„Upozorio sam ga da je opasno": Ekspert ukazao na probleme podmornice Titan, ali stradali direktor nije hteo da ga sluša

24.06.2023

23:15

0

Bio je među petoro poginulih kada je plovilo izgubilo kontakt u nedelju ujutro dok je pokušavalo da stigne do olupine Titanika posle višegodišnjih upozorenja

„Upozorio sam ga da je opasno": Ekspert ukazao na probleme podmornice Titan, ali stradali direktor nije hteo da ga sluša
Copyright Profimedia

Američki stručnjak za turističke podmornice koji je putovao sa izvršnim direktorom „Oušngejta" Stoktonom Rašom podmornicom Titan u aprilu 2019. rekao je da je trup ispuštao zloslutne zvukove pucketanja tokom njihovog putovanja na dubinu od oko 3.700 metara i upozorio je Raša da uspori svoje planove za Titanik.

Karl Stenli, koji vodi turističku podmornicu sa sedištem u Hondurasu, rekao je da ga je Raš pozvao da isproba njegovu podmornicu Titan na Bahamima.

Raš (61) je osnovao turističku kompaniju „Oušngejt" 2009. godine i sam dizajnirao trup od ugljeničnih vlakana broda Titan.

Bio je među petoro poginulih kada je Titan izgubio kontakt u nedelju ujutro dok je pokušavao da stigne do olupine Titanika. Sada se veruje da je podmornica implodirala tokom spuštanja, na šta ukazuju ostaci otkriveni su u četvrtak na morskom dnu, samo 500 metara od pramca Titanika.

Stenli je u petak uveče rekao Andersonu Kuperu sa CNN-a da nije bio previše zabrinut zbog buke tokom putovanja u aprilu 2019, jer ga je Raš upozorio da škripi. Raš je tada upravljao plovilom.

Tek kasnije je shvatio da je to verovatno opasno.

Tanjug/OceanGate Expeditions via AP, File
 

Stenli je rekao da je dan nakon putovanja, kada je shvatio šta je doživeo, napisao mejl Rašu u kome je objasnio svoju zabrinutost.

Rekao je da je buka koja se čula tokom njihovog ronjenja „zvučala kao nedostatak/defekt u jednoj oblasti na koju su delovali ogromni pritisci i koja je bila zgnječena/oštećena".

Napisao je da je glasan, pucketajući zvuk signalizirao da postoji „deo trupa koji se kvari“ i pozvao Raša da odvoji vreme za razvoj podmornice, kako bi se uverio da je bezbedna.

Raš je počeo da promoviše turističke ture Titanika 2017. i već je naplatio naknade od nekih potencijalnih putnika.

U ranim saopštenjima vesti rečeno je da će turisti platiti oko 105.000 dolara po putovanju, što je cena koju je „Oušngejt" odredio jer je to bila cena karte prve klase na Titaniku 1912. prilagođena inflaciji.

U martu 2018. više od tri desetine lidera u industriji, istraživača dubokog mora i okeanografa upozorilo je Raša u pismu da bi „eksperimentalni“ pristup kompanije mogao dovesti do potencijalno „katastrofalnih“ problema sa misijom.

Profimedia
 

- Mi smo rekli: „Vidite, idete prebrzo, a ideja o zaobilaženju postojećeg procesa klasifikacije može dovesti do ozbiljnih posledica“ - rekao je Vil Konen, šef odbora za podvodna vozila sa posadom Društva za morsku tehnologiju.

„Oušngejt" je rekao da su njihovi zahtevi ometali inovacije i da je industrija previše oprezna.

Prvo turističko putovanje organizovano je 2021.

Raš je stradao zajedno sa francuskim stručnjakom za Titanik Polom-Anrijem Nargoletom (77), britanskim biznismenom i milijarderom Hamišem Hardingom (58) i britansko-pakistanskim ocem i sinom Šahzadom Davud (48) i Suljemanom (19).

Brodovi za potragu i spasavanje sada se vraćaju u luku u Njufaundlendu.

Vozila na daljinsko upravljanje (ROVs), podvodni roboti, nastavljaju da traže krhotine iz podmornice dok istražitelji pokušavaju da definitivno utvrde šta je pošlo po zlu.

Neki su rekli da je pretpostavka da je Titan implodirao u prvom zaronu u sezoni možda bila relevantna. Slana voda koja je bila zarobljena između različitih materijala u plovilu od ronjenja 2021. i 2022. prošla je kroz vlakna i omekšala ih.

Bonus video

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike