Oni su ponos Srbije! Mladi srpski naučnici prave inovativno sredstvo za otkrivanje raka u ranoj fazi

25.02.2021

09:13 >> 09:14

Autor: R.M.

Radi se o biosenzorima na bazi molekula DNK, a ukoliko ovo bude uspelo biomarkeri za tumor bi mogli da odu u istoriju

Copyright Pixabay

Srpski naučnici okupljeni u projektu SENSOGENE prave biosenzor na bazi molekula DNK, što predstavlja inovativno dijagnostičko sredstvo za otkrivanje malignih bolesti.

Projekat koji pod patronatom Fonda za nauku Republike Srbije vode stručnjaci Instituta za molekularnu genetiku i genetičko inženjerstvo Beogradskog univerziteta istražuje da li regulatorni genski elementi, segmenti molekula DNK koji određuju aktivnost pojedinih gena, mogu da osete malignitet na molekularnom nivou.

Viši naučni saradnik na Institutu za molekularnu genetiku i genetičko inženjerstvo i rukovodilac projekta dr Aleksandra Nikolić izjavila je da će u nacionalnim okvirima ustanoviti novu oblast istraživanja koja povezuje molekularnu biologiju i biosenzorske tehnologije.

– U slučaju uspešnog razvoja biosenzora za maligne bolesti, ovaj projekat će otvoriti mogućnost uvođenja novog tipa dijagnostičkog sredstva na svetsko tržište. Projekat SENSOGENE predstavlja kreativnu kombinaciju fundamentalnih molekularno-bioloških istraživanja u oblasti genske regulacije i primenjenih istraživanja u oblasti biosenzorskih tehnologija oslanjajući se na sistemsku i sintetičku biologiju kao vrlo aktuelne oblasti u savremenoj biomedicini. Ovaj projekat će omogućiti istraživačima da u svakodnevni rad uvedu moderne metodologije koje u Srbiji još nisu u široj upotrebi, kao što su bioinformatika i rad sa trodimenzionalnim ćelijskim kulturama – rekla je ona za “Blic”.

Prema njenim rečima, biosenzorske tehnologije predstavljaju obećavajući pristup za neinvazivno i efikasno rano otkrivanje malignih bolesti, što i dalje predstavlja veliki izazov u lečenju maligniteta.

– Tehnike snimanja i tradicionalni tumorski biomarkeri omogućavaju otkrivanje uznapredovalih tumora, ali su se pokazali neuspešnim u otkrivanju ranih stadijuma tumora i premalignih lezija. Ovaj projekat ispituje hipotezu da regulatorni genski elementi mogu da osete malignitet na molekularnom nivou i istražuje inovativni pristup u molekularnoj dijagnostici tumora zasnovan na biosenzorima – ističe dr Nikolić.

U osnovi koncepta je univerzalno svojstvo regulatornih genskih elemenata da prikupljaju složene informacije iz molekularne mreže unutar ćelije i prevode ih u jedinstveni signal koji se može kvantifikovati pa će se, kako kaže sagovornica, projekat fokusirati na regulatorne genske elemente odabrane pomoću dostupnih baza podataka i bioinformatičkih alata.