Ako još niste zamenili zimske gume letnjim, učinite to odmah! Bezbednije je i mnogo jeftinije

22.07.2021

16:20 >> 17:26

0

Autor: Z. A.

Iako zakon ne zabranjuje da vam celog leta bude zima

Ako još niste zamenili zimske gume letnjim, učinite to odmah! Bezbednije je i mnogo jeftinije
Copyright Pexels

Jedna od najčešćih dilema vozača u Srbiji jeste da li leti mogu da voze na zimskim gumama i kako to može uticati na performanse njihovog automobila, ali i na opštu bezbednost u saobraćaju.

Međutim, važno je znati da vožnja tokom leta na zimskim pneumaticima nije dobra, te do kakvih posledica može doći ukoliko se ipak odlučite na takav potez.

Prema zakonu o saobraćaju u Srbiji vozači od 1. aprila više nemaju obavezu da voze na zimskim pneumaticima, što im ostavlja izbor da li će od pomenutog datuma voziti na zimskim ili letnjim gumama.

Dakle, vožnja na letnjim gumama prema zakonu nije obavezna, međutim, praktični testovi su potvrdili da je prelazak na letnje gume sasvim razumna odluka koja bi (uslovno rečeno) mogla da vam uštedi novac i, što je još bitnije, poveća vašu bezbednost u saobraćaju.

možda će vas i ovo zanimati

Pixabay

Evo zašto su opasne zimske gume kad je vruće

Evo zbog čega to može biti vrlo opasno i zašto se u razvijenijim zemljama plaćaju visoke kazne ako neko izazove udes zbog neadekvantih guma, koje su konstruisane za hladno vreme i sneg.

Letnje gume su napravljene od tvrđe smese u odnosu na zimske, kako bi mogle da obezbede optimalne performanse po vrućem asfaltu, misli se na put kočenja i stabilnost.

Šara na letnjim gumama je drugačija, ima više uzdužnih i širih kanala kako bi lakše odvodila vodu tokom letnjih pljuskova sa gazeće površine.

Zimske gume imaju šaru sa više poprečnih kanala kako bi trakcija po snegu bila bolja, a napravljene su od mekše smese da bi obezbedile neophodne performanse po hladnom vremenu. Samim tim, zimske gume se mnogo brže troše po toplom asfaltu, ne mogu da drže dobro vozilo u krivinama i sa njima je neuporedivo duži put kočenja. Po vrućoj podlozi put kočenja sa zimskim gumama se produžava za skoro deset metara u odnosu na letnje.

Recimo, ukoliko na odmor na udaljeniju destinaciju krenete sa zimskim gumama, poprilično ćete potrošiti šaru na njima posle velike kilometraže, i opet ćete na zimu morati da kupujete nove ako želite da vozite bezbedno.

Pexels

Britanski test upozorava

Britanski „Tyre Safe“ uradio je test u saradnji sa nekoliko specijalizovnih automobilskih magazina u kojem je provereno kako se još zimske gume ponašaju tokom leta.

Put kočenja se produžava
Automobil sa zimskim gumama podvrgnut testu kočenja na suvoj podlozi imao je put kočenja 48,6 metara, automobil sa letnjim gumama se na istom testu zaustavio čak devet metara ranije.

Stabilnost je ugrožena
Beležena je prosečna brzina potrebna da se prođe unapred određenom krivinom i to prvo sa vozilom na kojem su letnje, a zatim sa istim vozilom na zimskim gumama. Razlika u stabilnosti postoji i pokazuje da zimske gume ne obezbeđuju isto držanje na vrućoj podlozi poput letnje gume.

Vruć asfalt troši zimske gume
Na istom testu utvrđeno je i da se zimska guma na vrućoj podlozi prekomerno greje i troši jer je ona napravljena od mekše smese kako bi zimi, kada su niske temperature, zadržala svoje performanse i da ne bi očvrsla. Po vrućem asfaltu zimska guma se doslovno kruni.

Bučno i neisplativo
Merenjem nivoa buke podaci kažu da je vožnja sa zimskim gumama tokom leta i dosta bučnija, čime narušavamo komfor u vožnji.

Gubitak kontrole nad vozilom – akvaplaning
Neprijatna pojava kada leti vozite na zimskim gumama jeste akvaplaning. U situaciji kada zbog vode na putu izgubite kontrolu nad vozilom, letnje gume su dizajnirane tako da brže odvode vodu sa gazeće površine i tako brže stupaju u kontakt sa podlogom obezbeđujući upravljivost.

Rizik od akvaplaninga mnogo veći ukoliko vozite brzo, ali i ako su pneumatici istrošeni toliko da jedva zadovoljavaju minimum od 1,6 mm. U toj situaciji je, osim adekvatnih guma i sporije vožnje, potrebno da čvrsto držite upravljač, ne manevrišete levo-desno i ne kočite, već odmah pustite nogu sa gasa kako bi se težište vozila prebacilo napred i kako bi guma što pre došla u kontakt sa podlogom.

Dale, iako je početno ulaganje veće, na kraju je mnogo isplativije imati set zimskih i letnjih guma, koje će trajati neuporedivo duže nego da cele godine vozite na zimskim koje će se drastično brže trošiti pa ćete, samim tim, ranije morati da kupujete nove s propisnom dubinom šare.

Pexels

A koliko treba da izdvojite za letnje gume?

Koliko ćete morati da izdvojite za letnje gume, zavisi od marke automobila koji imate, odnosno od veličine točkova, potom od brenda samih guma za koje se odlučite, tj. da li će biti ekonomik, srednjeg ili premium kvaliteta, ali i gde ćete ih zameniti: da li ćete to učiniti sami, kod komšije Pere vulkanizera ili u specijalizovanim vulkanizerskim servisima.

Cene zimskih guma variraju u zavisnosti od proizvođača, pa po komadu za njih treba izdvojiti 3.472 za komad pneumatika marke „tigar“ i 3.579 za gumu marke „sava“, dok „danlop“ staje 5.300, „gudjir“ košta 5.852, a „mišlen“ 6.307 dinara.

Zamena će vas izneti od 700 do 1.900 dinara po točku u zavisnosti od toga koliko točkovi imaju inča, te da li je reč o putničkom vozilu ili SUV-u.

I da, pred put obavezno proverite pritisak u gumama. Ako je guma previše napumpana, stabilnost vozila na putu će biti manja. Ukoliko je premalo napumpana, stvara se veći pritisak na osovine. Takođe, treba proveriti i rezervnu gumu, jer se nikad ne zna kada može zatrebati.

Pexels

možete i ovo da pročitate

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike