Krvavi trag na putu: Šokantni podaci o nekim vozačima kamiona koji krstare putevima Srbije

23.05.2024

21:01

0

Autor: R.M.

Profesor Milan Vujanić kaže da sve firme još uvek nemaju uređaj za kontrolu vozača na psihoaktivne supstance

Krvavi trag na putu: Šokantni podaci o nekim vozačima kamiona koji krstare putevima Srbije
Copyright Profimedia

Prošlo je jedva nekoliko dana otkako je saobraćajna policija pravila veliku akciju provere vozača kamiona i autobusa, a u Srbiji je došlo do saobraćajne nesreće kod Obrenovca koju je izazvao vozač kamiona M. J. (45) za koga se sumnja da je bio pod dejstvom narkotika, a koji je udario u autobus.

Više javno tužilaštvo u Beogradu predložilo je pritvor za osumnjičenog za saobraćajnu nesreću u kojoj je poginula jedna osoba, a 18 osoba je povređeno.

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić izjavio je da se u svakoj organizovanoj firmi, posebno u većim preduzećima, pre preuzimanja vozila vozači testiraju na alkohol, ali dodao da sve firme još uvek nemaju uređaj za kontrolu psihoaktivnih supstanci.

On je dodao da poslodavac takođe ima obavezu i da vizuelno prekontroliše vozače kako bi se isključili pospanost i umor, što znači da se vozači puštaju na posao tek kada imaju dokaze da su sposobni da rade.

Vujanić ističe da u profesionalnim vozilima postoji tahograf koji beleži brzine, vreme odmora, vreme početka rada, završetka rada, napomenuvši da taj zapis mora da se čuva najmanje dve godine, što znači da nakon godinu i po dana može da se vidi kada je vozač vozio, gde i kojom brzinom.

Profimedia
Ilustracija

- Imajući to u vidu, profesionalci znajući da to nije ništa tajno, da se kontroliše kako voze, kad rade, posebno što ima dosta vozila sa GPS uređajem koji pokazuje gde je tačno bio i u koje vreme. Zbog toga sam začuđen kad god čujem za sudar dva vozila profesionalne kategorije - izjavio je profesor.

Šta je sporno?

Vujanić kaže da je sporno da li može da se utvrdi da li je vozač pod dejstvom psihokativnih supstanci kao i da sve firme još uvek nemaju uređaj za kontrolu vozača na psihoaktivne supstance, napomenuvši da se neke psihoaktivne supstance zadržavaju u krvi i do 30 dana.

- To ne znači da je ovaj vozač konzumirao te supstance neposredno tog dana ili dan pre, moguće je da je to bilo i ranije. To ćemo znati tek na osnovu medicinskih analiza, koje su supstance i kad ih je konzumirao - naveo je on u izjavi za Tanjug.

Vujanić smatra da je malo koje zanimanje pod tolikom kontrolom kao što je zanimanje profesionalnog vozača, istakavši da su svi vozači profesionalci svesni činjenice da se podaci o njihovom radu čuvaju i do dve godine i da znaju da ako danas naprave prekršaj u vožnji prekomernom brzinom 20 kilometara pre mesta gde ga zaustavi policajac, policajac može preko tahografa videti to prekoračenje brzine.

Dve trećine vozača u prekršaju

Inače, pre nekoliko dana je završena međunarodna akcija pojačane kontrole saobraćaja, usmerena na otkrivanje prekršaja vozača autobusa i teretnih vozila.

Policija je otkrila da je skoro dve trećine kontrolisanih vozača kamiona zatečeno u prekršaju, izjavio je Dejan Stević iz Uprave saobraćajne policije.

Pripadnici MUP-a kontrolisali su više od 10.000 vozača autobusa i kamiona i otkrili oko 6.400 prekršaja. 

Profimedia
 

- Najviše je bilo prekršaja zloupotrebe tahografskog uređaja, kao i kršenja propisa o vremenu odmora, odnosno o vremenu upravljanja - rekao je Stević. 

On je istakao da takođe "posebno zabrinjava da je čak 10 vozača kamiona bilo pod uticajem psihoaktivnih supstanci i čak 15 njih isključeno iz saobraćaja zbog vožnje pod uticajem alkohola". 

Neđo Mandić iz Poslovnog udruženja "Međunarodni transport" izjavio je da je bio iznenađen kada je video izveštaj MUP-a i da postoji toliko prekršaja zbog nepravilnog korišćenja tahografa.

- Ja nisam siguran ni da jedan pravi profesionalac ima razloga to da radi. Kada su u pitanju vozači međunarodnog transporta oni veoma vode računa da ne prave prekršaje jer su kontrolisani kako u zemlji, tako i van nje. Tako da bi tu trebalo da je manje prekršaja - smatra on.

Jedan od zastupljenijih prekršaja vozača kamiona jeste duža vožnja od one koja je propisana zakonom, ali Mandić je uveren da vlasnici firmi koje se bave prevozom ne teraju vozače da voze duže nego što je propisano.

- Ako se rade prekršaji, onda to rade vozači na svoju ruku. Jer gazdi se ne isplati ni da zamoli, a kamoli da naredi vozaču da stigne po cenu prekršaja - objasnio je Mandić.

Zapravo, kako kaže, vozači lako menjaju gazde a samim tim mogu svojim kolegama uvek mogu da skrenu pažnju ako ih je neki vlasnik firme terao da rade protivzakonito.

Profimedia
 

- Posao se ne radi prekršajno, već pravilnom vožnjom i poštovanjem propisa. Samo je to ono što ozbiljan gazda radi i ponaša se tako. Svako ko misli da može preko propisanog, to je zavaravanje i nema vožnje preko propisanog vremena - naglašava Mandić.

Bez tolerancije

On, međutim, naglašava da poslodavcima koji se bave transportom smeta to što policija nema "ni minut" tolerantnosti prema vozačima kamiona.

- Kada vozač pravi pauzu, ako je slučajno započeo vožnju minut ranije, kazna je drastična i neverovatno visoka. U svakoj zemlji postoji tolerancija. Recimo, u Nemačkoj su parkinzi puni i vozač će prekinuti vožnju ako treba i pola sata ranije. Ali ako na parkingu nema mesta, on će morati da vozi duže a to znači da će ući u prekršaj. Tako da će vas u Nemačkoj pustiti i tri parkinga da prođete, pa i do sat vremena da napravite prekršaj jer ne možete da zaustavite vozilo na sred puta. Ali kod nas policija to ne toleriše - naglasio je Mandić.

I on sam je imao situaciju kod vozača koji se vraćao iz Sremskih Karlovaca umesto pauze od pola sata, napravio 29 minuta. 

- Tada smo platili preko 100.000 dinara kazne za jedan minut prekršaja! Tako da smatramo da nešto u propisu ne valja i da treba propisati tolerantnost. I to je moguće napraviti tako da ako u kontroli vozač tri puta uđe uslovno u prekršaj 10 do 15 minuta, onda ga kaznite! A ovako svaki put kažnjavati to je neopravdano - smatra Mandić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike