Vozači se više neće plašiti na pružnim prelazima! Uvodi se nova signalizacija koja će jasno pokazati da li ide voz!

10.08.2023

08:17

0

Autor: R.M.

Novim Zakonom o saobraćaju predviđeno je žuto i crveno svetlo na pružnim prelazima

Vozači se više neće plašiti na pružnim prelazima! Uvodi se nova signalizacija koja će jasno pokazati da li ide voz!
Pružni prelaz - Copyright 24sedam/Katarina Mihajlović

Za četiri godine u Srbiji se na pružnim prelazima desilo više od 200 saobraćajki u kojima je poginulo 33 ljudi.

U našoj zemlji postoji 2.118 putnih prelaza, a njih oko 1.700 je na aktivnim prugama. Od tog broja svega 522 su obezbeđena savremenom signalno-sigurnosnom opremom, koja podrazumeva branike, polubranike, svetlosnu ili zvučnu signalizaciju. Dakle, manje od trećine! 

Međutim, izmenama Zakona o saobraćaju ovaj problem mogao bi, napokon, da bude rešen.

Naime, zakon propisuje da će prelaz puta preko železničke pruge morati da bude obeležen propisanom saobraćajnom signalizacijom.

- Na prelazu puta sa savremenim kolovoznim zastorom (asfalt, beton, kocka i sl.), preko železničke pruge u istom nivou postavljaju se semafori kojima se reguliše saobraćaj na prelazu puta preko železničke pruge ili semafori sa branicima ili polubranicima, u skladu sa propisima kojima se uređuje bezbednost u železničkom saobraćaju. Branicima i polubranicima kojima se zabranjuje i sprečava prelazak vozila preko železničke pruge može se dodati uređaj za davanje zvučnih znakova koji upozoravaju na spuštanje branika ili polubranika i približavanje voza. Kada je na prelazu puta preko železničke pruge postavljen semafor, odnosno semafor sa branicima ili polubranicima, a uređaj za njihovu upotrebu nije ispravan ili se ne koristi, semafor mora pokazivati trepćuće žuto svetlo - piše u jednom od članova zakona.

Ali dodaje se i kako će svetlosna signalizacija biti uređena.

- Za regulisanje saobraćaja na prelazu puta preko železničke pruge u istom nivou upotrebljavaju se semafori sa svetlima crvene i žute boje. Svetla moraju biti postavljena po vertikalnoj osi, jedno ispod drugog, i to: crveno svetlo gore, a žuto svetlo dole, odnosno po horizontalnoj osi, jedno pored drugog: crveno svetlo levo, a žuto svetlo desno - piše u zakonu.

Objašnjava se da će crveno svetlo značiti zabranjen prolaz, žuto svetlo da je zabranjen prolaz, osim u slučaju kada se vozilo ne može bezbedno zaustaviti ispred navedenog znaka.

24sedam/Katarina Mihajlović
Ilustracija

Što se tiče trepćućeg žutog svetla, ono će označavati obavezu za sve učesnike u saobraćaju da se kreću uz povećanu opreznost zbog eventualnog nailaska voza jer semafor kojim se najavljuje približavanje voza nije ispravan ili se ne koristi, odnosno semafor i uređaj za zatvaranje saobraćaja na prelazu puta preko železničke pruge u istom nivou nije ispravan ili se ne koristi.

Nepažnja vozača

A koliko je sve ovo važno govori činjenica da je u poslednjih godinu i po na pružnim prelazima stradalo čak 11 ljudi, a 22 osobe su povređene. 

Nenad Stanisavljević iz "Infrastrukture železnica Srbije" izjavio je nedavno da je razlog svih nesreća bila nepažnja vozača drumskih vozila, odnosno nepoštovanje saobraćajnih propisa. 

Inače, profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić izjavio je za 24sedam da je veoma veliki broj poginulih na pružnim prelazima, a prema njegovim rečima, prelazi nisu dobro obezbeđeni.

- Mnogo je kada život izgubi i jedna osoba. Pružni prelazi su, prema Zakonu o saobraćaju i Pravilniku o saobraćajnim znakovima, do 22. februara 2021. godine morali da budu obezbeđeni branikom, polubranikom ili saobraćajnim znakom sa trepćućim signalom, a od tog datuma može da bude postavljen i saobraćajni znak "stop" - rekao je Vujanić nedavno.

Ali tu je i nastao problem, jer se do tog februara znak "stop" nije odnosio na pružne prelaze već samo na raskrsnicu, a kako Vujanić kaže, sada održavaoci prelaza samo postave ovaj znak i smatra se da je on obezbeđen.

- Problem je u tome što pružni prelaz, da bi bio obezbeđen, mora da ima branik, polubranik i tako dalje. A kada vidite saobraćajni znak "stop", ne znate da li voz nailazi ili ne... Smatram da samo stavljanje znaka "stop" nije dovoljno i da se time ugrožavaju vozači koji koriste te prelaze. Nije dovoljno niti je bezbedno da pružni prelaz bude označen samo tim znakom - naglasio je Vujanić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike