Tragičnost nametanja uspeha: Rivalstvo Mocarta i Salijerija u predstavi "Gubitnik" u JDP (FOTO)

25.05.2023

15:30

0

Publika će u ovom komadu naučiti da sluša muziku

Tragičnost nametanja uspeha: Rivalstvo Mocarta i Salijerija u predstavi  "Gubitnik" u JDP (FOTO)
Prizor iz predstave "Gubitnik" - Copyright Nebojša Babić

Predstava "Gubitnik" prema istoimenom romanu Tomasa Bernharda, i po drami “Mocart i Salijeri” Aleksandra S. Puškina, rediteljke Nataše Radulović, biće premijerno izvedena 27. maja na Sceni "Studio JDP" Jugoslovenskog dramskog pozorišta, najavila je danas autorska i glumačka ekipa.  

U novoj predstavi igraju - Joakim Tasić, Lenka Petrović, Stojša Oljačić i Teodor Vinčić.

Nebojša Babić
 

Rediteljka Nataša Radulović napravila je adaptaciju dva dela kao hrabar spoj Puškinove "male tragedije" o Mocartu i Salijeriju i Bernhardovog romana što omogućava neobičan eksperiment.  

Teror uspeha i lakoća neuspeha

I sama odrasla u teatarskom okruženju, a dolazeći iz miljea klasičnog muzičkog obrazovanja, rediteljka Radulović se prihvata neobičnog kombinovanja priče o muzici, genijalnosti, zavisti, teroru uspeha i lakoći neuspeha.

- Za mene je ovo veoma lična priča, jer sam svirala violinu, imam to muzičko iskustvo, tako da znam koliko je teško da se čovek bori da bude prvi, lako se ispada iz tog koloseka. Delo “Gubitnik” pisano je u formi muzičkog dela, što je veoma zanimljivo da se ispoštuje ta forma, kada je reč o muzici - rekla je rediteljka, koja prvi put režira u JDP-u.  

Nebojša Babić
 

Ona je napomenula da joj je veoma pomoglo klasično muzičko obrazovanje, jer je ovaj komad na neki način “dramatizacija u muzici”.  

Tragičnost ljudske težnje da pređe granice

- Postavljalo se pitanje na koji način povezati dva različita razdoblja koji čine pisci Aleksandar Puškin i Tomas Bernhard, jer su to dve epohe, dva odvojena razdoblja. Ali, tematski gledano, oni su slični, što mi je bilo veoma važno - navela je rediteljka i zapisala u belešci za predstavu da oba dela tretiraju problem genijalnosti, tragičnost ljudske težnje da premaši granice sopstvenih mogućnosti.  

Radulović je istakla da je imala odličnu saradnju sa kompozitorkom Anom Krstajić, koja je iz sfere klasične i primenjene muzike, tako da su već radile zajedno na nekim prethodnim predstavama, a nju je prvu kontaktirala za ovaj projekat, pre nego što je ponudila tekst JDP-u.  

Nebojša Babić
 

Nataša Radulović je bila zapažena sa svojom predstavom "Ključevi od Leraha" po drami Nikolaja Koljade u Beogradskom dramskom pozorištu (BDP), a od istog pisca je režirala delo “Bajka o mrtvoj carevoj kćeri” (NP “Toša Jovanović” u Zrenjaninu).  

Takođe, realizovala je komad "Hajka na vuka" u produkciji Šabačkog pozorišta, koji je učestvovao u glavnoj selekciji Sterijinog pozorja, i potpisala predstave po scenama Srbije (NP Sombor, Gradsko pozorište Čacak, Pozorište “Bora Stanjović” – Vranje).  

Težnja ka savršenstvu

Kompozitorka Ana Krstajić je navela da su u ovom procesu ulazili u dubinu muzičke forme i dela, a da su obrađivali njen sadržaj, i da je u pitanju težnja ka savršenstvu i kako ono utiče na umetnika i čoveka.  

- Komad je veoma emotivan, posebno je i dobar za one koji možda ne poznaju toliko klasičnu muziku, tako da će ovde naučiti da slušaju muziku, koja je za mene apstraktna umetnost - naglasila je Ana Krstajić, dosta istaknuta kao autor aranžmana za veliki projekat "Rock El Clasico" tandema Stefan Milenković i Dr Nele Karajlić.  

Nebojša Babić
 

Poznata glumica Marta Bjelica ovde je bila na poziciji autora scenskog pokreta.  

- Ta strast, posvećenost i ljubav prema muzici ovih likova, bila je potrebna da se izrazi i fizički na sceni. Kako se pored glume bavim i ovim poslom scenskog pokreta, trudila sam se da ovim veoma spremnim mladim glumcima dam neke precizne upute, a da im opet ostavim dovoljno slobode da variraju i “sviraju” svojim telima. Volim proces rada, ovde je bio veoma zahtevan, i već sam uvidela da će proces da se nastavi i nakon premijere, jer će ova predstava samo dalje da raste - istakla je Bjelica i dodala da je "muzika skoro jedina umetnost koja nas uvek spaja".  

Komad o ljudima i njihovim osećanjima

Glumac Joakim Tasić, novi dobitnik nagrade "Nebojša Glogovac", smatra da je ovaj komad o ljudima i njihovim osećanjima, a ne o muzici, odnosno “ne samo o muzici”.

- Ovde su dominantni unutrašnji procesi svih tih ljudi u predstavi, te ličnosti su važne. Dok sam čitao dramu, razmišljao sam koja sam ja muzika ili frekvencija? Mislim da smo svi mi kao ljudi deo neke muzike, sve zavisi od dana ili raspoloženja u datom momentu.

Nebojša Babić
 

Ponosan sam na ovo iskustvo, za mene je ova predstava neko sasvim novo pozorište - ocenio je Joakim Tasić i dodao da je bila divna saradnja sa mlađim kolegama, gde se uverio da nije tačno kada pričaju da se mladi glumci navodno razilaze u procesu rada, da su suviše individualci, naprotiv.  
Nadareni glumac Teodor Vinčić, koji je skrenuo pažnju na sebe u izvanrednoj nagrađenoj ulozi čovekolikog robota u predstavi "Rolerkoster" (Atelje 212), kaže da u početku nije imao nikakav ključ kako bi igrao svoju rolu Glena Gulda.

- Obično kada čitam neki tekst, uvek vidim neke obrise, slike u glavi kako bi to izgledalo na sceni, barem temelj. Ovde, iskreno, kada mi je Nataša dala da čitam, nisam nimalo mogao da predstavu vidim na pozornici, što mi je ujedno bio i pravi izazov. Dok se čita dramatizacija, ona je jako zanimljiva, i cela ta tema, ali nisam znao kako je igrati. Zato je ovo bio jako lep proces sa divnim ljudima u ekipi - rekao je Teodor Vinčić.  

Retka prilika da mladi glumci pokažu šta sve znaju

Lenka Petrović koja igra dve uloge – Mocarta i Meri, primetila je da je proces rada na predstavi "Gubitnik" zahtevao disciplinu, te joj se čini da je i ona sama glumački porasla uz ovaj projekat.  

- Bila sam spremna da zaista sviramo instrumente na sceni, da bi mi Nataša rekla da ipak nećemo, ali da je plan da glumački izrazimo muziku, u čemu nam je pomogla Marta Bjelica - objasnila je Lenka Petrović, inače ćerka glumačkog bračnog para Dragan Petrović Pele – Olga Odanović.  

Glumac Stojša Oljačić je prvi put na sceni JDP-a, te je ocenio da se retko dešava danas da mladi glumac može da dobije priliku da radi tako jedan veliki, zahtevan i kvalitetan dramski tekst u pozorištu, koji mu istovremeno omogućava da se publici prikaže u najboljem mogućem svetlu.

Prevodioci oba dela su Zlatko Krasni i Ivan S. Šajković, a ostatak autorske ekipe čine - scenografkinja Jasmina Holbus, kostimografkinja Marija Marković Milojev, dok je scenski govor oblikovala Biljana Todorović.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike