Povratak odbačenih: Avioni na sprat ponovo na nebu

26.06.2022

20:15

0

Jednom otpisan kao preglomazan anahronizam u trenutku kada je kovid-19 promenio svet avijacije, najveći putnički avion na svetu je neočekivano ponovo postao aktuelan

Povratak odbačenih: Avioni na sprat ponovo na nebu
Pixabay/Pit Karges

Mnoge aviokompanije nisu videle svrhu svojih ogromnih „erbas SE A380“ aviona kada je pandemija prizemljila flote početkom 2020. Samo „Kvantas“ je parkirao svojih 12 dvospratnih aviona u kalifornijskoj pustinji, misleći da im neće biti potrebni najmanje tri godine, dok je „Etihad“ izjavio da nije izvesno da li će njegovih 10 superdžambo aviona ikada ponovo leteti.

Ali ovogodišnji iznenadni oporavak turizma udahnuo je prostranim mlaznjacima, koji često mogu da prime više od 500 ljudi, novi život, piše „Blumberg“.

Oni su postali prvi izbor za duga putovanja za aviokompanije od Ujedinjenog Kraljevstva do Meksičkog zaliva i Australije, kako je broj putnika opteretio radnu snagu u avijaciji koja je bila znatno smanjena tokom krize.

Do kraja 2022. godine, mesečni letovi „A380“ biće na nivou od skoro 60 odsto broja letova pre kovida, pokazuju podaci „Sirijuma“. „Britiš ervejz“ će do kraja godine obavljati više letova na „A380“ nego pre kovid-19 pandemije.

Isplatilo se kockanje

Kako se međunarodna putovanja vraćaju, nosivost i kapacitet „A380“ potvrđuju da se, barem za sada, ogroman rizik njegovog broj 1 kupca „Emirejts grupe“ iz Dubaija isplatio, i pokazuju se korisnom za prevoznike kao što je „Kvantas“ koji džinovskom avionu nisu permanentno okrenuli leđa.

Superdžambo, koji se smatrao najavom luksuznog novog poglavlja u avijaciji sa svojim barovima u avionu i enterijerom dovoljno tihim za šapat kada je predstavljen 2005. već je padao u nemilost i pre nego što je pandemija nastupila. I tada su se aviokompanije okrenule manjim avionima sa efikasnijom potrošnjom goriva. „Erbas“ je program ukinuo 2019. godine.

„Malejša erlajnz“, „Lufthanza“ i grupacija „Er Frans - KLM“ su među avioprevoznicima koji prodaju ili postepeno ukidaju svoje flote.

Pixabay/adueck
 

U junu 2020. godine, u trenutku kada je kovid-19 zahvatio čitav svet, aviokompanije širom sveta su obavile samo 43 putnička leta koristeći „A380“. Uvođenje vakcinacije, koje je omogućilo vladama da povuku granične kontrole, od tada je promenilo situaciju.

Ovog meseca je zakazano skoro 4.000 redovnih letova „A380“, a oko 6.000 je planirano za januar 2023 godine, prema „Sirijumu“.

„Singapur erlajnz“, koji je tokom pandemije pretvorio jedan od aviona u restoran, će prema podacima vratiti ove letelice u upotrebu do kraja 2022. godine.

Egzistencijalna pretnja

Aviokompanije su oduvek bile skeptične prema avionima „A380“. Ova letelica nije našla svoje kupce u SAD, Latinskoj Americi ili Africi, na primer. U slučaju da se trenutna potražnja za putovanjima smanji, a cene nafte ostanu povišene, prevoznici kao što je kompanija „Britiš ervejz“ bi imali poteškoća da opravdaju rad sa delimično popunjenim četvoromotornim „A380“. Uvođenje novijih, štedljivih aviona bi ponovo predstavljalo egzistencijalnu pretnju za superdžambo.

Ipak, korist koju „A380“ donosi aviokompanijama će verovatno dovesti do povećane potražnje, izjavio je Džon Grant, glavni analitičar u kompaniji „OAG“, provajderu podataka u vazduhoplovstvu.
To je delom zato što mala grupa prevoznika koja koristi ove avione ili ima finansijske koristi od ove letelice ili nemaju trenutnu alternativu, rekao je on.

- Mislim da taj avion jeste budućnost za neke prevoznike. Aviokompanije se možda nadaju, ili mole, da će za 18 meseci cena nafte biti niža i da će A380 biti idealan avion - rekao je Grant.

Grdosija na nebu

„A380“ je izveo svoj prvi let 2005. godine i osvojio putnike svojim impozantnim razmerama - raspon njegovih krila je širi od fudbalskog terena. Na kraju, međutim, avio kompanije su odbijali visoki operativni troškovi.

Screenshot:Youitube/Emirates
"Skormnost pre svega": Biznis klasa u "Emirejtsu"

„Erbas“ je prodao samo 251 aviona, a poslednji je isporučen „Emirejtsu“ u novembru 2021. godine. Ovaj avion i dalje izaziva oprečna mišljenja. Izvršni direktor „Katar ervejza“, Akbar Al Baker je opisao „A380“ kao „najveću grešku“ove aviokompanije.

Francuska podružnica „Er Frans – KLM“ je srećna što je povukla svojih 10 „A380“ iz upotrebe 2020. godine, dve godine ranije nego što je prvobitno planirano i tako izbegla troškove renoviranja od oko 400 miliona evra (420 miliona dolara),

- Troškovi su bili toliko veliki, da je bilo u našem interesu da pređemo na avione novije generacije koji su efikasniji u potrošnji goriva. A380 su stavljeni na najvažnije linije, ali su bili prilično komplikovani za punjenje – rečeno je iz „Er Fransa“.

Ne vide svi to na isti način. Kompanija „Kvantas“ sa sedištem u Sidneju je već vratila tri ova aviona u upotrebu i planira da do kraja 2022. godine polovina bude operativna na dugolinijskim rutama, uključujući vodeću liniju Sidnej - London. Deset remontovanih „Kvantasovih“ aviona „A380“ bi trebalo da se ponovo nađu na nebu početkom 2024. godine.

„Emirejts“, koji koristi više od 100 aviona „A380“, nadograđuje mnoge od njih premijum ekonomskim sedištima, klasom koja se pokazala popularnom među putnicima koji žele da potroše novac dok pandemija posustaje.

Južnokorejska aviokompanija „Asiana erlajns“ privremeno raspoređuje dva aviona „A380“ na letove za Los Anđeles i Bangkok kako bi obezbedila više sedišta uoči sezone letnjih praznika na severnoj hemisferi.

Čak će i neželjeni „A380“ za sada uglavnom izbeći da bude poslat u staro gvožđe, a francuski aerodrom Šatoru, oko 250 kilometara južno od Pariza, početkom sledećeg meseca otvara džinovski hangar, dizajniran za smeštaj ovih nebeskih dabldekera.

BONUS VIDEO

24sedam

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi