vode u luci trenutno je oko 9 stepeni, što može dovesti do hipotermije onih koji su u nju upali.

Vatrogasni zvaničnici Baltimora rekli su da su sonari otkrili vozila u vodi.

Šta znamo o brodu?

Kontejnerski brod "Dali" pod zastavom Singapura prvobitno je izgradila je južnokrejska kompanije Hyunda Industries za grčkog brodovlasnika Oceanbulk.

Trenutno njime upravlja kompanija za čarter plovila Synergy Group, a privremeno ga je iznajmio gigant za transport kontejnera Maersk, navodi se u saopštenju Maerska.

Maersk je dodao da je prevozio teret za klijente Maerska, ali da u to vreme na brodu nije bilo osoblja kompanije.

Brod je krenuo sa morskog terminala Sigirt u Baltimoru u utorak oko 00.24 po lokalnom vremenu, na putu za Kolombo, u Šri Lanki.

AP Photo/Mark Schiefelbein
 

Njegova brzina je stalno rasla i kretao se pravolinijski jugoistočno duž reke Patapsko.

Zatim u 1.25 MarineTraffic podaci pokazuju da je brod iznenada skrenuo sa kursa i počeo da usporava.

Otprilike u to vreme video pokazuje da su se sva svetla na spoljašnjosti broda iznenada ugasila i da je dim počeo da izlazi iz brodskog dimnjaka. Ubrzo nakon toga udario je u most.

U nepoverenom memorandumu američke Agencije za sajber bezbednost i infrastrukturu koji je dobio BBC-jev američki partner CBS kaže se da je Dali "ostao bez pogona".

Synergy je saopštio da je posada, koju su činili državljani Indije, kao i dva kormilara na brodu, svi uzeti u obzir kao odgovorni i da nema izveštaja o bilo kakvim povredama.

Kompanija je saopštila da postoji nekoliko mogućih objašnjenja za incident, ali da je ova nesreća bila neuobičajena naročito jer je brod imao dva kormilara.

Ekspert za transport rekao je za BBC da je sudar mogao biti uzrokovan kvarom motora, kvarom upravljača ili kvarom generatora.

Profimedia
 

Ovo nije prvi incident u koji je Dali bio uključen.

Prilikom pokušaja da napusti luku Antverpen u Belgiji 2016. godine brod je ogrebao krmu duž keja i oštetio trup. Nije bilo izveštaja o povređenima.

Da li je most imao grešku u dizajnu?

Otvoren 1977. godine most Fransisa Skota Kija napravljen je od čelika, a Džulijan Karter, stručnjak za građevinarstvo, rekao je da su ove strukture jednostavne u konceptu, ali "veoma slabe" u određenim tačkama.

- To je ono što nazivamo kontinuiranom strukturom, svaki mali komad je povezan sa drugim - i, nažalost, to je katastrofalan kolaps - rekao je on.

Profesor Barbara Rosi, stručnjak za inženjerske nauke na Univerzitetu u Oksfordu, rekla je da je udarna sila teretnog broda morala biti "ogromna" da bi dovela do urušavanja betonskih konstrukcija koje podupiru most.

- Ne bi trebalo da spekulišemo da li je tako velike udarne sile trebalo uzeti u obzir u fazi projektovanja - dodala je ona.

AP Photo/Steve Ruark
 

Takođe se raspravljalo o tome da li su "delfini" (čelične konstrukcije ugrađene u morsko dno da bi zaustavile ili skrenule brod) ili veštačka ostrva možda bili neadekvatni.

- Ne znam kakvi su bili aranžmani za ovaj most, ali glavni mostovi preko brodskih puteva moraju da imaju značajnu zaštitu za stubove - rekao je projektant mostova Robert Benaim.

- Ako stubovi nisu adekvatno zaštićeni, onda su podložni sudaru sa brodovima. Jasno je da je zaštita stubova u ovom slučaju bila neadekvatna. Stub mosta nikada ne bi mogao da odoli udaru velikog broda. Mora biti zaštićen od udara - dodao je.

Kakav će biti uticaj urušavanja mosta?

Lokacija mosta Ki sugeriše da će biti velikih poremećaja u drumskom saobraćaju u narednim mesecima, pa čak i godinama. Pomorska aktivnost u luci Baltimor takođe će biti ozbiljno pogođena.

Most sa četiri trake bio je deo međudržavnog puta 695, spoljnog obilaznog puta oko grada Baltimora poznatog kao "Baltimorska kolovozna traka“, i prenosio je oko 11,5 miliona vozila godišnje.

WJLA via AP
 

I dalje će biti moguće preći luku Baltimor tunelom bliže gradu, ali lokalne vlasti su proglasile "veliku saobraćajnu uzbunu", predviđajući značajne probleme u saobraćaju nakon incidenta.

Urušavanje mosta će posebno predstavljati veliki problem za kamione koji prevoze opasne materije, koji su mogli da pređu most, ali im je zabranjeno kretanje u alternativnoj trasi tunela.

Ali incident nije stvorio ništa manji problem za otpremu.

Ekspert za transport kontejnera Lars Jansen rekao je da je ono što se dogodilo "velika katastrofa” koja će "stvoriti značajne probleme na istočnoj obali SAD za američke uvoznike i izvoznike”.

Pored nekih 21.000 jedinica tereta koje moraju da prođu kroz druge luke u regionu, on kaže da je "više trgovačkih brodova sada zarobljeno u luci Baltimor". Nijedan nije kontejnerski brod, ali postoje neki brodovi za rasuti teret.

Procenjuje se da je 2023. kroz luku prošlo oko 800.000 vozila, prevezujući rekordnih 1,3 miliona tona uvezenog tereta.

Međutim, Jansen kaže da, iako će biti nekih kašnjenja i dodatnih troškova, iz globalne perspektive incident neće imati značajan uticaj.

Bonus video

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike