Kako da akumulator traje duže? Primenite savete i ne brinite za garanciju

08.11.2020

19:45 >> 19:27

0

Pre svega proverite i ispravnost svog automobila

Kako da akumulator traje duže? Primenite savete i ne brinite za garanciju
Copyright Pixabay

Među vozačima se stalno polemiše o roku trajanja akumulatora, pogotovo što nekima traje dve, dok drugima ima vek od osam godina. Razlika je velika, a da li je reč o kvalitetu samog akumulatora ili ima i do načina kako vozimo i vodimo računa o automobilu.

Zato se sajt Polovni automobili potrudio da razbije neke zablude o akumulatorima i da vam da nekoliko saveta kako da duže traje.

Ne stavljajte akumulator sa većim kapacitetom od fabrički predviđenog

Iako deluje logično da je bolje kupiti akumulator sa što većim kapacitetom, tj. što više Ah, pošto se tako automobilu olakšava, i startovanje, i napajanje brojnih potrošača, naročito zimi – to je pogrešno.

Punjenje akumulatora je komplikovana tema, pa zato treba pratiti ono što je propisao sam proizvođač automobila. Ukoliko stavite akumulator sa prevelikim kapacitetom, sistem za punjenje možda neće biti u stanju da ga održava dovoljno napunjenim, u procentualnom smislu, da se tako izrazimo.

Akumulator „voli“ da je napunjen 100%, mada gotovo nikada nije toliko napunjen. Ne prija mu da bude suviše ispražnjen, npr. ispod 60-65% kapaciteta, pošto tada dolazi do takvih hemijskih promena u njemu koje mogu da izazovu trajna oštećenja.

Generalno, što mu je više pao kapacitet i što je duže u takvom stanju, to će negativne promene biti izraženije i znatnije će mu biti skraćen vek trajanja.

Važna je i amperaža

Mnogi vozači prilikom kupovine novog akumulatora uglavnom gledaju samo kapacitet, koji se izražava u Ah (amper-časovima). Pritom zanemaruju jačinu struje hladnog starta – ona se izražava u A (amperima).

Struja hladnog starta nam govori koliku jačinu struje akumulator može da isporuči u određenim uslovima.

Pročitajte i: Zamislite šta se sve nakupilo: Automobil prvi put opran posle 44 godine (VIDEO)

Teoretski, govori nam koliko je akumulator jak, tj. koliko snage ima da pokrene motor automobila.

Postoji više standarda za merenje struje hladnog starta – na primer, govori nam koliku jačinu struje može da isporučuje tokom 30 sekundi pri određenoj temperaturi dok napon akumulatora ne padne ispod određene vrednosti.

Možete da kupite akumulator sa nešto većom strujom hladnog starta, to neće smetati, ali ni tu ne treba preterivati.

Unsplash/Daniel Best

Prvo proverite svoj automobil

Ukoliko akumulator kratko traje, npr. dve-tri godine, često nije problem u akumulatoru, nego u automobilu ili uslovima u kojima vozite – npr. problem sa punjenjem (alternator), parazitske struje, razni naknadno ugrađeni uređaji/sistemi koji troše struju kada je auto ugašen, loši kontakti na klemama (koje ne očistite kada zamenite akumulator); retko vozite, pa i tada prelazite kratke relacije, pa akumulator ne stigne dovoljno da se dopuni, problem sa motorom zbog kojeg dugo verglate dok ne upali (naročito zimi)…

Često je u pitanju kombinacija više navedenih razloga. Imajte u vidu da akumulator ne mora da „crkne“ iznenada – razni problemi ga malo po malo uništavaju i zimi i leti, dok na kraju (obično zimi) jednostavno nema više snage da pokrene motor.

Ako se retko vozi, nije dovoljno upaliti ga u mestu jednom nedeljno po 10-15 minuta.

Tako akumulatoru samo skraćujete životni vek, a u nekom trenutku motor verovatno neće hteti ni da upali. Akumulator se prazni ispod kritične granice i dolazi do sve većih trajnih oštećenja.

Ukoliko ga ne vozite duže, trebalo bi da ga izvadite iz automobila. U takvim situacijama, bar skinite minus klemu sa akumulatora i obezbedite je tako da ne dodiruje metalne delove u motornom prostoru.

Što pre ga dopunite ako se ispraznio

Ispražnjen akumulator trpi oštećenja – što duže stoji i što je više ispražnjen, to se više oštećuje i to trajno… Možda uspete da ga napunite kada vam zatreba i možda „poživi“ još neko vreme, možda i koju godinu, ali činjenica je da ste mu ozbiljno skratili životni vek.

Prazan akumulator može da se zaledi na samo nekoliko stepeni ispod nule. Tada na više načina dolazi do njegovog oštećenja.

Automobil sa zaleđenim akumulatorom ne sme da se pali na kablove ili da se stavlja na punjač, već prvo mora da se otopi. U svakom slučaju, već je pretrpeo određena oštećenja, pa mu je životni vek znatno skraćen.

Ovo nije urbana legenda – ovo upozorenje možete da pročitate u svakom uputstvu za automobil, kod proizvođača akumulatora, itd.

Pexels/Andrea Piacquadio

Ne čuva se u mnogo toploj prostoriji

Ukoliko ne planirate duže da vozite auto, izvadite ga i stavite u prostoriju u kojoj je temperatura 10 do 20 stepeni – bolje hladnije nego toplije, pošto se sporije prazni na hladnom.

Obavezno mu proveravajte napon na 2-3 meseca i po potrebi dopunite (ukoliko padne npr. ispod 12,5 V).

Ukoliko dozvolite da mu napon suviše padne, može doći do oštećenja i skraćenja životnog veka. Pre vraćanja u auto obavezno ga potpuno napuniti.

Nedovoljno napunjen akumulator može i u vožnji da izaziva problem

Kod nekih automobila, ukoliko sistem za kontrolu potrošnje električne energije proceni da akumulator nije dovoljno napunjen, može da deaktivira određene sisteme, kao npr. grejanje sedišta, parking senzore, sistem za nadgledanje mrtvog ugla i slično, u zavisnosti od spoljašnje temperature, stanja akumulatora, uslova vožnje, potrošnje el. energije, itd.

Možda vas zanima: Raskoš i bezbednost: Šta su sve imale i koliko su koštale limuzine američkih predsednika

Vozač će biti obavešten da neki od ovih sistema ne funkcionišu, a mogu da dobiju i poruku da je to zbog akumulatora. Naime, kod savremenih automobila postoji sistem koji prati stanje akumulatora, od napona, punjenja, temperature, itd. Zato na vreme mogu da upozore na eventualni problem.

Ipak, to ne znači da su ovi sistemi savršeni, pošto nisu svi isti, a nisu isti ni svi akumulatori, pa ipak treba na vreme preventivno proveravati akumulator.

Redovna provera može da spreči problem

Savetuje se da bar jednom godišnje odete u specijalizovani servis i proverite akumulator, bez obzira da li je u garantnom roku ili je garancija prošla. U tim servisima imaju posebne uređaje za testiranje (ima ih raznih vrsta), pa mogu na vreme da vas upozore na potencijalne probleme u budućnosti.

Takođe, možete da proverite i da li auto dobro puni akumulator. Tako ćete imati priliku da na vreme otklonite neki mali kvar koji znatno skraćuje životni vek akumulatora.

Inače, stručnjaci savetuju da se akumulator, čak i ukoliko je sve apsolutno ispravno, nekoliko puta godišnje dopuni. Postoje konkretni razlozi za to i time može znatno da mu se produži vek.

Saznaj više:

Pripazite: Jesenje lišće može da ošteti vaš automobil!

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike