Svemirska kapsula uspešno sletela na Zemlju, a ono što nosi bi moglo da nam otkrije tajne Sunčevog sistema

25.09.2023

Ovo je najveći uzorak asteroida ikada vraćen na Zemlju

Copyright Keegan Barber/NASA via AP

Nasina svemirska kapsula sa najvećim uzorkom površine tla ikada uzetim sa jednog asteroida, prošla je kroz Zemljinu atmosferu i spustila se pomoću padobrana u pustinju u Juti.

Kapsula sadrži prašinu asteroida Benu, a tih 250 grama materijala može da nam otkrije tajnu Sunčevog sistema.

Kapsula u obliku kapljice, oslobođena iz robotske svemirske letelice Oziris-Reks, sletela je u okviru predviđene zone za sletanje zapadno od Solt Lejk Sitija na ogromnom poligonu za testiranje i obuku američke vojske u Juti.

AP Photo/Rick Bowmer, Pool

Konačno sletanje kapsule, prikazano u NASA-inom prenosu uživo, okončalo je šestogodišnju zajedničku misiju američke svemirske agencije i Univerziteta u Arizoni, a uzorak asteroida Benu koji je kapsula nosila tek je treći, ali najveći koji je vraćen na Zemlju, nakon dve slične misije japanske svemirske agencije koje su se završile 2010. i 2020. godine.

Letelica Oziris-Reks je sakupila uzorak tla pre tri godine sa Benua, malog asteroida bogatog ugljenikom otkrivenog 1999. godine.

Asteroid Benu klasifikovan je kao "objekat blizu Zemlje", jer prođe relativno blizu naše planete svakih šest godina, iako se izgledi za udar smatraju malim.

Zašto je to važno?

Prvi razlog je, kako navodi BBC, "veliki".

Benu je na vrhu NASA-ine liste najopasnijeg svemirskog kamenja i ako bi znali od čega se asteroid sastoji, to bi moglo da nam pomogne da shvatimo kako da ga zaustavimo – ako se ikad ukaže potreba za tim.

Asteroid Benu klasifikovan je kao "objekat blizu Zemlje" (NEO), jer prođe relativno blizu naše planete svakih šest godina, iako se izgledi za udar smatraju malim. Očekuje se da će se Benu opasno približiti Zemlji 2182. godine - verovatno dovoljno blizu da nas udari. Podaci koje je prikupio Oziris-Reks će pomoći u bilo kakvom pokušaju skretanja asteroida.

Benu bi takođe mogao da nam ispriča više o našem poreklu jer je ovaj asteroid relikvija iz formacije ranog Sunčevog sistema, pre oko 4,5 milijardi godina. Naučnici se nadaju da će materijal dati neke nagoveštaje o tome kako je život počeo na Zemlji.

Šta će biti sa uzorkom?

On je poput savršeno očuvane vremenske kapsule. Kad je letelica pokupila uzorak – u akciji grabljenja koja je trajala pet sekundi – naučnici misle da je uzela oko 250 grama stenja i prašine.

Oni će sada da prouče svako pojedinačno zrnce.
NASA/Goddard/University of Arizona/CSA/York/MDA via AP, File
Asteroid Benu

Ipak, pre toga su morali da odnesu kapsulu u takozvanu čistu sobu, izolovanu od spoljne kontaminacije, a onda će započeti mukotrpan proces njenog otvaranja. Biće potrebno nekoliko nedelja da se konačno otkrije šta je unutra.

Ali, naučnici kažu da će čekanje biti vredno toga.

BONUS VIDEO