Analiza organa država članica EU: Više od polovine onlajn prodavnica objavljuje lažne recenzije!

22.01.2022

09:46

0

Za 144 od 223 proverene veb stranice, vlasti su zaključile da trgovci na malo nisu učinili dovoljno da obezbede objavljivanje autentičnih recenzija

Analiza organa država članica EU: Više od polovine onlajn prodavnica objavljuje lažne recenzije!
Profimedia

Vlasti zemalja članica EU, Islanda i Norveške pregledale su 223 veb stranice za koje je prijavljeno da objavljuju obmanjujuće recenzije potrošača. Analiza je pokazala da više od 55 odsto stranica krši pravila EU.

- Potrošači se često oslanjaju na onlajn recenzije kada kupuju proizvode i usluge ili rezervišu smeštaj na mreži. Ne želimo da budemo prevareni, ali želimo da komuniciramo u okruženju u koje veruju. Insistiramo da onlajn kompanije pružaju potrošačima jasne i vidljive informacije o pouzdanost onlajn pregleda - rekao je komesar za pravosuđe Didije Rejnders.

Skoro dve trećine analiziranih onlajn prodavnica, tržišta, veb-sajtova za rezervacije, pretraživača i sajtova za poređenje usluga dovodi u sumnju pouzdanost recenzija. Za 144 od 223 proverene veb stranice, vlasti su otkrile da trgovci na malo nisu učinili dovoljno da daju autentične recenzije. To znači da nisu znali da li su recenzije zaista objavili potrošači koji su zaista koristili recenzirani proizvod ili uslugu. Skoro polovina anketiranih onlajn prodavnica ne informiše potrošače o tome kako se recenzije prikupljaju i obrađuju, a samo 84 takve informacije stavljaju na raspolaganje potrošačima na samoj stranici za recenzije, dok ih ostali pominju „sitnim slovima“, na primer uopšteno.

Pixabay
 

Ukupno 118 sajtova nije sadržalo informacije o tome kako sprečiti lažne recenzije, a čak 176 onlajn prodavnica ne navodi da su podsticajne recenzije (recenzije za koje korisnik dobija novčanu nagradu) zabranjene ili, ako jeste, ne objašnjavaju kako kompanija obezbeđuje da budu označeni kao podsticaji.

Najmanje 55 odsto proverenih veb lokacija potencijalno krši Direktivu o nepoštenoj komercijalnoj praksi, koja zahteva da se potrošačima daju istinite informacije kako bi se omogućio informisani izbor, a još 18 odsto analiziranih sajtova je označeno kao „sumnjivo“. Nacionalne vlasti će kontaktirati trgovce da isprave veb stranicu i, ako je potrebno, pokrenu mere za sprovođenje u skladu sa nacionalnim procedurama.

Evropski parlament je usvojio Zakon o digitalnim uslugama, koji, između ostalog, zahteva od internet tržišta da brzo i efikasno uklone nelegalne proizvode, kontaktirajući potrošače koji su kupili takve proizvode i usluge; obezbedi kontakt tačku preko koje će potrošači moći lako da kontaktiraju platformu i obezbede traženu naknadu kompanijama i potrošačima ukoliko platforma nije u skladu sa zakonom.

- Prodaja opasnih proizvoda kao što su neprovereni lekovi i falsifikovani proizvodi, ali i širenje nelegalnog sadržaja, poput onih koji krše prava intelektualne svojine, terorističkih sadržaja ili nelegalnog govora mržnje, realnost su sa kojom se svakodnevno susrećemo na internetu. je u stalnom porastu poslednjih godina, a 2020. godine, na vrhuncu pandemije, 71 odsto potrošača je kupovalo preko interneta. Istovremeno, procenjuje se da je oko sedam odsto evropskog uvoza krivotvorena roba“, rekao je evropski poslanik Tomislav Sokol (EPP).


Bonus video

24sedam

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Jutarnji list