Vlasnici polovnjaka mogu da odahnu: Promenjena sporna odredba - bitan datum proizvodnje, a ne registracije

18.05.2021

11:40 >> 10:19

0

U pravilniku koji 5. jula počinje da se primenjuje i od koga strahuju mnogi vlasnici vremešnih polovnjaka biće promenjena sporna odredba o ispunjavanju uslo

Vlasnici polovnjaka mogu da odahnu: Promenjena sporna odredba - bitan datum proizvodnje, a ne registracije
Copyright Foto: 24sedam /Katarina Mihajlović

Vlasnici polovnjaka koji su strepeli zbog odluke o ispunjavanju uslova za registraciju vozila koji se odnose na emisiju izduvnih gasova, sada mogu da odahnu jer je sporna odredba promenjena. Tako za kriterijum ne bi trebalo da bude uziman datum prve registracije vozila u Srbiji, već datum njegove proizvodnje, piše Sputnjik.

Da se radi na izmenama i dopunama Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju, Sputnjiku je potvrđeno u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Cilj je, kako napominju, da budu rešeni eventualni problemi prilikom obavljanja tehničkog pregleda vozila.

Promene u Pravilniku, vlasnici polovnjaka mogu da odahnu

U Ministarstvu napominju da je po nalogu ministra Tomislava Momirovića u toku analiza odredaba tog Pravilnika i da je od nadležnih institucija, Ministarstva unutrašnjih poslova i Agencije za bezbednost saobraćaja, zatražilo da dostave predloge za izmene i dopune Pravilnika.

Kako se navodi, radi rešavanja pojedinih spornih pitanja Ministarstvo je i u komunikaciji sa predstavnicima Mašinskog i Saobraćajnog fakulteta.

A najspornija odredba Pravilnika usvojenog jula 2018. godine čija primena treba da počne 5. jula ove godine je upravo ta koja je u neravnopravan položaj stavila vlasnike automobile istog tipa i iste godine proizvodnje samo na osnovu toga da li su prvi put registrovani u Srbiji pre ili posle 1. marta 2014. godine.

Dva podjednako stara auta, različiti uslovi

Prema sadašnjim odredbama Pravilnika oni prvi put registrovani posle 1. marta 2014. morali bi na tehničkom pregledu da ispune znatno strože uslove koji se odnose na emisiju izduvnih gasova, čak i oni davno proizvedeni i bez katalizatora za izduvne gasove.

Predsednik Asocijacije tehničkih pregleda Vladimir Marinković podseća da su sva vozila koja su uvožena u Srbiju od 2014. godine morala da imaju katalizator izduvnih gasova i o tome pojedinačnu potvrdu za to ovlašćenog Auto-moto saveza Srbije ili Mašinskog fakulteta.

Stručna javnost se složila u oceni da je nelogično da za vlasnike dva ista automobila važe različiti propisi, samo zato što kategorizacija nije napravljena prema evro standardu ili godini proizvodnje, već prema datumu registracije.

Marinković ističe da su iz Ministartva saobraćaja dobili najavu da će nesporazumi biti rešeni.

-To je unosilo veliku zabunu. Vozilo koje je na primer proizvedeno 1989. godine, a prvi put u Republici Srbiji registrovano 2015. godine, naravno da ne može da ima katalizator jer je proizvedeno bez njega. Ta nejasnoća u pravilniku će sada biti rešena. Vozila će biti posmatrana po datumu proizvodnje, a ne po datumu prve registracije u Republici Srbiji – objašnjava Marinković.

Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

Ko brine o svom automobilu, može mirno na tehnički

Marinković očekuje da će to biti brzo rešeno i da kada budu otklonjene te nejasnoće, svi oni koji normalno održavaju svoj automobil, koliko god bio star, nemaju razloga za brigu, jer, kako ističe, Pravilnik nema retroaktivno dejstvo.

Za “Jugo”, za koji je 1987. godine dozvoljena granica ugljen-monoksida pri obrtaju motora u praznom hodu bila 4,5 odsto, ona je i danas tolika.

U problemu će biti oni koji premaše taj procenat, kao i oni koji su od 2014. morali da imaju katalizatore na automobilima, a premaše gornju granicu ugljen-monoksida koja je 0,3 procenta.

I naravno, oni koji su u obavezi da imaju katalizator, a nemaju ga. I to, kako napominje, nije ništa novo, to je tako i po sadašnjim propisima.

Od 5. jula će, praktično, samo striktno biti primenjene već postojeće odredbe, o merenju izduvnih gasova, za šta, kako kaže, nisu opremljena sva društva koja se bave tehničkim pregledom vozila.

-U ovom trenutku je aktivno negde oko 1.100-1.200 stanica za tehnički pregled na području Republike Srbije. Do početka primene pravilnika će biti otvoreno verovatno više od 500, ali u prelaznim odredbama samog Pravilnika piše da svi koji uslove rada upodobe novom pravilniku i predaju zahtev do 4. jula, imaju još 180 dana da MUP izađe na teren i proveri njihovu spremnost, odnosno da im izda novo rešenje – napominje Marinković.

On očekuje da će do kraja godine na raspolaganju biti između 700 i 800 linija za obavljanje tehničkog pregleda, što bi trebalo potpuno da zadovolji potrebe našeg tržišta. U Ministarstvu unutrašnjih poslova Sputnjiku je rečeno da je u Srbiji trenutno 2.191.748 registrovanih putničkih vozila.

pročitajte još

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike