Da li ste nekad doživeli IKEA efekat? I ne, nije vezan samo za popularni nameštaj

01.06.2021

16:15 >> 14:57

0

Autor: Z. A.

To je jedna raširena kognitivna pristrasnost

Da li ste nekad doživeli IKEA efekat? I ne, nije vezan samo za popularni nameštaj
Copyright Pexels

Kupili ste IKEA policu. Montaža zahteva vreme i trud, energiju i strpljenje. Čak i da u određenom trenutku pogubite konce i na primer izgubite šraf, nekako ćete je završiti i, na kraju dana, obožavaćete svoj komad nameštaja.

Ovaj fenomen, kada nešto sklopite, „izgradite“, a onda to obožavate, jeste nešto što psiholozi zovu „IKEA efekat“ – i ne primenjuje se samo na nameštaj ovog švedskog proizvođača, objašnjava sajt „Business Insider“.

Ljudi neobično visoko vrednuju stvari koje su potpuno ili delimično sami stvorili, u odnosu na iste takve stvari koje je neko drugi napravio. U psihologiji ova kognitivna pristrasnost nazvana je – IKEA efekat.

Psiholozi su „IKEA efekat“ prvi put imenovali 2011. godine, kada su sproveli seriju eksperimenata koji su otkrili da ljudi više vole i cene svoje kreacije – kao što su origami ili lego kockice – nego tuđe.

Majkl Norton sa Harvarda i Den Arijeli sa Univerziteta Djuk istraživali su 2011. taj efekat i njihovi eksperimenti su pokazali da sklapanje proizvoda utiče na vrednost koju mu potrošači pridaju.

Pexels

Prema Denu Arijeliju, profesoru psihologije i bihejvioralne ekonomije na Univerzitetu Djuk i koautoru te studije, možemo da iskoristimo moć IKEA efekta da povećamo motivaciju na radnom mestu.

Poenta je da se ljudima daju zasluge za ono što kreiraju ili stvore. Da im se, ako ništa drugo, ne uskrati to osećanje da je to u čemu učestvuju „njihovo“.

U svojoj knjizi „Payoff“ Arijeli piše da je ljudska motivacija, posebno na radnom mestu, kompleksnija nego što možemo da zamislimo. On dalje kaže da menadžeri mogu da profitiraju na IKEA efektu i omoguće svojim kolegama i zaposlenima da „osete da je nešto njihovo na jedinstven način, i da se tako više povežu sa onim što rade.“

Davanje zasluga ljudima, kako Arijeli kaže, sada je važnije nego što je bilo u prošlosti.

Nije poznato da li je preminuli osnivač kompanije IKEA Ingvar Komprad imao na umu ovaj efekat kada je osmišljavao poslovnu politiku, tek, prema jednoj anegdoti, ideju je dobio kada je video kako ljudi rasklapaju nameštaj da bi ga prevezli automobilom.

Pixabay

Rezultati ukazuju na to da ljudi koji su primenili sopstveni rad i trud da sastave neki proizvod, čak iako su to loše uradili, ipak vrednuju krajnji rezultat mnogo više nego da su ga samo kupili već završen. Efekat se javlja i kod majstora i „uradi sam“ profesionalaca jednako kao i kod potpunih laika.

Ljudi će radije platiti više za stolicu koju kod kuće treba sami da sklope nego za potpuno istu, ali već sklopljenu stolicu.

Ipak, postoji jedna važna komponenta: IKEA efekat javlja se samo ako smo završili posao, bilo da je to sklopljen nameštaj, kreacija sastavljena od lego kockica, origami složen od papira… Nedovršen posao ne izaziva isti efekat.

možda će vas i ovo zanimati

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike