Kako da razlikujete opravdane strahove od iracionalnih fobija?

28.03.2021

20:50 >> 19:57

0

Autor: K. Obradović

Ne dozvolite da strahovi blokiraju vaš život

Kako da razlikujete opravdane strahove od iracionalnih fobija?
Pixabay

Mnogi ljudi imaju najrazličitije strahove sa kojima se suočavaju maltene svakodnevno. Ipak, treba razlikovati strah i fobiju. Dok za strah najčešće postoji neko realno opravdanje, fobije su izazvane događajem koji je u mozgu “zapisan” kao smrtonosan, pa telo svaki put kad se nađemo u sličnoj situaciji iznova reaguje napadom panike, te nas sprečava da uživamo u životu.

Ako stojite na vrhu zgrade od 20 spratova i plašite se da priđete do ivice, osećate prirodan strah koji vas upozorava na potencijalnu opasnost. Najčešći strahovi, poput onoga od visine, zmija, paukova, letenja avionom ili skučenih prostora deo su odbrambenog mehanizma i ne ometaju normalan tok svakodnevice.

Ali ako iracionalan strah preuzme kontrolu nad mislima i osećanjima, pretvara se u mračnu fobiju, koja može zagorčati život. Tako zbog intenzivnog straha od zatvorenog prostora klaustrofobičar može odbiti dobar posao u kancelariji na osmom spratu do koje svaki dan mora da ide “nepodnošljivim” liftom, a čoveka koji se boji letenja snažni napadi panike pre putovanja lišiće užitka putovanja na neki drugi kraj sveta.

Razlike između razumljivog straha i fobije

Normalan strah

Uznemirenost zbog turbulencija ili jake oluje tokom leta

Neprijatan osećaj pri naginjanju s visokog balkona ili penjanja na merdevine
Nervoza podstaknuta dobermanima ili rotvajlerima koji laju
Neugodan osećaj tokom vađenja krvi ili primanja vakcine

Fobije

Otkazivanje odlaska na prijateljičinu svadbu zbog straha od letenja avionom
Odbijanje posla zbog neizbežne svakodnevne vožnje liftom
Izbegavanje šetnje parkom zbog straha od pasa
Otkazivanje sistematskih pregleda zbog straha od igala

Polazna tačka

Strah od zmija ili pauka lako se može shvatiti, no onaj od javnih ili otvorenih prostora (tzv. agorafobija) mnogo je apstraktniji. Tu može biti reč o strahu od gužvi ili društvenih situacija. Razlikovanje od čega u nekoj situaciji strahujete polazna je tačka rešavanja problema.

Unsplash/Derek Owens

Simptomi fobije

Emocionalni znakovi i simptomi fobije su anksioznost, panika, jaka želja za begom, privid “nestvarnosti”, strah od gubitka kontrole, osećaj nesvestice i nemoć kontrolisanja straha. Telesni simptomi su ubrzanje pulsa i disanja, stezanje ili bol u grudima, drhtavica, vrtoglavica, želudačna mučnina, znojenje i hladno-vrući fleševi.

Nemoć i suočavanje

Čovek koji pati od fobije najčešće shvata kako je taj njegov strah nerealan, ali ipak ne uspeva da kontroliše svoja osećanja. Fobija se najuspešnije nadvladava tako što se postupno i uzastopno, na siguran i kontrolisan način, izlažete onome čega se bojite.

Strah neće otići sam

Svakim novim izlaganjem izvoru straha osetićete se samopouzdanije i nadmoćnije, te će fobija s vremenom izgubiti moć i kontrolu nad vama. Kako biste olakšali suočavanje sa strahom, napravite popis situacija koje su direktno povezane s fobijom. Strahujete li od letenja, sastavite popis koji uključuje sve radnje, od pakovanja kofera do vezivanja sigurnosnim pojasom u avionu, te ih posložite od najbezazlenije do najstrašnije.

Krenite u akciju savladavajući korak po korak, a na viši stupanj pređite tek kad uspešno usvojite trenutni. Telesne simptome poput ubrzanog pulsa i disanja, drhtavice ili vrtoglavice ublažiće i uspešno kontrolisati tehnike opuštanja kao što su svesno disanje, meditacija i opuštanje mišića. One će takođe pomoći da se efikasnije nosite s drugim izvorima stresa i anksioznosti.

Pročitajte još

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam

TAGOVI: