Znamo da olakšava vožnju, međutim, korišćenje tempomata može biti i opasno

21.01.2023

10:06

0

Autor: K. O.

Dok su prednosti očigledne, mane mogu da budu fatalne

Znamo da olakšava vožnju, međutim, korišćenje tempomata može biti i opasno
Vožnja - Copyright Pexels

Kada ste na auto-putu i vozite otprilike sličnom brzinom, najbolja je opcija da se uključi tempomat koji vam odmara nogu, ali vas i "čuva" od prekoračenja brzine. Ipak, korišćenje tempomata može značajno da umanji bezbednost.

Naravno, postoje tempomati na novijim vozilima koji su adaptivni, pa prate kretanja drugih vozila, sami usporavaju i koče, ali ovde nije reč o njima, već o onim "primitivnim" koje podesiš na određenu brzinu i tako voziš.

Prednosti tempomata

Svako ko ga je ikada uključio zna koliko olakšava. Za početak, ne mora da se drži noga na papučici gasa beskonačno dugo na auto-putu, pa možete da se protegnete i promenite poziciju sedenja bez uticaja na papučicu gasa. I ne morate da brinete o ograničenju brzine. Naravno, sve dok saobraćajni znak ne signalizira drugačije.

Profimedia
 

Zašto tempomat može biti opasan?

Glavni problem kod korišćenja tempomata je kašnjenje prilikom kočenja u slučaju potrebe za iznenadnim/oštrim kočenjem.

A do tog kašnjenja dolazi iz dva razloga:

1. Drugačiji položaj stopala u odnosu na papučicu kočnice - desno stopalo nije na papučici gasa i ne može u deliću sekunde refleksno da se prebaci na papučicu kočnice. Međutim, mnogi vozači tvrde da im "pogađanje" papučice kočnice u kritičnim situacijama ne predstavlja nikakav problem. Inače, nema pravila gde vozač drži desnu nogu kada koristi tempomat. Nju pomeraju u zavisnosti od dužine vožnje, umora, utrnulosti noge, kao i od vrste vozila.

2. Pad koncentracije - mnogi tvrde da korišćenje tempomata i pad koncentracije ne mogu da se dovode u vezu, pošto tempomat samo održava brzinu, dok vozač i dalje mora da bude koncentrisan na druga vozila, krivine, itd.

Pexels
 

Ipak, 2013. godine u Francuskoj je obavljeno testiranje čiji su rezultati pokazali da tempomat utiče na brzinu reakcije vozača.

Umesto pravih automobila korišćen je simulator, a vozačima su, između ostalog, praćeni pokreti očiju i moždana aktivnost. Pokazalo se da sporije reaguju prilikom kočenja u različitim situacijama, da preticanje obavljaju manjim brzinama, da ređe koriguju putanju, tj. poziciju u svojoj traci, itd.

Takođe je primećeno da im se usporavaju pokreti očiju i moždana aktivnost.

Profesor Andre Dufour, koji je vodio istraživanje, rekao je da nije protiv tempomata, ali smatra da bi vozači trebalo da budu pažljiviji kada ga koriste, pišu polovniautomobili.rs.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike