Srpsko tržište dostave hrane vredno 10 miliona evra, a evo šta najčešće poručujemo onlajn

03.04.2023

19:41

0

Vrednost globalnog tržišta dostave namirnica iznosi čak 354,7 milijardi dolara

Srpsko tržište dostave hrane vredno 10 miliona evra, a evo šta najčešće poručujemo onlajn
Dostavljač hrane - ilustracija - Copyright Pixabay

Tržište dostave hrane i namirnica u Srbiji, prema poslednjim procenama, vredi više od 10 miliona evra. Na globalnom nivou, vrednost tržišta dostave namirnica porasla je sa 285,7 milijardi dolara u 2021. na 354,7 milijardi dolara u 2022. godini.

Pojedine analize pokazuju da će globalni rast prihoda u segmentu dostave porasti za prosečnih 12 odsto na godišnjem nivou, a najveći prihodi očekivani su na velikim tržištima, pre svega tržištu Kine i SAD. Zanimljivo je da se ne predviđa samo rast dostave gotovih obroka, već i dostave namirnica.

Srbija će prednjačiti...

Pandemija koronavirusa i "zaključavanja“ dali su vetar u leđa razvoju servisa dostave i brojne potrošače ustalili u navici da poručuju proizvode. Globalno je u 2022. došlo da blagog usporavanja u određenim regionima kada je reč o dostavi gotovih obroka, što veliki igrači u ovoj industriji nastoje da kompenzuju upravo probojem na tržištu namirnica.

Iako je e-komerc sektor u 2022. godini zabeležio blagi pad na evropskom nivou, ipak se predviđa godišnji rast od 12 odsto do 2026. godine na Starom kontinentu, a Srbija se čak kotira kao zemlja koja će prednjačiti u pogledu rasta u ovom sektoru.

Imajuću u vidu podatke koje je objavila Narodna banka Srbije da je u 2022. obavljeno 42 miliona bezgotovinskih onlajn transakcija u vrednosti 1,2 milijarde evra, povoljne projekcije za e-komerc u Srbiji nisu preveliko iznenađenje.

U jednoj od firmi koja se na srpskom tržištu bavi dostavom kažu da je tokom lockdowna njihova dostava suštinski funkcionisala kao i pre vanrednih okolnosti, ali uz povećanje potražnje za 150 odsto, što je predstavljalo veliki izazov u operativnom i logističkom smislu.

Šansa za industriju dostave hrane

- To nas je ozbiljno nateralo na razmišljanje o automatizaciji poslovnih procesa i razvoju digitalnog rešenja koje bismo ponudili tržištu – kažu u firmi "Padrino“.

Lokalni trend rasta u potražnji usluga dostave počeo je da opada s jenjavanjem epidemije i povratkom normalnih životnih uslova, a to se dodatno nastavilo s početkom ekonomske krize. ipak, bez obzira na usporavanje u samom segmentu dostave, "Padrino" je nedavno lansirao svoju platformu za naručivanje hrane, kako kažu iz dva razloga.

ATAImages/ Antonio Ahel
 

- Primena savremenih tehnoloških rešenja za nas je podrazumevana, standard u našem poslovanju, a prostor na tržištu u industriji dostave i dalje postoji bez obzira na nepovoljne ekonomske prilike i povratak starom životu nakon epidemije. Tome u prilog idu podaci kojima raspolažemo za područje Novog Sada i okoline. Naime, poznato nam je da dostavne službe, servisi i platforme koji deluju u Novom Sadu obave od 10.000 do 15.000 dostava dnevno. Ako uzmemo u obzir da Novi Sad sa okolinom ima oko 500.000 stanovnika starosne strukture koja ide u prilog mlađim generacijama, s obzirom na to da je veliki univerzitetski centar i da se konstantno doseljava stanovništvo, te činjenicu da je životni standard u Novom Sadu među najvišima u Srbiji, smatramo da je tržište više nego povoljno za food delivery industriju - kaže Dario Panić, suvlasnik ove firme.

Ništa bez "ćevapčića"...

Inače, prema njihovom iskustvu, korisnici servisa dostave u Srbiji najčešće naručuju brzu hranu.

- Iz našeg višegodišnjeg iskustva, a i sada nakon što smo lansirali mobilnu aplikaciju za naručivanje i dostavu hrane, među korisnicima dostave najviše je onih koji naručuju picu, burgere i roštilj. Takođe su popularne ručno rađene sveže paste i kineska hrana. Pokazuje se da se navike potrošača mnogo ne menjaju kad je u pitanju izbor hrane, bez obzira na to da li je naručuju preko digitalne platforme ili telefonski, uvek prednjači fast food. Međutim, ono što je specifično za telefonske porudžbine je potražnja za asortimanom supermarketa, namirnicama svakodnevno potrebnim u domaćinstvu, zatim cvećem, dodacima ishrani – navodi Panić.

U Srbiji se gotovi obroci najčešće poručuju kada su ljudi umorni i nemaju vremena za pripremu hrane, kada se očekuju gosti u kući, no, postoje i redovne mušterije koje brige o svojim obrocima prepuštaju restoranima i servisima za isporuku.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike