Kako preživeti 2023: Uspešni privrednici nisu izgubili nadu

14.12.2022

18:53

0

Autor: G.M.Š.

Tek će se sledeće godine osetiti pravi efekti ekonomske krize ali to ne znači da će u Srbiji neminovno biti loše, jednoglasni su privrednici koji i za 2023. godinu imaju velike planove

Kako preživeti 2023: Uspešni privrednici nisu izgubili nadu
Ostoja Mijailović (OMR GRupa)i Neda Đokić (Hajneken Srbija) - Copyright 24sedam/Katarina Mihajlović

Privreda Srbije će sledeće godine porasti 2,5 odsto, prognozirala je Vlada Srbije u budžetu za 2023. godinu ali to svakako ne znači da samo za toliko planiraju da porastu i njene uspešne kompanije. Bar ne one čiji su predstavnici učestvovali na biznis panelu Konferencije "Svet u 2023” održanoj danas u Domu Narodne skupštine.

Iako neki od njih imaju još konzervativnije prognoze rasta od Vlade, i drže se i za Srbiju prosečnog rasta svetske privrede od dva odsto, koliko predviđaju međunarodne institucije, konkretno za svoje firme isplanirali su natprosečan rast. To mogu jer, pokazalo se, spremili su se na vreme.

Među zadovoljnima prednjači „Telekom Srbija“, koji će ovu godinu završiti sa rekordnim prihodima, kaže Natali Delić, izvršna direktorka Direkcije za strategiju i digital.

- Naših 1,5 milijardi evra prihoda u regionu posledica je reforme u koju smo krenuli još 2016. godine. Poslužila nas je ubrzana digitalizacija ali i mi smo ulagali u telekomunikacionu infrastukturu. Uz sva ulaganja poboljšali smo efikasnost poslovanja, smanjili troškove i kroz 2022. godinu bolje prošli nego u 2021. – kaže Delić.

Konferencija Svet u 2023. 24sedam/Katarina Mihajlović
 

 

Tako će i nastaviti u sledećoj godini za koju planiraju da, nakon otvaranja tržišta Švajcarske i proširenja tržišta u Makedoniji u 2022, u 2023. pređu i na tržište Nemačke.

Da se moglo dobro poslovati i u automobilskoj industriji, koja se globalno ni u 2022. nije vratila na pretpandemijski nivo, pokazuje primer „OMR Grupe“.

- Mi smo i u ovoj kriznoj godini kao grupa dobro prošli iako je bila veoma izazovna za našu kompaniju koja se bavi prodajom automobila a pogotovo za osiguravajuće društvo. Ne očekujemo lošu ni sledeću godinu jer smo na vreme prepoznali da moramo da se proširimo iz samo trgovine i na osiguranje, operativni lizing… Iz sinergije tih biznisa sada izvlačimo razvoj i akumuliramo profit cele grupe – napomenuo je Ostoja Mijailović, predsednik grupacije u kojoj je „Britiš motors“, „Globos osiguranje“, „Aks flit“….

A to nije lako jer, kaže prvi čovek firme koja u Srbiji zastupa „Jaguar“ i „Lendrover“, u automobilskoj industriji danas su ljudi bolje plaćeni nego u bankarskom biznisu, što povećava troškove firme ali i predstavlja teškoću da se dobri ljudi zadrže.

Kod osiguranja poseban problem je što u autoosiguranju nisu povećavane cene od 2014 godine, a u međuvremenu su povećane frekvencije šteta, cena radnog sata servisa, cene delova…

I u još jednoj grani koju nije milovala ni korona a ni energetska kriza posle nje, ipak se u Srbiji moglo izaći na zelenu granu, kaže Neda Đokić, generalna direktorka kompanije „Hajneken Srbija“.

- Profiti su ostvareni, doduše uz manje margine, ali smo očuvali ono što nam je najvažnije za budućnost  – bazu konzumenata i bazu partnera u trgovini. Naravno, morali smo da se potrudimo oko ekonomičnosti poslovanja. Međutim, uspeli smo da od 50 odsto rasta troškova u pivarskoj industriji, koja je veoma opterećena troškovima energije i transporta, samo 7,5 odsto prevalimo na kupca – objašnjava Đokić.

Dobro su prošli i u „Voda vodi“, kaže Vojin Đorđević, osnivač tog brenda.

- Potrošnja vode raste u svetu a mi smo otvorili tržište Katara, gde prirodnu mineralnu vodu posebno znaju da cene, tako da smo imali rasta od 25 odsto. Za sledeću godinu očekujemo mnogo više, jer spremamo se i za Dubai i Ujedinjene Arapske Emirate – kaže Đorđević.

Kako u 2023.

Ostoja Mijailović iz "OMR Grupe" dodaje da će sledeće godina svakako biti izazovna ne samo zbog krize nego i energetske tranzicije i mobilnosti kao nečega što menja svet. On navodi primer da, u automobilskom biznisu, oni sada treba da odrede koliko će vredeti automobil na klasična pogon koji bi trebalo da se da na lizing od četiri godine.

- Planirati godinu dana unapred je dovoljno teško, a kamoli duže. A tu su i dodatni problemi da li će biti dovoljno struje uopšte, pa onda struje za električne automobile. Da ne pominjem političke izazove koje ćemo imati mi lokalno, a koji utiču i na privredu, od pitanja Kosova, preko odnosa Srbije, EU i Rusije. Na kraju ne znamo ni da li će rat Rusije i Ukrajine biti jedini u 2023. godini, jer ni situacija oko Kine i Tajvana nije najbolja – ističe Mijailović.

Da će realnih poteškoća biti i da neće svi lako proći, ali da katastrofe neće biti ni u 2023. ukazao je i Nikola Vuletić, predsednik Izvršnog odbora „Unikredit banke Srbija“.

I njegova banaka se za aktuelnu krizu spremila na vreme, još krajem 2021. godine, pre eskalacije sa ratom u Ukrajini.

- Imaćemo inflaciju ove godine od 16,5 odsto, kamate na kredite nastaviće da rastu ali nešto blaže i u 2023. godini i neki klijenti će svakako imati problema. Tim pre što će EU biti u recesiji a time i manja tražnja za robama koje izvozimo iz Srbije. Međutim, i sa rastom BDP-a od dva odsto, koliko mislimo da će biti, dobro ćemo proći jer imamo konzervativno spremljen državini budžet i aranžman sa MMF-om. Najveći izazov, a to će problem čitave EU, biće kao nabaviti dovoljno gasa jer ruskog neće biti u Evropi kao za ovu zimu – zaključuje Nikola Vuletić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike