Koliko ćemo brže na more: Crna Gora danas otvara svoj prvi autoput (FOTO)

13.07.2022

07:51

0

U Crnoj Gori danas će biti otvoreni prvi kilometri autoputa, deonica Smokovac (Podgorica) - Mateševo (Kolašin) u dužini od 41 kilometar

Koliko ćemo brže na more: Crna Gora danas otvara svoj prvi autoput (FOTO)
Autoput Crna Gora - Copyright Profimedia

Reč je o prvoj deonici na trasi autoputa od Bara do Boljara na granici sa Srbijom, odnosno autoputa Beograd – Bar (nastavak autoputa "Miloš Veliki").

Ovaj put značajan je ne samo kao autoput već i time što se izbegava vožnja magistralnim pravce kroz problematičan kanjon Morače, crnu deonicu puta od Srbije do Crnogoroskog primorja.

Samim tim putovanje iz Srbije biće i brže i jedini problem mogao bi da bude kapacitet graničnog prelaza, koji će sada biti mnogo opterećeniji, pošto su i dalje u toku radovi na alterantivnom pravcu preko prelaza Jabuka i Pljevalja.

Cena putarine iznosiće od 1,5 evra za motocikle, 3,5 za automobile i do 17 evra za najveće kamione.

Vožnja auto-putem prvih sedam dana biće besplatna.

Najveći građevinski projekt u više decenija

Deonica Smokovac - Mateševo ima 20 mostova, 16 dvocevnih tunela i četiri petlje. To je do sada najveći i najsloženiji građevinski projekat u putnoj infrastrukturi Crne Gore.

Polovinu deonice čine vijadukti i tuneli, a složenost trase potvrđuje i činjenica da će budući vozači iz pravca Podgorice putovanje počinjati na 60 metara nadmorske visine, a nakon određenog vremena biti na 1.100 metara u planinskom delu.

Trasa auto-puta položena je od Smokovca, dolinom reke Morače i obroncima Vežišnika, a zatim u zoni ušća Male rijeke i Morače nastavlja izdizanje preko Bratonožičkih njiva i Pelevog Brijega u rejon Vjeternika i Duške.

U nastavku preko Dedinca, Mrkog Krša, Zagrađa kroz masiv Kosmana izlazi u dolinu Uvača. Zatim od Uvača, trasa se pruža padinom uz potok Čestogaz i dalje brdovitim predelima zapadno od doline reke Tare, a završava u zoni Mateševa, iza petlje Mateševo.

Screenshot:geogeodata.it
 

Sa svojih 960 metara "Moračica" predstavlja najduži most, dok je tunel "Vjeternik" dug skoro tri kilometra.

Ukupna prosečna dužina mostova na glavnoj deonici je 6,1 km, što čini oko 15 odsto ukupne dužine auto-puta. Širina kolovoza sa dve sobraćajne trake je 10,5 metara po jednom smeru.

Na otvorenoj trasi, predviđene su trake za prinudno zaustavljanje na svim pozicijama, dok su na mostovima predviđene zaustavne trake u slučaju da su kraći od 150 metara. Širina kolovoza sa tri saobraćajne trake iznosi 11,2 m po jednom smeru.

Auto-put je pokriven sa više od 600 kamera, a sve kamere u tunelima imaju mogućnost da automatski detektuju incident.

Izgradnja „Skadra na Bojani“

Izgradnja prioritetne deonice trajala je sedam godina. Pregovori sa glavnim izvođačem - kineskom kompanijom CRBC oko konačne cene, prema ranijim najavama, počeće tek nakon okončanja radova.

Auto put je gradila kineska kompanija „Čajna roud end bridž korporejšen“ (China Road and Bridge Corporation, CRBC), koja izvodi sličen radove i u Srbiji.

Izgradnja je počela je 2015. i prvobitni rok za završetak radova je bio 11. maj 2019. Tri Vlade su se promenile od kada je počela gradnja 2015. godine, rok je pomeran čak pet puta.

Država je kod kineske EXIM banke podigla kredit od 944 miliona dolara na 20 godina, sa kamatom od dva odsto i uz grejs period od šest godina za izgradnju ove deonice.

Gradnja auto puta Bar-Boljare od samog početka izazivala je kritike dela javnosti s obrazloženjem da je posao sklopljen netransparentno, u dolarima i bez mehanizma zaštite od valutnog rizika, da je za sve sporove određena nadležnost kineskih sudova, te da nije bila predviđena izgradnja prilazne petlje kod Podgorice što košta još oko 100 miliona eura.

Vlada je početkom jula prošle godine napravila "hedžing aranžman" sa evropskim i američkim bankama čime je, kako tvrde, smanjena kamatna stopa i ostvarena ušteda od osam miliona evra godišnje.

Iz nevladinog sektora su takođe u više navrata optuživali kineskog izvođača da je gradeći autoput devastirao korito reke Tare, u UNESCO zaštićenom području.

Auto-put se zvanično otvora večeras 20 časova, na Dan državnosti Crne Gore. Iz vlade je najavljeno da će na otvaranju govoriti premijer Dritan Abazović, otpravnica poslova Ambasade Kine Kine Hua Jafang i izvršni direktor Monteputa Milan Ljiljanić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike