Za ove vozače u Beogradu gotovo ništa nije zabranjeno, niti obavezno: A najviše ih ima na trotoaru!

23.05.2022

06:15

0

Koliko je vožnja trotineta bezbedna u glavnom gradu, kako po samog vlasnika, tako i za pešake i druge vozače, ukazuje za 24sedam stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić

Za ove vozače u Beogradu gotovo ništa nije zabranjeno, niti obavezno: A najviše ih ima na trotoaru!
Copyright Profimedia

Zbog svakodnevnih ogromnih saobraćajnih gužvi na prestoničkim ulicama, ali i rasta cene goriva, sve više Beograđana se odlučuje da kao prevozno sredstvo koristi električni trotinet. 

Trend vožnje ovih dvotočkaša je u porastu, pogotovo tokom proleća i leta, ali njihovim masovnim korišćenjem dovodi se u pitanje bezbednost građana, s obzirom da i dalje ne postoji zakonska regulativa koja bi definisala njihovu upotrebu u saobraćaju.

Tako je osvanuo snimak na kojem se vidi kako tri osobe električnim trotinetima prelaze Gazelu, što svakako ne deluje bezbedno.

Međutim, korišćenje električnih trotineta u Srbiji još uvek nije regulisano Zakonom o bezbednosti saobraćaja, te građani imaju apsolutnu slobodu - mogu da voze po kolovozu, trotoaru, biciklističkim stazama, ne moraju da nose kacige, niti da se vode većinom pravila u saobraćaju koja važi za druge vozače.

Koliko je vožnja trotineta bezbedna u glavnom gradu, kako po samog vlasnika, tako i za pešake i druge vozače, ukazuje za 24sedam stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić.

Printscreen/YouTube
 

- U Zakonu o bezbednosti saobraćaja ne postoji definicija električnog trotineta, kao ni električnog bicikla, prema tome na njih se zakon ne odnosi. Za njih ništa nije zabranjeno, niti obavezno. Ne važi ni pravilo prvenstva prolaza desne strane, niti je propisano da li mogu da se voze isključivo po trotoaru ili kolovozu. Znači, mogu da rade šta god žele - objašnjava Vujanić.

On naglašava da se vožnja električnih trotinera i bicikala mora precizno definisati zakonom, kao i da Zakon mora uzeti u obzir novonastalo stanje - sve učestaliju upotrebu ovog prevoznog sredstva.

Pixabay/borismayer77
 

- Ukoliko, na primer, trotinet udari dete na trotoaru, roditelj ne može da tuži vozača, jer to prevozno sredstvo nije regulisano Zakonom o bezbednosti saobraćaja - pojašnjava naš sagovornik.

Ističe da još uvek nije definisano šta vozač trotineta mora da ima od opreme, kao ni ko i gde ima pravo da upravlja njime.

- Tek kada se ti segmenti regulišu, vozači trotineta će biti vidljivi pred zakonom. Koliko znam, radni predlog MUP-a je da se trotineti kreću trotoarom, maksimalnom brzinom od šest kilometara na čas - zaključio je Vujanić za 24sedam.

Najčešće su povrede glave

Kako je objasnio dr Vladimir Jevtić, stručnjak za dvotočkaše, prilikom pada sa trotineta najčešće dolazi do politraumatskih povreda glave, preloma baze lobanje ili strada predeo vilice.

- Zato treba koristiti homologovane zaštitne kacige. Mi očekujemo od zakondavca da definiše gde i kada se mogu voziti električni trotineti, jer prosečna brzina pešaka je do dva metra u sekundi i kada dođe trotinet mnogo većom brzinom može doći i do smrtnog stradanja - kaže Jevtić.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike