Šta sve gradimo po Srbiji: Evo koje deonice puteva će uskoro biti završene (FOTO/VIDEO)

16.04.2023

07:35

0

Završava se obilaznica oko Beograda, zatim 27 kilometara od Pojata do Makrašana, kao i 5,5 kilometara do Merošine, deonica Ruma-Šabac...

Šta sve gradimo po Srbiji: Evo koje deonice puteva će uskoro biti završene (FOTO/VIDEO)
Gradnja puteva po Srbiji u zamahu - Copyright Tanjug

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić otvorio je prvog dana aprila novu deonicu auto-puta Surčin-Novi Beograd u dužini od 8,7 kilometara. On je tada istakao da gradnjom ove deonice građani, koji idu iz Novog Beograda i Zemuna, mnogo brže i lakše pristupaju auto-putu "Miloš Veliki", da ona skraćuje put do Čačka za čak 20 minuta, kao i da su to velike stvari i projekti za Srbiju.

On je tada podsetio da građane očekuje još nekoliko velikih otvaranja u 2023. godini.

Žila kucavica zapadne Srbije

- Uskoro krećemo da radimo petlju Jakovo. Trebalo bi da bude završena obilaznica oko Beograda, zatim otvaramo 27 kilometara od Pojata do Makrašana. Nakon toga, idemo na otvaranje 5,5 kilometara do Merošine i posle toga otvaramo važnu deonicu Ruma-Šabac, strahovito približavanje i Loznice, i Republike Srpske i BiH Beogradu i Novom Sadu - poručio je Vučić.

Kako je dodao, ostaje da se završi deonica Pakovraće - Požega, što predstavlja žilu kucavicu cele zapadne Srbije, a uskoro se završava i auto-put Kuzmin - Sremska Rača.

Da se za nekoliko nedelja završava deo Moravskog koridora naglasio je i ministar finansija Siniša Mali.

- Pokrenućemo i dva velika projekta, brzu saobraćajnicu Bački breg – Kikinda koji povezuje dva granična prelaza, što je važan put za Vojvodinu, i počinjemo da radimo obilaznicu oko Kragujevca - najavio je Mali.

On je istakao da veliki kapitalni projekti doprinose rastu BDP-a, zapošljavanju, budžetu što dalje obezbeđuje rast plata, penzija, više novca za izgradnju puteva.

Kada se radi o Moravskom koridoru, deo puta od Pojata do Makrešana biće pušten u saobraćaj već tokom aprila, najavio je nedavno i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić. On je istakao da će taj autoput biti ukupne dužine 112 kilometara, a da će u septembru biti završena deonica do Koševa, tako da će Kruševac biti spojen sa autoputem.

Dodao je da će do sledeće godine biti završena deonica od Adrana do Preljine, a do sredine 2025. godine deo između Koševa i Adrana koji podrazumeva Trstenik, Vrnjačku Banju i dve petlje kod Kraljeva.

- To znači da ćemo imati kompletnih 112 kilometara Moravskog koridora - rekao je Vesić.

On je naveo da je plan da deonica autoputa od Pakovraća do Požege bude zavšena do kraja ove godine i dodao da na toj deonici postoje dva kompleksna tunela.

- Jedan je tunel 'Laz' na kojem je probijena druga cev, a drugi je ‘Munjino brdo’ gde očekujemo probijanje cevi u julu ili avgustu - rekao je Vesić i dodao da će, kada bude završena deonica do Požege, početi radovi na izgradnji dva nova puta.

- Prvi je put od Požege do Kotromana dužine 60 kilometara koji je veza prema Republici Srpskoj - naveo je Vesić i dodao da je završeno projektovanje tog puta u januaru ove godine.

Kako kaže, to je vrlo kompleksan put, trećina od tih 60 kilometara je u tunelima, trećina na nasipima, a trećina na vijaduktima i neće biti laka izgradnja. Osim toga, naveo je da će se graditi 107 kilometara puta od Požege do Boljara što će, dodao je, biti veza autoputem prema Crnoj Gori.

RINA
Proboj tunela "Laz" na deonici autoputa od Pakovraća do Požege

Vesić je rekao da će do kraja godine biti završena izgradnja autoputa Sremska Rača - Kuzmin što je prvi deo autoputa Beograd-Sarajevo, dok Republika Srpska radi svoj deo autoputa do Bijeljine. Između ostalog, naveo je će u junu biti završena obilaznica oko Beograda do Bubanj potoka i da je već počelo projektovanje za poslednjih 31 kilometar od Bubanj Potoka do Pančeva sa velikim drumsko-železničkim mostom kod Vinče, kao i da će ove godine početi da se radi 175 kilometara brze saobraćajnice Bački breg - Nakovo.

Karakteristike novih puteva

Obilaznica oko Beograda

Kompletiranje obilaznice konačno se privodi kraju. Radovi koji bi trebalo da trasiraju put od Batajnice do Bubanj Potoka su pri kraju, a tako će se ova saobraćajnica konačno spojiti sa Koridorom 10 u punom profilu auto-puta.

Trenutno su u toku radovi na Sektoru 6, u dužini od 9,6 kilometara, koji bi trebalo da budu završeni do juna, pa će tada celokupni tranzit biti izmešten iz centra grada. Nakon toga ostaje još poslednji 31 kilometar od Bubanj Potoka do Pančeva, što će obuhvatiti i gradnju drumsko-železničkog mosta na Dunavu kod Vinče.

Pakovraća - Požega

Ova deonica trebalo bi da se okonča narednih meseci, najkasnije krajem 2023. Ona je deo auto-puta E-763, na trasi Koridora 11, prema granici Srbije sa Crnom Gorom, a procenjena vrednost radova je oko 450 miliona evra. Izvođač radova je kineska kompanija CRBC.

Na ovom delu je predviđena izgradnja tri tunela, 32 mosta, 11 nadvožnjaka i tri petlje. Ta deonica će povezati Čačak, Lučane i Požegu i dva okruga, Moravički i Zlatiborski. 

Moravski koridor do Kruševca

Kada je reč o Moravskom koridoru, to jest auto-putu od Pojata do Preljine koji će spojiti koridore 10 i 11, završetak Sektora 1 Pojate - Kruševac od 27,4  kilometara se očekuje tokom 2023. godine. Ova saobraćajnica će povezati sva veća naselja centralne Srbije između Pojata i Čačka - Ćićevac, Stalać, Kruševac, Trstenik, Vrnjačku Banju, Kraljevo i Čačak, gde živi oko pola miliona stanovnika.

Dužina Moravskog koridora je 112,37 kilometara, na njemu se gradi 88 mostova i nadvožnjaka, 29 podvožnjaka i 11 petlji, a biće i uređen tok Zapadne Morave. Radovi su počeli krajem 2019. godine,  a izvodi ih tursko-američki konzorcijum "Behtel Enka". Vrednost projekta je 745 miliona evra. Saobraćajnica je projektovana za brzine do 130 kilometara na sat i biće prvi domaći digitalni auto-put.

Grade se i brze pruge

Ministar Vesić je podsetio da se radi i na rekonstrukciji i izgradnji železničkih pruga, navodeći da do pre godinu dana nismo imali nijedan kilometar brze pruge. Naveo je da je urađeno 75 kilometara brze pruge do Novog Sada, da se sada radi 108 kilometara brze pruge do Subotice, kao i da je potpisan ugovor sa Evropskom komisijom, Evropskom investicionom bankom i Evropskom bankom za obnovu i razvoj vredan 2,75 milijardi evra o izgradnji 230 kilometara brze pruge do Niša.

- Ostaje nam 135 kilometara brze pruge do Preševa o čemu pregovaramo sa Evropskom unijom, mada sada pričamo sa Makednocima da se ona produži do Skoplja - rekao je Vesić, i dodao da će do kraja 2024. biti završena brza pruga do Subotice.

Auto-put od Rume do Šapca

Prema najavama nadležnih, do jeseni bi trebalo da bude završena i deonica auto-puta između Rume i Šapca, sa mostom preko Save. U Ministrarstvu građevinarstva su rekli da se puštanje u saobraćaj auto-puta Ruma - Šabac očekuje u septembru 2023. godine.

Ukupna dužina saobraćajnice od Rume do Loznice je 78 kilometara, od čega je auto-put Ruma - Šabac dužine 22,08 kilometara, a dužina deonice Šabac - Loznica, koja će biti izgrađena u profilu brze saobraćajnice, iznosi 55 kilometara.

Komercijalni ugovor o projektovanju i izvođenju radova na auto-putu Ruma - Šabac i brzoj saobraćajnici Šabac - Loznica zaključen je sa azerbejdžanskom kompanijom "Azvirt", a ugovorena cena radova je 467,5 miliona evra.

Sremska Rača - Kuzmin

Do kraja 2023. trebalo bi da se okonča i izgradnja deonice auto-puta Sremska Rača - Kuzmin u dužini do 19 kilometara, sa mostom na Savi sa četiri trake, koji će zameniti stari most. To će biti deo auto-puta ka Sarajevu i veza sa auto-putem Beograd - Šid.

U Republici Srpskoj je inače počela izgradnja deonice od Rače prema Bijeljini. U Bijeljini je u septembru 2022. počela izgradnja prve deonice auto-puta koji bi trebalo ovaj grad u Republici Srpskoj da poveže sa Srbijom, a koja je deo budućeg auto-puta Beograd - Sarajevo.

Niš - Merdare do Merošine

U Ministarstvu građevinarstva najavljuju da će polovinom 2023. godine biti završena i izgradnja prve deonice auto-puta Niš - Merdare, odnosno petlja Merošina - Merošina 1, u dužini od 5,5 kilometara. Izgradnja ove saobraćajnice od 76,3 kilometra počela je pre tačno godinu dana.

Procenjena vrednost radova je 225 miliona evra, od čega je 185 miliona obezbeđeno iz kredita Evropske investicione banke (EIB) i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), 40 miliona evra je pomoć EU, a 30 miliona je obezbeđeno iz budžeta Srbije.

Rok za završetak radova na prvoj deonici je 2026. godina. Na čitavom delu auto-puta dugog skoro 77 kilometara do administrativnog prelaza Merdare planirano je 85 mostova i 18 kilometara tunela. To je deo budućeg auto-puta Niš - Priština - Drač dužine 383 kolimetara koji će povezati Srbiju sa najvećom lukom u Albaniji i predstavljaće vezu Koridora 10 sa Rutom 6 (Skoplje - Priština) i Rutom 2b (Sarajevo - Podgorica - Valona). 

Brza saobraćajnica do Valjeva

Radovi na izgradnji brze saobraćajnice Iverak - Lajkovac, kojom će se Valjevo povezati sa auto-putem "Miloš Veliki", počeli su polovinom 2019. godine, a tada je najavljeno da će se, kada se završe, od Beograda do Valjeva putovati 35 minuta. Nadležni kažu da se već krajem ove godine očekuje puštanje u saobraćaj ove deonice.

Ukupna dužina saobraćajnice je 18,3 kilometara, a radovi, koje u skladu sa državnim sporazumom Srbije i Kine izvodi kompanija "Čajna Šandong", vredni su 158 miliona evra. Brza saobraćajnica projektovana je za brzinu do 100 kilometara na sat.

Na trasi će se nalaziti 25 objekata, jedna petlja, ukupno 19 mostova, od čega su dva najduža ukupne dužine 1,5 kilometar. Brza saobraćajnica Iverak - Lajkovac deo je državnog puta Loznica - Valjevo - Lazarevac i predstavlja poprečnu vezu u putnoj mreži Srbije i povezaće delove Republike Srpske, odnosno Bosne i Hercegovine sa auto-putem "Miloš Veliki" i Koridorom 10.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike