Istočna transferzala: Šta donosi i kuda ide brzi put Požarevac - Veliko Gradište - Golubac

10.11.2021

19:33

0

Brza saobraćajnica Požarevac - Veliko Gradište - Golubac jedinstven je put čija je gradnja počela ovih dana, i to ne samo po okomitom pravcu na sve ostale auto-puteve koji se grade po Srbiji

Istočna transferzala: Šta donosi i kuda ide brzi put Požarevac - Veliko Gradište - Golubac
golubačka tvrđava Goran Sivački - Copyright 24sedam/Goran Sivački

Prvi ašov „zaboden“ je ovih dana i na drumskom delu Dunavskog koridora. Za tri godine trebalo bi da na toj istočnoj srpskoj transferzali od Beograda do Golupca bude izgrađen put dužine 68 killometara.

Kada se sve izgradi, dolazak iz Beograda do prirodnih lepota Dunava i Đerdapske klisure, kao i istorijske baštine Golubačke tvrđave, biće moguć brzinom od 100 kilometara na čas.

Radove vredne, prema današnjim procenama, 337 miliona evra izvodi kineska državna kompanija „Šandong hajspid“, a podizvođači su srpske firme.

Prva deonica ovog jedinstvenog puta, koji infrastrukturno „otvara“ Braničevski okrug i približava ga Beogradu i Novom Sadu, ali i tranzitnoj osovini sever - jug, trebalo bi da bude završena do kraja 2023. godine.

Provereni partner

Firma „Šangdong hajspid“ je u Srbiji gradila deonicu od Obrenovca do Ljiga na auto-putu „Miloš Veliki“ i brzu saobraćajnicu od Iverka do Lajkovca, koja spaja Valjevo sa tim auto-putem. Ista firma izgradila je i velelepni Kineski kulturni centar u Beogradu.

Poduhvat svakako nije rutinski - na trasi je više od 20 mostova i nadvožnjaka, uključujući novi most preko Velike Morave.

Za razliku od drugih auto-puteva koji se ovih godina grade po Srbiji i koji generalno drže pravac sever – jug, put ka Golupcu od Beograda, odnosno Požarevca, ide na istok. Taj deo zemlje je, čak i prema priznanju predsednika Srbije Aleksandra Vučića koji je svečano otvorio radove, dosad bio zapostavljen u infrastrukturnim planovima.

A put  Požarevac - Veliko Gradište – Golubac ne samo da će povezati prestonicu i Đerdap, već će sa dva najveća srpska grada, Beogradom i Novim Sadom, povezati ceo istok zemlje.

Za to će se „pobrinuti“ dva kraka brze saobraćajnice - od Golupca prema Brzoj Palanci i od Kladovu dalje prema Negotinu.

Kuda će proći trasa?

Svima onima koji će se novim putem 2024. kretati od Beograda prvi deo puta je dobro poznat, sve do Požarevačke petlje na auto-putu E-75, Beograd – Niš. Tu počinje nova saobraćajnica, od isključenja sa auto-puta, i uglavnom prati postojeću trasu takozvanog Beogradskog puta i obilaznice za Veliko Gradište.

Počela eksproprijacija

Grad i Republika su u aprilu započeli eksproprijaciju zemljišta koje se nalazi na trasi. Prema rečima Saše Pavlovića, gradonačelnika Požarevca, Grad sarađuje sa republičkim organima u vezi s poslovima izgradnje ove saobraćajnice i „ubrzano se radi na na formalnoj i pravnoj proceduri“.

Nakon prelaska Mlave, samo u nekim delovima prati sadašnju saobraćajnicu, obilazeći sela na teritoriji Požarevca, Velikog Gradišta i Golupca.

Od ove petlje, put se pruža ka severoistoku i prolazi kroz teritorije grada Smedereva, grada Požarevca (koji zaobilazi sa severne strane), opštine Veliko Gradište (zaobilazeći građevinsko područje sa južne strane), sve do ulaska u Golubac.
Postojeći put bi trebalo da bude zadržan za odvijanje saobraćaja u samim naseljima.

Vlada Srbije u februaru je utvrdila prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora državnog puta I-b reda, auto,put E-75 Beograd - Niš (petlja Požarevac) - Požarevac (obilaznica) - Veliko Gradište – Golubac.

Na trasi dužine 68 kilometara planom je predviđena izgradnja 30 mostova preko reka i kanala, kao i 26 petlji, raskrsnica i kružnih raskrsnica i 21 denivelisano ukrštanje, a brzi dolazak iz Beograda do lepota Dunava i Golubačke tvrđave biće moguć brzinom od 100 kilometar na čas.

Trasa novog putaq, Screenshot:msgi.gov.rs
 

Granica plana određena je na osnovu koridora državnog puta, u širini od 100 do 200 metara, koja obuhvata pojas puta, zaštitni pojas, pojas kontrolisane izgradnje, postojeće vodno i železničko zemljište i planirano vodno zemljište potrebno za regulaciju tokova i zaštitu puta od poplava, u ukupnoj dužini od 68 kilometara.

Površina obuhvata plana je nešto veća do 10 kvadratnih kilometara i uključuje teritorije Smedereva, Požarevca, Velikog Gradišta i Golupca.

Tanjug/Rade Prelić
 

Vožnja će biti komotna, jer predviđena širina četiri kolovozne trake je po tri i po metra, ivične trake pola metra i bankine od metar i po.

Saobraćajne trake će po smerovima biti razdvojene tri metra. Na delovima trase gde se planira izgradnja servisnih saobraćajnica biće planiran kolovoz servisne saobraćajnice od pet i po metara.

Trasa planiranog državnog puta se u prvom delu (31 kilometar) pruža duž postojećeg državnog puta I-b reda broj 33 (do Požarevca) i državnog puta I-b reda broj 34 (obilaznica Požarevca) koji se rekonstruišu i šire, dok se u drugom delu (narednih 68 kilometara) pruža novoplaniranom trasom, zaobilazeći naselja.

Screenshot:Mgsi.gov.rs
 

Ona zaobilazi građevinska područja naselja i preuzima tranzitni saobraćaj i kategoriju državnog puta broj 34, dok se postojeći put zadržava i omogućava odvijanje saobraćaja do naselja i unutar njih.

Predviđeno je jedno obostrano odmorište na stacionaži km 66+300, uz mogućnost definisanja drugih potencijalnih novih lokacija (na Deonici 3), a previđena je i gradnja tri benzinske stanice.

U pitanju su stanice na šestom kilometru sa desne strane kod Male Krsne, na šestom kilometru sa leve strane kod Male Krsne i na desetom kilometru sa desne strane kod Dragovca. Takođe, pumpa na izlazu iz Požarevca sa desne strane u smeru ka Beogradu, na izlazu iz sadašnje obilaznice, zadržava se u funkciji.

U koridoru novog državnog puta Prve B (IB) kategorije moguće je formiranje odmorišta sa prostorom za parkiranje, javnim govornicama i po potrebi restoranima i prodavnicama.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike