Globalni zelenaš: Amazon dere male trgovce kao nikad dosad
Najveći posrednik u onlajn trgovini na Zapadu malom biznisu uzima čak polovinu od cene po kojoj se na internet proda neki proizvod
Smanjeni rast internet trgovine i povišene troškove transporta američki onlajn trgovac i posrednik „Amazon“ je „rešava“ tako što će iscediti više novca od oko dva miliona malih biznisa u čijoj onlajn prodaji posreduje.
Prvi put od uspostavljanja internet komercijalne imperije, „Amazonov“ udeo u svakoj prodaji preko te mreže prešao je 50 odsto, kažu podaci iz studije „Marketplace Pulse“, koje prenosi „Blumberg“.
Ova istraživačka firma prati „Amazonovu“ prodaju od 2016. godine, izračunala je udeo uključivši u kalkulaciju proviziju za svaku prodaju, naknade za skladište, pakovanje i dostavu, kao i novac potrošen za oglase na sajtu. Poslednja dva, logistika i oglašavanje, se na „Amazonu“ vode kao opcioni ali većina trgovaca ih obavezno koriste jer smatra da bez toga nema ništa od posla.
Prodavci plaćaju „Amazonu“ više po svakoj transakciji već šestu godinu zaredom, što je bilo moguće plaćati pošto je megatrgovac uspevao da privuče više novih kupaca i uvećava prodaju. Ali to se značajno promenilo nakon pandemije, kada su ljudi počeli da putuju i „izlaze napolje“, pa je „Amazon“ prošle godine zabeležio najsporiji rast u svojo istoriji.
Pročitajte još:
Zbog toga sada neki od malih pokušavaju da sami organizuju dostavu i da e troše pare na reklame.
- Za te male biznise postaje sve teže da naprave profit jer troše više i više na „Amazonove“ naknade. „Amazon“ je u iskušenju da zadrži visoke naknade, jer je sada u teškoj poziciji , ali trebalo bi nači neku ravnotežu – kaže Juozas Kaziukenas, osnivač i glavni direktor „Marketplace Pulse“.
To teško da će se dogoditi jer u „Amazonu“ tvrde da trgovci koriste njihovu logistiku jer je 30 odsto jeftinija od drugih prevozničkih kompanija a da mogu da se oglašavaju gde god hoće.
Pritom, „Amazon“ nije u poziciji da svojevoljno seče prihode jer osnovana delatnost onlajn trgovine, bez profitabilnog „Amazon Web Services“ biznisa sa klaud uslugama, ima operativni gubitak od 10 milijardi dolara prošle godine. Otuda i otkazi za 18.000 ljudi koji su najavljeni za početak ove godine, kao i štrajkovi.
Neki odustaju, neki još ne
Ali to malo znači malim trgovcima koji sve teže nalaze računicu u svom biznisu.
Čak Grekorič, prodavac peći za roštilj i baštenskog, kaže da mu „Amazon“ uzima 112 dolaza od 200 dolara koliko košta najpopularniji modele roštilja. Njemu ostane 88 dolara da plati proizvođača, transportuje robu iz Kine do skladišta „Amazona“ i pokrije troškove osiguranja, knjigovodstva, poreza…
Gregorič kaže da že mu u januaru troškovi „Amazonove“ logistike skočiti za osam odsto, zbog promene načina obračuna naknade a da je još jedno povećanje najavljeno za kasnije tokom godine.
- Morao bih da povećam svoje cene a već sam ih mnogo povećao prošle godine – kaže vlasnik firme iz O-klera u Viskonsinu.
Zbog toga se odlučio za „svoju“ logistiku, i sada plaća 28 dolara za da dostavu, upola manje nego što je plaćao „Amazonu“.
Međutim, ima još mnogo onih „Amazon“ vide kao nezamenljiv. „Desert Cactus“, kompanija iz Čikaga koja prodaje za koledž i profesionalne sportske klubove zastave i okvire za automobilske tablice, koristi „Amazonovu“ uslugu za male i jeftine proizvode kategorije do 12 dolara.
- Teško je zameniti „Amazon“ jer i dalje imaju vrednost a troškovi su nam manji nego da to radimo sami. To je mesto gde treba biti i tako će biti još neko vreme – kaže osnivač firme Džoi Stefani.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari