I e-kupovina u kolapsu: Stotine startapova bankrotirali, investitori gube milijarde

17.05.2022

05:35

0

Kako je Kina od revolucije u e-trgovini stigla skoro do potpunog urušavanja, zatvaranja firmi i velikih novčanih gubitaka

I e-kupovina u kolapsu: Stotine startapova bankrotirali, investitori gube milijarde
Copyright Pixabay

Najbogatiji kineski tehnološki giganti i finansijeri koče jedan od najaktuelnijih internet trendova u zemlji poslednjih godina - zajedničku kupovinu, u kojoj tehnološke kompanije olakšavaju tradicionalnu praksu suseda da udružuju resurse za jeftinu kupovinu artikala na veliko.

Stotine startapova su već bankrotirali, a investitori bi mogli da izgube milijarde dolara u najnovijem upozorenju o tome koliko brzo promena stava Pekinga može uticati na industriju u razvoju.

U početku lokalni fenomen

Zajednička kupovina je u početku bila ruralni fenomen, sa farmerima koji su se udruživali kako bi uštedeli novac kupujući zalihe na veliko. Poslednjih godina je fenomen urbaniji, podstaknut povećanjem broja pametnih telefona, i prvenstveno se koristi za kupovinu namirnica, ali i sve više i za biljno seme i đubrivo. Stotine hiljada zajednica su počele da koriste platforme kao što su JD.com, Meituan i Pinduoduo u nečemu što je izgledalo kao revolucija u e-trgovini, piše Blumberg.

Ali potražnja nije pratila sve intenzivniju konkurenciju. Industrija je takođe bila pogođena sveobuhvatnim udarom predsednika Si Đinpinga na kineske internet divove. Prošle godine vlada je kaznila nekoliko platformi za zajedničku kupovinu zbog prekomerne potrošnje na promocije da bi pridobile korisnike.

Zatvaranje uzrokovano kovidom 19 u Pekingu, Šangaju i drugim gradovima trebalo je da pruži priliku za rast prihoda, ali prekidi u logističkim mrežama su uticali na sposobnost platformi da zadovolje potražnju. Sada čak i najbogatiji operateri popuštaju.

- U ovom sektoru je bilo velikih previranja od pandemije - kaže Šeri He, generalni direktor "Kearney-a“, konsultantske firme u Kini.

U poslednjoj nedelji aprila, Meituan je zaustavio svoje operacije zajedničke kupovine u Pekingu, zatvorivši stotine, ako ne i hiljade mesta za preuzimanje širom grada kako bi ispoštovao kovid ograničenja izazvana porastom broja slučajeva. Portparol Meituana odbio je da komentariše i da kaže kada bi ova usluga mogla ponovo da bude pokrenuta.

Smanjuju broj zaposlenih

Ranije ove godine, JD.com, drugi po veličini operater e-trgovine u zemlji, smanjio je broj zaposlenih u svom odeljenju za zajedničku kupovinu, Jingki, za 10 do 15 odsto, prema navodima osobe koja je upoznata sa materijom, a koja je tražila da bude anonimna.

Odeljenje za zajedničku kupovinu „Didi Global Inc.“, giganta za usluge prevoza, podnelo je najveći teret smanjenja broja zaposlenih u celoj kompaniji za otprilike 20 odsto. "Alibaba Group Holding Ltd.“ je takođe smanjio promocije i troškove. Portparoli JD.com, Didi i Alibaba nisu odgovorili na zahteve za komentar.

Profimedia/Pixabay
 

Pad u ovoj industriji dolazi nakon zapanjujuće ekspanzije. Činilo se da su startapovi za zajedničku kupovinu sigurna investicija na početku pandemije, pošto su stanovnici manjih gradova koristili internet da naručuju dnevne potrepštine na veliko. Investitori su ih pratili, kao kada je kompanija za lajv-striming „Joyy Inc.“ uložila 100 miliona dolara u startap „Tongcheng Life“ za zajedičku kupovinu, dok je predsednik kompanije, David Li Ksueling, naveo ovaj startap kao „sjajan primer“ moći interneta da učini svet efikasnijim, piše Blumberg.

Kapital koji se uliva u sektor porastao je više od šest puta za tri godine, na 57,7 milijardi juana (8,7 milijardi dolara) u 2021. godini, pokazuju podaci platforme za pretragu korporativnih registara „Qichacha“. Slični poslovni modeli počeli su da se pojavljuju u Indiji i drugde.

Velike kineske tehnološke kompanije sledile su dobro poznat model kako bi podstakle rast na tržištu, trošeći novac sa ciljem privlačenja novih korisnika. Propalo je stotine manjih regionalnih kompanija koje nisu mogle da se takmiče.

Ogromni pritisci

- Od oko 1.500 zadružnih otkupnih kompanija koje su poslovale u septembru 2020. godine, više od 80 odsto zatvoreno je šest meseci kasnije - kaže Vang Šouren, osnivač združnog otkupnog startapa Juđing Jutian u Šengšou u centralnoj kineskoj provinciji Hanan.

Igrači sa vrha takođe su "posrkali" i najveći deo investicionih sredstava, pritiskom na sitnije operacije, tvrdi Bruno Lanes, partner u Bain & Co. letnjim potrošačkim dobrima i preprodajnim sulugama.

- Brojni igrači koji su trpeli usled strogih regulativa i nestabilnog poslovnog modela konačno su ispali iz priče - kaže on.

Kada je sitna konkurencija nestala, pozornica je bila spremna za velike tehnološke kompanije da počnu da vraćaju investicije. Ipak u martu 2021. godine, prvi kineski kontrolor tržišta kaznio je sa 1,5 milona juana Nice Tuan, Meituan, Pinduoduo, i Didi, nakon optužbe za prekomerno poklanjanje i anti-konkurentske popuste. Nice Tuan je ponovo dobio kaznu dva meseca kasnije usled uništavanja robe i prevare sa cenama.

Pouzdani podaci ovog novog sektora nisu lako dostupni, ali je već bilo naznaka da tržište počinje da se klima krajem 2021. Ukupna vrednost robe koja je prodata na tržištu združnih otkupnih kompanija skočila je na 54,8 milijardi juana tokom tri meseca do juna, ali je odmah nakon toga pala za 12 odsto na 48,3 milijarde juana u narednom kvartalu, prema Bain izveštaju.

Od inovativnosti do jurnjave za profitom

Prvi bankrot sektora desio se tog leta kada je Tongčeng Lajf, koji je prikupio preko 300 miliona dolara od investitora, propao.

- Od septembra 2020. industrija združnog otkupa naglo se izmenila od invoativnosti i sjajnog poslovanja u trku koju hrane subvencije i kapital - napisao je osnivač i izvršni menadžer, He Pengju, u pismu osoblju, dobavljačima i investitorima par dana pred bankrot.

Šiksijangui koje podržava Tensent takođe je bez buke napustio pozornicu u isto vreme.

Obim raspada industrije podseća na kineski debakl sa deljenjem bicikala od pre pet godina, kada su startapi vredni milijarde dolara bankrotirali i tako opštinama ostavili da se nose sa milionima napuštenih bicikala koji su se gomilali na deponijama. Kao i sa deobom bicikala, stopa rasta združenog otkupa nije ispunila očekivanja. Ipak industrija se razlikuje u tome što postoji znatna potražnja za uslugom, pogotovo u manjim gradovima gde pandemija podstiče onlajn trgovinu do sada neviđenom brzinom.

Juđing Joutijan nalazi se među nekoliko regionalnih startapa koji su preživeli i ostali profitabilni. Promotivna potrošnja velikih tehnoloških firmi pomogla je da se raširi osnovna ideja združne kupovine, kako tvrdi Juđing Joutijanov Vang.

- Ove velike firme poput Meituan-a zapravo su nam saveznici. Oni su vazduhoplovstvo i raketna vojska koja koristi novac poput bombi kako bi otvorila tržište na koje ulećemo mi sa delikatnijim operacijama - tvrdi on-

Jedan uočljiv aspekt fenomena združene kupovine je pojava "tuan žanga", lokalnih predstavnika koji prikupljaju narudžbine i pomažu u distribuciji dobara kada roba pristigne. Sada "tuan žangovi", poput Ksijang Meiling (28), napuštaju formu združene kupovine na veliko dok smanjena potražnja počinje da utiče na njihov život.

Narudžbine koje je primila od Meituan Selekta pale su sa 20 dnevno početkom prošle godine na samo tri u martu. Ksijang, koja se bavila porudžbinama na veliko za grupu od preko 150 ljudi u malom gradiću u Hubei provinciji, imala je mesečni dodatak od oko 1.500 juana, što je njene prihode podiglo za skoro 40 odsto. Kada je komisija pala na 100 juana i 200 juana ova samohrana majka, koja radi i kao medicinska sestra u lokalnoj bolnici, odlučila je da je vreme da da otkaz.

- Brojni potrošači kupuju robu jedino danima kada im legne plata. Jednostavno nije vredno truda - kaže ona.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike