Nema više „klanja“ za noževe: Drama u Maksiju s markicama se privodi kraju, sporna pitanja ostaju

05.02.2022

14:51

0

Završava se podela markica ali bes potrošača, koji se osećaju prevarenima i koji su se zbog "poklon" noževa ozbiljno sukobljavali, će potrajati

Nema više „klanja“ za noževe: Drama u Maksiju s markicama se privodi kraju, sporna pitanja ostaju
24sedam/Georgi Mitev Šantek Profimedia

Akcija lojalti programa u trgovinama „Deleza“ izazvala je u poslednjih mesec dana među srpskim potrošačima pravu dramu sa „noževima iz Maksija“. Toliku da je moglo da bude i žrtava. Onih pravih, ne žrtava trgovaca.

Srećom, drama se privodi kraju, jer markice se dobijaju samo još sutra, 6. februara. Oni koji su sakupili dovoljno da popune kupone za noževe, moći će da ih nabave i posle 20. februara, kada je trebalo da se akcija okonča, tvrde iz „Delez Srbija“.

- Ovo ludilo traje od Nove godine, iako je akcija počela krajem oktobra. I ranije smo imali slične akcije, čak i bolje noževe od ovih ali nikada nije bila ovakva pomama. Valjda što su jeftini. Ljudi su potpuno poludeli, redovi kao nekada kada su bile nestašice brašna ili šećera. Ne znam šta će ljudi s tolikim noževima. Svake nedelje stiže kutija ili dve, ali da dobijamo pet i dalje bi falilo – kaže nam prodavačica iz „Maksija“ Marija J.

Marija kaže da zvanično nemaju obaveštenje dokad će biti produžen rok u kome će potrošači moći da nabave noževe, ali da se u firmi šuška da bi to moglo biti do sredine marta.

- Samo da se završi i da se ljudi više ne istresaju na nama. Svaki drugi potrošač ima „nešto da nam kaže“. A ima ih koji su baš neuljudni i bezobrazni, kao da smo mi u radnji krivi što nema noževa. Takođe, ne mogu ni ja na kasi da kažem nekome da uzme samo jedan ili dva noža a ne pet, kada ih on plaća – napominje Marija.

Potezanje noževa

Kupci koji su vredno skupljali markice uz redovnu kupovinu u „Maksiju“, „Šop en gou“ ili „Tempu“, kako bi s velikim „popustom“ kupili set kuhinjskih noževa, postali su preko svake mere ogorčeni kada je noževa počelo da fali u ponudi.

Screenshot:Viber
 

 

Stvar se ponegde otela kontroli pa na društvenim mrežama ima brojnih svedočenja o obračunima građana po supermarketima kada tura noževa naiđe. Uglavnom se sve svede na viku i vređanje ali ima slučajeva i kada su stariji sugrađani jedni na druge potezali te iste „poklon“ noževe.

O ovoj posebnoj vrsti „nestašice“ koja je izgleda baš pogodila potrošače, prijavama su obaveštene i inspekcije. Dejan Gavrilović iz udruženja potrošača „Efektiva“, kaže da od toga - mala vajda.

- Teško je dokazivo da trgovac akcijama „navlači“ kupce. Mi ne znamo koliko je markica odštampao „Maksi“, koliko je noževa nabavio i da li se te količine podudaraju. Po propisima imaju samo obavezu da označe rok trajanja „akcije“ ali ne i nabavljene količine. Zbog toga obično kod akcija i imamo neki datum i uz njega obaveštenje „ili do isteka zaliha“ – napominje Gavrilović.

Gavrilović kaže da u ovom slučaju postoji mnogo sumnji i da je „Efektiva“ poslala zahtev „Delezu“ da ih obavesti o količinama štampanih markica i nabavljenih noževa.

Takođe, pod sumnju se stavlja i originalnost marke noževa „švajcarskog dizajna a od japanskog čelika“, mada u ovom slučaju građani noževe sigurno nisu kupovali ni zbog reklamiranog kvaliteta ni zbog prepoznatljivog brenda. Za švajcarsku firmu sigurno nisu ranije čuli jer, generalno, prosečan potrošač je u poznavanju noževa možda dobacio do „solingena“. A to je inače ime „grada noževa“ u Nemačkoj a ne nekog posebnog brenda.

Profimedia
 

Na vebsajtu „Maksijevog“ proizvođača noževa, švajcarske firme „Kuhn Rikon“ najjeftiniji set od tri noža, i to sa plastičnom drškom, košta 24 dolara (oko 2.500 dinara).

Zabranjeno „privlačenje“

Inspekcija bi se, eventualno, mogla pozabaviti ovim slučajem po osnovu Zakona o trgovini, gde u članu 38 kažu da „zabranjeno je oglašavanje prodajnih podsticaja za robu koje ima u tako maloj količini da je očigledno da se time namerava privlačenje kupaca radi navođenja na kupovinu druge robe, osim ako nije naznačena jasno raspoloživa količina na dan početka prodajnog podsticaja“.
Međutim, uobičajeno tumačenje je da se ovo odnosi na generalno davanje popusta gde je „popust od 20 do 80 odsto“ a u celoj radnji imate jedan komad robe sa najvećim popustom.

Iz „Deleza“ su javnosti odgovorili da su noževi originalni, da su rađeni po narudžbi kompanije za lojalti program a da će svi koji imaju popunjene kupone moći da dobiju noževe koji žele. Kao razloge povremenih nestašica navode probleme sa dopremom robe iz inostranstva a u odgovoru "Efektivi" rekli su da su "podelili" milion noževa i da će isto toliko još biti podeljeno da kraja akcije.

- Po našem malom istraživanju, koje ćemo objaviti ovih dana, vidi se da se ovakav program, ako su noževi originalni, trgovcu ne isplati – kaže Dejan Gavrilović.

Gavrilović ističe da će nam to i dalje biti tako dok ne uvedemo detaljnije propise o zaštiti potrošača.

- Sve dok zakonski ne rešimo da ne može da ima markica a nema noževa, ili ima čipsa ali nema sokova koji se uz njega „vezuju“ u reklami, potrošači će biti varani. Ali, lobiji trgovaca, bankara i sl. su veoma jaki. Svake tri godine imamo izmenu zakona o potrošačima a stanje se na terenu ne poboljšava – zaključuje Gavrilović.

BONUS VIDEO

24sedam

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi