Kako pomoći prevoznicima da nam sve ne poskupi: Da li je rešenje u jeftinijem gorivu?

03.11.2021

19:42

0

Viša cena goriva, preko skupljeg transporta, brzo se prelije na cene svih roba i usluga pa Socijalno ekonomski savet (SES) predlaže da se prevoznicima smanje akcize na gorivo. Koliko je to realno?

Kako pomoći prevoznicima da nam sve ne poskupi: Da li je rešenje u jeftinijem gorivu?
Ilustracija - Copyright Profimedia

Cena struje koja je srpskoj industriji, i privredi generalno, skočila 100 odsto u samo nekoliko meseci, opasno preti već živahnom inflacijom. Ali struja nije jedini energent zbog kojeg bi bukvalno svaki proizvod ili usluga mogla da u narednim mesecima još poskupi, svestan je toga svako ko svraća na benzinsku pumpu. Da ne bismo ponovno preživljavali agoniju inflacije od pet, 10 ili više odsto, Socijalno ekonomski savet (SES) je zatražio da država razmotri smanjenje akcize na gorivo za preduzeća koja se bave transportom.

Da situacija nije nimalo naivna, potvrđuju vesti iz sveta, gde analitičari Benk of Amerika (BofA) najavljuju da će cena brent nafte do sredine sledeće godine da poraste na 120 dolara. Danas, kada je na nivou od 82 do 83 dolara, cena evrodizela je na srpskim pumpama veća od 172 dinara po litru. Sa cenom nafte od 120 dolara, morala bi da bude na nivou od 205 do 210 dinara. Zbog toga SES traži da se vanredna sednica održi "u što kraćem roku“.

Nema jednostavnih rešenja

Inicijativa za smanjenje cene goriva preko smanjenja državnih davanja, odnosno akciza, ima i mimo SES-a. U nekoliko navrata takve zahteve su upućivali i sami naftaši, odnosno Udruženje naftnih kompanija Srbije (UNKS) ali je Ministarstvo finansija ostajalo nemo. To je i očekivano, jer akcize su, uz PDV, veliki punilac budžeta Srbije koji je i dalje opterećen troškovima pandemije i antikrizne pomoći privredi i građanima.

Međutim, postoji računica da bi manji prihod po litri dizela mogao da se nadoknadi, čak prevaziđe, kroz povećanu potrošnju, kaže za 24sedam Nebojša Atanacković, predsednik UO "Nafta ad“ i počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije.

- Generalno bi trebalo da se smanji opterećenje na dizel i onda bi ga kupovali i oni koji sada idu po to gorivo u okolne zemlje. Kupovali bi ga i kamioni u tranzitu, koji sada tankuju van naših granica. Ako ne kroz akcizu, prevoznici bi trebalo da se pomognu novcem ili nekom drugom poreskom olakšicom. Ne bi trebalo zaboraviti ni poljoprivrednike, jer će nam zbog skupog goriva cena hrane biti još veća – zaključuje Atanacković.

Mada to "sređivanje" akciza nama spolja izgleda jednostavno, Đerđ Pap, poreski savetnik i direktor “Fiskal pro“ iz Novog Sada, kaže da sprovesti tako usko ciljane mere u poreskom sistemu nije ni jednostavno.

Foto:Pixabay/Alex Fox
Njihov trošak je u svakoj ceni: Kamiondžija na putu

- Sve se može uraditi samo je pitanje krajnje cene tog poduhvata. Kada se u sistemu menja samo jedan deo, ili se primenjuju različiti aršini za različite korisnike, a za isti porez ili akcizu, uvek je problem u administriranju koje takav zahtev podrazumeva. Lako je to tehnički rešiti, ali dolazi problem u praksi kako to naplaćivati i kontrolisati. Pogotovo kod nas, gde je poreskih inspektora sve manje i manje, a ovim se otvara puno malih "kapija" za zloupotrebe – upozorava naš sagovornik.

Pap, koji je u svojoj dugogodišnjoj karijeri bio i na poziciji pomoćnika direktora Republičke uprave javnih prihoda (danas Poreske uprave), podseća na sličan "izlet“ države kada je 2012. godine uveden povraćaj PDV-a na bebi opremu.

- To nije ispalo dobro i obimom posla je zagorčalo život zaposlenima u Poreskoj upravi, zbog čega je primedbe imao i MMF. Sada bi, ako žele da na taj način pomognu transportu i svima nama, morali da smisle bolji način – kaže za 24sedam Pap.

Smanjenje akcize na gorivo, ali samo kao generalno rešenje za sve krajnje korisnike, a ne samo za prevoznike, postoji kao mogućnost u Zakonu o akcizama. Ali, ono je privremeno i akciza se može smanjiti samo za 20 odsto. Druga mogućnost dobijanja jeftinijeg goriva za prevoznike, koja se već primenjuje je tzv. refakcija.

Veća refakcija kao alternativa

Prevoznici u Srbiji su delom oslobođeni plaćanja pune akcize na gorivo. Tehnički, akciza se plati ali se dobije povraćaj dela tog novca, i to se zove refakcija.

Sama refakcija je, kako ističe Pap, uhodan sistem i tu ne bi trebalo da bude problema, ali to je samo jedna od mogućnosti. Prema Zakonu o akcizama, član 39a, kada prevoznik derivate nafte koristi za transportne svrhe, može ostvariti refakciju plaćene akcize na te derivate nafte, ako ima uredne "papire“ i račune za kupovinu.

Za transport je refakcija akcize 9,36 dinara po litru. Podsećanja radi, akciza na dizel, koji je glavno gorivo u transportu, je 59,48 dinara za litar. Na to ide i PDV, koji se za plaćenu (pa refaktovanu) akcizu ne vraća.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike