Koliko će sad poskupeti i kad će uopšte stići: Roba iz Kine će nam još zagorčati e-kupovinu

30.08.2021

05:31 >> 05:53

0

E-trgovina do pre samo godinu i po dana nam se činila i laka i jeftina, pa je naišla korona a sada je pred novim udarom po džepu korisnika

Koliko će sad poskupeti i kad će uopšte stići: Roba iz Kine će nam još zagorčati e-kupovinu
Copyright Suez Canal Authority via AP

Kao da dosadašnja kašnjenja od mesec dana nisu bila dovoljna, ni to što je drastično poskupela “poštarina”, elektronska kupovina robe iz Kine nalazi se pred novim udarima. Koliko će nam to poskupeti kućnu elektroniku, mašine i delove, ili “samo” modne krpice koje nabavljamo preko interneta iz “fabrike za ceo svet”, više je teško i predvideti.

I taman je globalni prevoz iz Kine počeo da se oporavlja od dva “infarkta”, posledica korone iz 2020. i blokiranja Sueckog kanala nesretnim nasukavanjem “Ever Given”, kada iz sveta stiže još nepovoljnih vesti.

Taman da krene, kad…

Najnovije izdanje “Kiel trejd indikatora” Instituta za svetsku privredu iz nemačkog grada Kila (IfW), pokazuje da će promet iz Kine za Evropu pasti u avgustu i verovatno i u septembru.

Na udaru cena i povlašćeni Amerikanci

Trgovina sa SAD nije toliko pogođena, ali i tamo je zazvonio alarm jer je primećeno da su u poslednjih godinu dana cene u onlajn trgovini na najkonkurentnijem tržištu u svetu porasle za velikih 3,1 odsto, konstatuje istraživanje “Adobea”. A u julu je to ubrzanje bilo izrazito.

I veliki divovi, poput “Amazona” i “Alibabe”, koji su veoma profitirali u 2020. na onlajn šopingu sada su počeli da povećavaju cene na internet tržištu na kom su inače cene padale u periodu od 2015. do 2019. godine.

“Adobe” indeks digitalne ekonomije je obuhvatio 18 kategorija, od koju samo u šest nije bilo rasta cena u julu. Najviše su poskupeli odeća, lekovi bez recepta i sportska roba.

Ovaj indikator, kojim se prati dolazak i odlazak teretnih brodova u 500 najvažnijih luka sveta i promet u oko 100 ključnih područja naše planete, pokazuje da je već sada promet 20 odsto manji nego što je bi moglo da se očekuje.

A sporiji dotok robe znači i njeno dalje poskupljenje, bilo da se radi o čeliku, građevinskim materijalima, hrani ili elektronskim spravicama i modnim krpicama koje obožavamo da naručujemo iz Kine onlajn. A ni kalendar nam ne ide na ruku jer – približava se Božić.

– Nasuprot znakovima blagog oporavka proteklih nedelja, sada imamo zatvaranje luke u Ningbou i stvaranje još jednog uskog grla za kontejnerski transport. Ako trgovina sa Kinom ne nađe način da brzo prevaziđe problem kriza preti da se proširi na božićni biznis a to znači nedostatak robe i više cene – upozorava Vinsent Stamer, prvi čovek “Kiel trejd indikatora”.

A bilo je taka lagano: Onlajn kupovina, Foto: Profimedia

Zatvaranje megaluke Ningbo zbog prijave slučajeva kovida-19 nadovezuje se na slab protok iz luke Jantijan (Yantian) još od maja. Iz tog pomorsko čvorišta nedaleke ide oko 90 odsto kineskog izvoza elektronske industrije i više kontejnera jedino prolazi kroz luke Šangaj, Ningbo i Singapur.

Kontejneri kao od zlata

Na rast maloprodajnih cene u velikoj meri je uticalo i poskupljenje brodskog kontejnerskog prevoza. Samo ove godine prevoz kontejnera od Kine do Evrope poskupeo je gotovo bar dvostruko, a od početka pandemije i više od pet puta.

Tako je sada zakup prevoza kontejnera od šest metara oko 4.900 dolara, a samo u septembru 2020. je bio 900 (skok 444 odsto), a duplo većeg je porastao sa 1.700 na 9.600 dolara (465 odsto), podaci su sajta Gradnja.rs.

Čelik triput skuplji

S ovakvim cenama prevoza i nestašicama u svetu nije čudo ni to što je, po podacima portala portala Boursorama, tona čelika u julu 2020. koštala 492 dolara a u aprilu 2021. 1.519 dolara (209 odsto). Slično je i sa cenama aluminijuma (52 odsto), bakra (65 odsto), građevinskog drveta (140 odsto), PVC-a (86 odsto…

Koliko će to koštati i nas građane, onlajn kupce kineskih “stvarčica” ali i našu privredu koja i u izvozu i u uvozu zavisi i od Kine, tek ćemo videti. Precizni Nemci već imaju svoju računicu, pa je Institutu u Kielu proračunao da će gubici za privredu Nemačke za čitavu 2021. biti 25 milijardi evra.

Aviotransport jedina nada, a za Srbe i…

Za deo roba koji nam stiže iz Kine, doduše uz veći “poštarinu” (odnosno cenu šipinga) jedina nada je avionski prevoz.

“Alibaba”, koji je svojim “Aliekspresom” omiljeni snabdevač Srba kineskom robom, odnosno proizvodima svih svetskih brendova koje uslužno proizvode Kinezi, već je mnogo uložio u aviotransport i svoju logističku jedinicu “Kainijao” ( Cainiao).

Sada hoće da se prošire po Evropi, za koju Vilijem Vang, generalni menadžer “Aliekspresa” za Španiju, Francusku i Italiju, kaže da tamo nemaju problema sa sa kašnjenjem i povećanjem cena.

U Srbiji smo iskusili i kašnjenja i veće cene, ali i to bi možda moglo da se promeni.

Pročitajte još:

Prvi čovek “Pošta Srbije”, Zoran Đorđević ovih je dana razgovarao sa ambasadorkom Kine u Beogradu, Čen Bo, o otpočinjanju pregovora javnih poštanskih operatora Srbije i Kine.

Cilj je doći do sporazuma o stabilnoj isporuci pošiljaka kupcima u Srbiji koji je znatno uvećan povećanjem ovdašnje internet trgovine na platformama kineskih prodavaca.

A sam protok robe ubrzao bi se i uvođenjem direktne avio linije Beograd – Peking, kojim bi “problemi u tokovima internet trgovine bili otklonjeni, a put pošiljki bio znatno jeftiniji i brži”, saopšteno je iz “Pošta Srbije”.

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike