Imamo li para da uzmemo subvenciju za „euro6“?

11.03.2023

13:25

0

Subvencija države za kupovinu automobila najnovije generacije je korak u dobrom smeru ali je pitanje koliko ljudi to može a priušti

Imamo li para da uzmemo subvenciju za „euro6“?
Ilustracija - Copyright Unsplash Profimedia

Najčešći kupac spreman je da izdvoji za automobil stariji od 10 godina između 2.000 i 5.000 evra, a sa obzirom na to da je prosečna starost vozila u Srbiji oko 17 godina, pitanje je koliko će biti motivišuće subvencije države koje su u cilju smanjenja zagađenja predviđene za zamenu starih dizel automobila onima sa "euro 6" - smatra Petar Veličković sa portala Polovni automobili.

- Vlasnici starih automobila sa dizel motorima „euro 3“ standarda moći će da uz novac od subvencije kupe mlađi polovnjak. Postavlja se pitanje koliko je taj cilj realan, pošto je Srbija na dnu liste u Evropi po starosti automobila. Prema našoj poslednjoj analizi prosečna starost vozila u Srbiji je 17,3 godine, što potvrđuju i podaci MUP-a, ali apsolutno nema sumnje da je nešto tog tipa potrebno uraditi - rekao je Veličković za Tanjug.

Kako bi se smanjio broj registrovanih vozila koji zagađuju životnu sredinu, Vlada je usvojila krajem prošle godine Program zaštite vazduha u Srbiji do 2030. godine, kojim su predviđena 102 miliona evra za zamenu najstarijih dizel vozila novijim, a pravo na dodelu subvencije imaju svi koji budu reciklirali automobile Evro 1, 2 i 3 norme, rekao je ranije za Tanjug direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović.

Bitan je kontinuitet

Povodom najave da će od 1. januara 2023. godine država zabraniti uvoz vozila „euro 3“ i „euro 4“ standarda, pitanje je koliko će te subvencije za kupovinu novijih vozila iznositi sledeće godine, smatra Veličković.

- Prošle godine smo imali kontinuirani rast cena. Razlog promene cena leži u problemima automobilske industrije koji su prisutni od pandemije korone, kada smo imali potpuni zastoj na nekoliko meseci. Nakon toga su usledili problemi u opremi i lancima isporuke, što je dovelo do rasta cena - smatra Veličković.

Dizelaši dominiraju

- U prošloj godini, prema podacima čak 65 odsto prodatih polovnjaka iz uvoza je sa dizel agregatom, dok je 31 odsto sa benzinskim motorima, kaže Petar Veličković sa portala Polovni automobili.

On kaže da hibridi, vozila na električni pogon i na druga ekološka goriva (gas, metan) čine samo četiri procenta ukupnog broja prodatih polovnih vozila.

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infarstrukture Goran Vesić rekao je ranije da će subvencije iznositi 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila, 2.500 evra za za kupovinu lakih kamiona, koji ne prelaze 12 tona, i 2.900 evra za kupovinu autobusa, preneo je ranije Tanjug.

Vesić je tom prilikom naveo da je u Srbiji oko 2,8 miliona registrovanih vozila, što je za milion više nego pre samo 10 godina, što znači, kako kaže Vesić, veće zagađenje, jer je od 2015. do 2022. u Srbiju uvezeno 1.255.000, od čega oko 350.000 sa motorima „euro 3“.

Prema istraživanju portala "Polovni automobili", prvi na listi najprodavanijih polovnjaka u 2022. godini je tradicionalno neki od modela fabrike „Folksvagen“, a slede ga „Opel“, „Pežo“, „Audi“ i „Reno“.

Najčešće prodavani modeli su iz „Folksvagenovog“ programa: „golf“, „pasat“ i „polo“, a zatim slede „fijat punto“, „opel korsa“ i „audi A4“, a dobro su se prodavali i „opel astra“, „reno klio“ i „audi A3“, kaže pomenuto istraživanje.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike