Poluprazni tržni centri: Kupoholičarski duh nas ove godine zaobišao ili svi čekaju baš "Crni petak"?

24.11.2021

20:25

0

Iako je većina trgovaca cele ove nedelje, pred "Crni petak", ponudila popuste, kupaca je jako malo

Poluprazni tržni centri: Kupoholičarski duh nas ove godine zaobišao ili svi čekaju baš "Crni petak"?
24sedam/S.G.

Samo dva dana pred famozni "Crni petak“ jedan od najpopularnijih tržnih centara u Beogradu je praktično poluprazan! Tek po neki kupac, i to uglavnom ženskog roda, zavirio je danas popodne u butike u potrazi za krpicama, kozmetikom ili nekim drugim "preko potrebnim“ proizvodom.

Iako su svuda jasno istaknuti popusti, koji traju cele ove nedelje a ne samo na "Crni petak“, šoping euforija je izostala. U to se uverila i ekipa Portala 24sedam, a začuđeni su i sami prodavci.

Svi u čudu...

- Ove godine je dosta manje kupaca nego prošle, baš je velika razlika. Čudi me, još smo 2020. imali, zbog pandemije, strožije mere i upozorenja da se ne ide u šoping, pa je opet bilo redova... Ajde da vidimo do petka, možda će tada biti navala – kaže prodavačica u jednoj prodavnici obuće.

24sedam/S.G.
 

Dve drugarice koje smo zatekli u butiku donjeg veša, Milica i Sandra, rekle su nam da ne vole gužvu, ali da vole šoping pa su zbog popusta koji je većina trgovaca ponudila cele nedelje, došle baš danas da pazare.

- I prošle godine smo bile u ovom tržnom centru par dana pre "Crnog petka“ i bila je nenormalna gužva. Ovo sada nam je super, ali čudi nas da su hodnici i butici poluprazni – ističe Milica.

Dok u većini butika i prodavnica bele tehnike sniženja traju još od ponedeljka, 22. novembra do nedelje, 28. novembra, pojedine trgovine će tek na "Crni petak“ (26. novembar) sniziti cene.

- Mi ćemo u petak imati popust i on će važiti ceo vikend, zaključno sa nedeljom. Tako da očekujemo gužvu na "Crni petak“ – navode u jednom butiku donjeg veša.

Biće više "onlajn" kupaca...

Inače, u ovom tržnom centru, ali i drugim trgovinama u gradu, najčešći su popusti od oko 20 do 30 odsto, ali idu i do 50 odsto. Veća sniženja u Srbiji su retka.

24sedam/S.G.
 

Zanimljivo je i to da, i pored pandemije korone i sveopšte "digitalizacije“, pojedine trgovinske radnje, i to ne tako male i nepoznate, nemaju onlajn prodaju. To su novinarima 24sedam saopštili u jednoj prodavnici obuće, uz napomenu da navalu kupaca u radnji očekuju baš na "Crni petak“.

Ostali trgovci očekuju povećanje broja onlajn kupaca u toku ove nedelje i na "Crni petak“, i od toga i značajan profit.

- Mnogo je manje kupaca koji dolaze do nas, a sve ih je više "na daljinu“. Verujem da ćemo ove godine imati mnogo više prodate robe putem elektronske trgovine – rekli su nam u jednoj od prodavnica bele tehnike.

24sedam/S.G.
 

Inače, prema navodima svetskih medija, ove godine se i ne očekuju veliki popusti, pa mnogi tvrde da će ovo biti "najskuplji 'Crni petak' do sada“.

Zastoji u snabdevanji i manjak radnika

Kako se svetska ekonomija još uvek nije izborila sa uskim grlima u lancima snabdevanja u lukama, manjkom radne snage u transportnoj industriji, sve je manje proizvoda u radnjama i sve se više čeka na ključne porudžbine za praznike. Samim tim, postoji manja potreba trgovaca da ove godine nude velike popuste.

Kineski rekord na "Dan samaca“

Na "Dan samaca“ (11. novembar), kineski pandan američkom "Crnom petku“, ove godine postignut je rekord u prodaji. Vodeće kineske kompanije u elektronskoj trgovini, "Alibaba“ i "JD.com“, zabeležile su ukupnu prodaju u iznosu od preko 139 milijardi dolara tokom šoping manifestacije "Dan samaca“, što je novi rekordan rezultat.

Prema saopštenju "Alibabe“, bruto vrednost prodate robe (GMV) preko njene platforme iznosila je ukupno 540,3 milijarde juana (84,54 milijarde dolara), što je porast od 8,5 procenata u odnosu na prošlu godinu, prenosi CNBC. Prema podacima "JD“, obim transakcija na njegovoj platformi iznosio je 349,1 milijardu juana (54,6 milijardi dolara), i veći je za 28 odsto nego godinu dana ranije.

Prema analizi i projekcijama kompanije Adobe, u SAD se očekuje da će se popusti kretati u proseku između pet i 25 odsto, što je otprilike pet odsto manje nego što su potrošači tamo navikli, piše Biznis Insajder.

Zastoj u svetskim lancima snabdevanja je pogurao neke od trgovaca na raniji početak rasprodaja, kao i na to da se obim i količina popusta smanji. Stručnjaci za logistiku uveliko su upozorili potrošače, da ako žele da za prazničnu kupovinu ugrabe popuste na koje su navikli, da to urade što pre.

Ne samo da će roba koja se do sada pominjala poskupeti, kao što su elektronski uređaji i tekstilna roba, već će, kako piše Blumberg, biti skuplja i ona "praznična" kao što su veštačke jelke i ukrasi.

Kako je već bilo reči, jedan od glavnih razloga za zastoje i probleme u lancima snabdevanja je povećana potražnja usled oporavka svetske ekonomije.

Samim tim, nije da će rafovi u petak biti prazni, ali definitivno će se teže dolaziti do najtraženije robe.

Prilika da se reše zaliha

- To je ludilo. Imamo problema s isporukom proizvoda koji se traže, ali istovremeno zbog pandemije imamo i ozbiljni višak robe koja se ne traži iz doba pandemije - objašnjava Gerit Hajneman, stručnjak za trgovinu Visoke škole Donjeg Porajnja, piše Dojče Vele.

- Ove godine nije stvar u tome da se ostvari malo veći promet i što ranije počne sa božićnom prodajom, nego je "Crni petak" poslednja prilika mnogim trgovcima da se reše zaliha po barem donekle prihvatljivim cenama - dodaje ovaj stručnjak.

Kome to ne uspe, dodaje on, taj sledeće godine možda ide u stečaj.

BONUS VIDEO:

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi