Kasni autoput: Da li će Crnogorci Kinezima naplatiti penale?

28.11.2020

09:57

0

Istekao rok za završetak prioritetne prve deonice autoputa Bar – Boljare, hoće li biti i trećeg produženja

Kasni autoput: Da li će Crnogorci Kinezima naplatiti penale?
Unsplash/tatiana-rodriguez

Krajem septembra je istekao dodatni rok za završetak prioritetne deonice i do danas građani Crne Gore ne znaju kad će konačno moći da koriste prvih 40-ak kilometra auto-puta Bar Boljare. Povodom spekulacija da će Srbija da otkupi dug Crne Gore od Kine za izgadnju autoputa Beograd – Bar, srpski predsednik Aleksandar Vučić je početkom novembra rekao da to nije tačno i da ni ne postoji kao mogućnost.

Odlazeća Vlada najavljivala je da će ispitati opravdanost kineske kompanije „Čajna roud and bridž korporejšen“ (CRBC) da se zbog pandemije koronavirusa i po treći put produži rok za završetak prve deonice. Aneks, ipak, nije potpisan, pa će njime morati da se bavi nova vlada, pišu „Vikend novine“.

Prvi rok za završetak radova, shodno ugovoru, bio je maj 2019. godine. Međutim, zbog niza kašnjenja, ali i obima posla koji je bio i veći od predviđenog, dogovoren je novi rok 30. septembar 2020. godine.

Vlada je tada potpisala aneks ugovora o projektovanju i izgradnji deonice Smokovac-Mateševo sa kompanijom CRBC, koji je obuhvatio i petlju Smokovac, projekte vodosnabdevanja i trajnog napajanja strujom.

Ni taj rok nije ispoštovan navodno zbog “više sile”, odnosno pojave koronavirusa.

Novog dogovora nema, a na novoj vladi je da ispita da li je opravdano Kinezima dati i treću šansu ili naplatiti penale zbog kašnjenja sa završetkom posla.

U gradnju bez ministra

Zanimljivo, Crna Gora će prioritetnu deonicu dočekati bez ministra saobraćaja, jer je taj resor ukinuo aktuelni mandatar Zdravko Krivokapić.

Zbog toga, aneks ugovora sa kompanijom CRBC verovatno bi u tom slučaju potpisao budući ministar kapitalnih investicija Mladen Bojanić.

Osim aneksa, pred novom vladom je još jedan izazov. Naime, budući konstituenti vlasti u planu imaju i detaljnu proveru ugovora o izgradnji prioritetne deonice autoputa od Smokovca do Mateševa kako bi ispitali da li su državni interesi u potpunosti zaštićeni.

Predmet provere biće i deo oko reke Tare, zbog navodne devastacije usled izgradnje.

Kada je u pitanju stepen završenosti radova na auto-putu, on je oko 90 odsto.

Pročitajte još:

Kakve su šanse da u Srbiji zažive „Zelene javne nabavke”?

Koliko zarađuju srpski softveraši?

Prioritetna deonica Smokovac – Uvač – Mateševo, autoputa Bar – Boljare, duga je 41 kilometar i sa 63 metra nadmorske visine kod Smokovca autoput u Mateševu dolazi na više od 1.100 metara.

Prosečni dnevni, odnosno godišnji saobraćaj na postojećim putevima od Bara do granice sa Srbijom na pojedinim deonicama kreće se od 5.100 do 8.300 vozila sa izraženim sezonskim godišnjim intenzitetom koji dostiže i do 20.000 vozila.

Izgradnja prve deonice autoputa će koštati 810 miliona evra. Od tog iznosa, 85 odsto će obezbediti Exim banka kroz kredit, a 15 odsto je učešće države Crne Gore.

Rok otplate kredita je 20 godina, grejs period šest godina, a godišnja kamatna stopa iznosi dva odsto.

Period povratka sredstava koja su potrebna za gradnju prioritetne deonice iznosi 17 godina od perioda gradnje, odnosno 13 godina od početka njegove eksploatacije, pokazala je socioekonomska analiza tog projekta.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Dnevne novine