Hoće li se bogatim Arapima svideti najbolji ukusi Srbije: Premijum segment hrane na Dubai Expo 2020

01.10.2021

18:26

0

Nastup na Svetskoj izložbi u Dubaiju velika je prilika za nove poslove srpske privrede, a šta od Expo 2020 očekuju proizvođači za 24sedam su govorili predstavnici firmi iz segmenta premijum hrane

Hoće li se bogatim Arapima svideti najbolji ukusi Srbije: Premijum segment hrane na Dubai Expo 2020
Ilustracija - Copyright Tanjug/AP Photo/Kamran Jebreili

Među 500 srpskih kompanija koje učestvuju na globalnoj mega izložbi Expo 2020. koja se narednih šest meseci održava u Dubaiju, nalazi se i dvadesetak proizvođača hrane. Taj sektor, posebno u premijum segmentu, prepoznat je i sa srpske i sa emiratske strane kao potencijalno velika šansa za izvoz, kaže za 24sedam Milutin Pantić, vlasnik beogradske firme "Haus of fuds“ (House of foods, Hoff).

- Poslali smo svoje prilično detaljnije opise proizvoda, specifikacije, fotografije, ponude i predstavnici PKS, koordinacionog komiteta Vlade Srbije i domaćina u Dubaiju su odabrali najbolje kandidate. Komora se mora pohvaliti za odlično organizovan nastup, ozbiljan proces selekcije i sada je sve na kupcima. Koliko je to temeljno urađeno pokazuje i to što je nama izbačen jedan od proizvoda sa liste. U dokumentaciji je stajalo da je dobar za dijabetičare, jer nema dodatog šećera, ali to nije dozvoljeno na tamošnjem tržištu zbog toga što "vuče“ na medicinsko sredstvo – kaže Pantić, koji na Expo nastupa sa svojim prelivima i nadevima od aronije, kao i matičnim sokom i kombinacijama preliva aronije sa kajsijom, šljivom i malinom.

House of food
Srpska aronija za arapska nepca: Hoff paleta

Sam Expo ne donosi odmah ugovore za bilo koju robu, pa tako ni srpsku, već je to pre svega promocija kojom se dolazi do potencijalnih kupaca i posrednika, ističe za 24sedam Tanja Avramov, vlasnica bečejske firme "Ril red rasberi“ (Real Red Raspberry), čiji su proizvodi takođe članovi srpske "prehrambene reprezentacije“ a koja već ima iskustva sa izvozom na arapsko tržište.

- Dubai je jedan stvarno poseban biznis hab i nastup tamo je velika prilika. Već uveliko planiramo, pravimo liste mogućih kontakata i kupaca, kao i aktivnosti za februar, kada ćemo tamo u organizaciji PKS otići i predstaviti firmu čiji uzorci proizvoda su već tamo – kaže Avramov.

Prema njenim rečima, za izvoz na arapsko tržište, gde je njena firma već prisutna u Saudijskoj Arabiji, ne postoje neke posebnosti i prepreke.

Žena biznismen u arapskom svetu

Tanja Avramov je sa nama podelila i jednu anegdotu koja opisuje specifičnosti arapskog sveta, pogotovo iz ugla jedne žene iz biznisa. Prilikom jedne ranije posete sajmu u Dubaiju sprske poslovne delegacije u kojoj je bilo dosta žena, predsednik Privredne komore Dubaija je odvojio čak sat vremena za delegaciju iz Srbije. Tom prilikom pomenuo je da su Emirati toliko napredni na Bliskom istoku da su uveli dve nedelje porodiljskog odsustva. Zapanjio se kada je čuo da je u Srbiji to devet meseci.

- A onda iz njegovih pitanja tipa "pa ko to plaća“ shvatite razliku sistema. Jer kod nas takve odluke i trošak snosi društvo, a u Emiratima, gde nema poreza, sve je u rukama i na budžetu vladajuće porodice. Tamo svakako ne očekujem da ću o poslu razgovarati sa koleginicama ali, ako ćemo pravo, njih u biznisu nema mnogo ni u Srbiji, možda nekoliko odsto na mestima gde se donose odluke – ističe Avramov.

- Tržište Bliskog istoka je po traženim standardima i propisima blisko evropskom. Jedina razlika, za nas veoma bitna, je što recimo Dubai ima taksu na šećer, što pogađa one koji imaju recimo džemove sa 60 odsto šećera. Mi taj problem nemamo, jer nemamo ni dodatog šećera. Pošto izvozimo i u EU, konkretno u Sloveniju, i u Rusiju, mogu da kažem da je izvesti u Rusiju veći problem zbog tamošnjih specifičnih propisa za hranu – napominje Avramov.

Ipak, nije sve u veličini

Kada se pominju velika tržišta, pogotovo ako su udaljena ili čak "egzotična“ kao što je tržište Dubaija i Emirata, obično se pomisli da je za proboj potrebna velika količina proizvoda. I Pantić i Avramov ističu da to nije uvek slučaj.

- Kada imate premijum proizvod, kao što je naš namaz od maline sa 80 odsto voća, koji je cenovno u višem rangu, onda ni trošak transporta ne igra presudnu ulogu kao kada izvozite jabuke. A pitanje je i kome izvozite, jer premijum proizvodi, pogotovo organska hrana. ne idu u diskonte i supermarkete, već u pet od 10 odsto prodavnica na nekom tržištu. Recimo u celoj velikoj Rusiji imate gomilu lanaca jeftinih prodavnica ali samo jedan sa premijum proizvodima – objašnjava Avramov.

Upadljivo prepoznatljivo: Bečejski namaz Real Reda

Milutin Pantić dodaje da ni da su u pitanju veće količine, za Srbiju to u prehrambenom sektoru nije problem.

- Više se radi o tome kolika je potražnja, a onda i koliko se prema njoj uloži novca. To je još jedan nivo priče zbog kojeg je ovakav nastup na Svetskoj izložbi važan. Ako se, da ne kažem kada, sklope poslovi to će dati dodatni razlog da se zbog veće potražnje udruže domaći proizvođači aronije, na čemu inače u Hofu radimo poslednjih šest godina. A ne da se zasadi aronije čupaju, što se sada zbog lošeg plasmana događa u okolini Niša  – ističe Pantić.

A sa udruženom proizvodnjom i većim količinama biznis se koncentrično širi i na proizvođače ambalaže, prevoznike, poslove reklame i marketinga…

U Srbiji problem, u Dubaiju prednost

Sledeći presudan momenat za odabrane srpske proizvođače hrane biće u februaru, kada je na Expo-u „Nedelja hrane“, koja se poklapa i sa velikim sajmom prehrambene robe „Galf fud“ (Gulf Food). Tada će predstavnici ovdašnjih firmi, letovima koje im je obezbedio PKS, lično prezentovati svoje proizvode i pregovarati sa potencijalnim kupcima iz sektora maloprodaje, HoReCa ali i drugim proizvođačima.

- To što dolazimo sa premijum proizvodima koji nisu svakodnevni, a koštaju malo više, u Dubaiju i na okolnim tržištima može da bude samo prednost. Za razliku od Srbije, gde i potrošači u maloprodaji i restorani i prehrambena industrija sporo prihvataju novine, na tržištima na koja dolazi probrana roba iz celog sveta nešto što je drugačije i novo je razlog da se proba i eksperimentiše novim ukusima – napominje Pantić.

Tada će možda, s probojem u svetu, i srpsko tržište da lakše prihvati namaze od aronije ili maline, a ne da moraju da se "traže“ po odabranim objektima trgovinskih lanaca ili specijalizovanim radnjama zdrave hrane, zaključuje Tanja Avramov.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike