Upozorenje iz Udruženja osiguravača Srbije: Ne isplati se voziti neosigurano vozilo

07.02.2023

07:00

0

Autor: 24sedam

U slučaju sudara sa manjim posledicama, štete iznose nekoliko stotina ili nekoliko hiljada evra, a mogu da dostignu i desetine hiljada evra

Upozorenje iz Udruženja osiguravača Srbije: Ne isplati se voziti neosigurano vozilo
Generalni sekretar Udruženja osiguravača Srbije Duško Jovanović - Copyright Promo/ Udruženje osiguravača Srbije

Na osnovu statističkih podataka, pripadnici MUP, gotovo svakodnevno otkriju i spreče bar po jednog vozača iz Srbije da svojim vozilom, koje nije registrovano i nema polisu osiguranja, pređe granicu i uđe u drugu državu. Za otkrivanje onih koji to čine, policija koristi kamere za video nadzor saobraćaja u gradovima, na autoputevima i graničnim prelazima, kao i kamere na patrolnim vozilima.

- Najsrećniji zbog toga što su otkriveni treba da budu upravo vozači koji su svojim neregistrovanim i vozilom bez polise osiguranja probali da izađu iz Srbije. Suština je da vlasnik takvog, neregistrovanog vozila kojim je nezgoda izazvana, postaje regresni dužnik i da sam, iz svog džepa ili iz svoje imovine, plaća  kompletnu pričinjenu štetu - kaže generalni sekretar Udruženja osiguravača Srbije Duško Jovanović.

Limiti za štete nisu male, a u pojedinim državama EU nema limita za isplatu nematerijalne štete. Kakva je situacija u Srbiji?

Štete i u Srbiji mogu da budu višemilionske. U slučaju sudara sa manjim posledicama, štete iznose nekoliko stotina ili nekoliko hiljada evra, a mogu da dostignu i desetine hiljada evra. U inostranstvu znatno više i to se posebno odnosi na nematerijalne štete odnosno povrede. I popravka oštećenog vozila znatno je skuplja u razvijenim državama nego kod nas. Postoje države u Sistemu zelene karte koje nemaju nikakvih ograničenja odnosno nemaju limite za isplatu naknada po osnovu saobraćajnih nezgoda. Naknade štete u tim državama su, iz našeg ugla, enormno velike.

Ko plaća štetu kada se napravi udes neregistrovanim vozilom?

Po našem zakonu, motorno vozilo koje učestvuje u javnom saobraćaju mora da bude registrovano i da poseduje polisu osiguranja. To je obavezna polisa koja se koristi za naknadu štete pričinjenu trećim licima. Ako vozilo nije osigurano, štetu plaća garantni fond pri Udruženju osiguravača Srbije, ali je krajnji platilac vlasnik tog vozila, kao regresni dužnik. Šteta može biti materijalna i nematerijalna, u zavisnosti od toga da li je u nezgodi bilo povređenih ili je pričinjena samo šteta na drugom vozilu ili nekom objektu.

Šta ukoliko vlasnik takvog vozila neće ili nema odakle da plati?

Ako dogovor sa regresnim dužnikom nije moguć, pokreće se sudski spor koji po pravilu ide na štetu vlasnika neregistrovanog vozila. Tada se, na osnovni dug, dodaju kamata i sudski troškovi, što znatno podiže ukupnu sumu koju treba platiti. Iako je naknada štete u inostranstvu znatno viša nego kod nas, dužina sudskih sporova u Srbiji dovede skoro do istog iznosa. Dug može da dostigne nekoliko hiljada pa i nekoliko desetina hiljada evra. Šteta se naplaćuje iz kompletne imovine vlasnika neosiguranog vozila – plate, penzije, pokretnih i nepokretnih stvari, potraživanja i druge imovine kojom raspolaže ili koju će tek steći tj. naslediti. Ovaj dug jednostavno nije moguće izbeći.

Koji je najveći iznos koji je neko platio po ovom osnovu?

Najveći dugovi prema Udruženju osiguravača Srbije premašili su iznos od 100 hiljada evra. U jednom slučaju je dužnik, koji je pričinio štetu neosiguranim traktorom, bio je primoran da proda kuću i imanje da bi podmirio štetu, ali ni to nije dovoljno. Sve to moglo je da se izbegne kupovinom polise osiguranja za traktor koja košta svega nekoliko hiljada dinara.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike