Baterije za automobile „Made in Europe“: Šveđani pokreću prvu fabriku

31.12.2021

08:57

0

Švedska kompanija „Nortvolt“ proizvela je svoju prvu ćeliju litijum-jonske baterije i postala prvi proizvođač na Starom kontinentu koji konkuriše svetskim kompanijama

Baterije za automobile „Made in Europe“: Šveđani pokreću prvu fabriku
Copyright Foto:Pixabay/ Gerd Altmann

Nortvolt planira da svoju prvu litijum-jonsku bateriju isporuči kompanijama za proizvodnju električnih vozila sledeće godine, prenosi Radio slobodna Evropa pisanje svetskih medija.

Baterija je proizvedena u utorak, 28. decembra u „Nortvolt Eti“ u gradu Skeleftea na severu Švedske. Ta fabrika, čija gradnja je počela 2019, prva je u evropskom vlasništvu koja će proizvoditi u takozvanim giga razmerama.

Kompanija je sutradan navela da je gigafabrika proizvela bateriju koja je u potpunosti dizajnirana, razvijena i sastavljena u prvoj domaćoj evropskoj kompaniji za proizvodnju baterija za električne automobile.

Konta Azijatima

Tržištem trenutno dominiraju azijski proizvođači, koji su, prema pisanju „Volstrit džurnala“, izgradili ili grade fabrike u Evropi za snabdevanje baterijama tamošnje automobilske kompanije, pošto potražnja za električnim automobilima raste.

Evropljani, podstaknuti izdašnim vladinim podsticajima, kupuju, naglašava list, električne automobile rekordnom brzinom, pomažući da kontinent nadmaši Kinu kao najveće tržište električnih vozila na svetu.

„Norvolt“ je naveo da će se proizvodni kapaciteti povećati na 60 gigavat-sati (GVh) u narednim godinama, što je dovoljno za snabdevanje baterijama za oko milion električnih vozila, ističe CNBC.

Iako je star manje od šest godina, „Nortvolt“ je potpisao ugovore vredne više od 30 milijardi dolara s kupcima, uključujući velike proizvođače automobila „BMV“, „Folksvagen“, „Volvo“ i „Polestar“.

Kompanija je prikupila više od 6,5 milijardi dolara od mnoštva investitora kako bi joj pomogli da proširi svoje poslovanje a među njima su banka „Goldman Saks“, švedski i kanadski penzioni fondovi kao i osnivač „Spotifaja“, švedski milijarder Daniel Ek. Nemački „Folksvagen“, koji ima 14 milijardi dolara narudžbina, najveći je akcionar „Nortvolta“ s 20 odsto udela.

„Nortvolt“, kojeg su osnovala dvojica bivših menadžera američkog proizvođača automobila „Tesla“, najistaknutiji je u nizu evropskih startap kompanija koje pokušavaju da se pozicioniraju protiv najvećih azijskih igrača u proizvodnji baterija koje se koriste za električne automobile, ukazuje „Fajnenšel tajms“.

Daleki istok gradi u Evropi

Azijske grupe sve više ciljaju na evropsko tržište, a očekuje se da će „LG“ i „CATL“ sledeće godine otvoriti fabrike baterija u Poljskoj i Njemačkoj, dok će „SK“ proširiti svoju fabriku u Mađarskoj. „Nortvolt“ takođe planira da izgradi još dve gigafabrike u Evropi, uključujući jednu u Nemačkoj a trenutno gradi gigafabriku s kompanijom „Volvo“.

Samo dve velike fabrike baterija rade u Evropi, pokazuju podaci kompanije „Benčmark mineral intelidžens“ i to fabrika u Vroclavu, u Poljskoj, koju vodi korejski „LG“, i druga u vlasništvu korejskog „Samsunga“ u blizini Budimpešte u Mađarskoj.

Ipak, ističe „BMI-a“, do kraja 2030. planirana je izgradnja 25 gigafabrika širom Evrope, dok se industrija trka da održi korak sa sve većom potražnjom za električnim automobilima. Devet od njih su u vlasništvu azijskih proizvođača koji kontrolišu većinu globalne ponude.

Istovremeno, dodaje „Gardijan“, proizvođači automobila sa zakašnjenjem povećavaju proizvodnju električnih vozila kako bi ispunili sve oštrije ciljeve u pogledu emisija štetnih gasova, kao i izazov svog američkog rivala, „Tesle“, koji je izgradio vlastitu fabriku baterija i automobila u Berlinu.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike