Smeh leči, pa čak i onaj lažni: Istraživanja tvrde da pomaže kod anksioznosti

18.11.2021

21:15

0

Često se kaže da je smeh najbolji lek, a prosečna osoba smeje se 17 puta dnevno

Smeh leči, pa čak i onaj lažni: Istraživanja tvrde da pomaže kod anksioznosti
Pexels

Robin Danbar, profesor emeritus evolucijske psihologije na Oksford univerzitetu kaže da fizički čin smejanja, pumpanje dijafragme kako bi se izbacio vazduh iz pluća, pokreće endorfinski sistem u mozgu.

- Endorfin nas čini opuštenima, srećnima i smanjuju uticaj kortizola - hormona stresa.

Složena mreža uticaja

Endorfin takođe pomaže u oslobađanju azotnog oksida, hemikalije koja pomaže da se opuste napeti mišići, pojačavajući učinke protiv stresa. Azotni oksid još i širi krvne sudove, što može doprineti pojašnjenju razloga zašto smeh snižava krvni pritisak, piše "Daily Mail".

- Verovatno postoji prilično složena mreža regija mozga uključenih u smeh - kaže profesorka Sofi Skot, neuronaučnica s Univerziteta u Londonu.

- Ali jasno vidimo da je hipotalamus aktiviran, a znamo da on reaguje u stresnim situacijama - dodaje.

Pexels
 

Ove hemijske promene deluju smirujuće dok smeh traje, ali i nakon njega. Studija švajcarskog univerziteta u Bazelu iz 2020. pokazala je da što su se ljudi više smejali tokom dana, manje su ih pogađali stresni događaji.

Lažni smeh takođe pomaže?

Iako prirodni, spontani smeh ima najsnažniji uticaj, postoje dokazi da čak i lažni smeh može da smanji našu podložnost stresu.

- Kad koristite mišiće lica uključene u smeh, to šalje povratnu informaciju mozgu, koji zatim oslobađa serotonin, koji poboljšavaju naše raspoloženje - objašnjava dr Natali van der Val, profesor i stručnjak za kognitivnu i socijalnu psihologiju.

Pregled studija o terapiji smehom, objavljen u časopisu "Social Science and Medicine" 2019. godine, otkrio je da je 18 od 19 studija pokazalo jasan pozitivan uticaj takve terapije na ljude pod stresom.

Pexels
 

Potrebno je vrlo malo, a rezultati mogu da budu izuzetno pozitivni

Naime, nije potrebno čak ni previše vremena da rezultati nastupe: studija istraživača iz Nemačke i Kanade iz 2021. pokazala je da čak i samo jedna 30-minutna seansa terapije smehom može smanjiti nivo kortizola.

Dr Van der Val kaže:

- Pokušajte da pronađete nešto što će vas nasmejati na minut dnevno i učinite to dnevnim ritualom, poput pranja zuba. Što vam više to postane navika, to će vam postati lakše.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Index