aktuelno

Ministarstvo upozorava firme u Beogradu: Isplata naknade za dolazak je zakonom obavezna (ANKETA)

05.02.2025

10:50

0

Autor: G.M.Š.

Poslodavci moraju da se drže Zakona o radu i plaćaju svojim zaposlenima naknadu za prevoz, izdalo je mišljenje Ministarstvo

Ministarstvo upozorava firme u Beogradu: Isplata naknade za dolazak je zakonom obavezna (ANKETA)
Ilustracija - Copyright 24sedam/Profimedia

To što je od 1. januara 2025. godine javni prevoz u Beogradu besplatan ne znači da poslodavci ne moraju da se drže Zakona o radu i ne plaćaju svojim zaposlenima naknadu za prevoz, kao što rade u svim ostalim gradovima i mestima u Srbiji.

Ovakav stav, odnosno svojevrsno upozorenje firmama, objavilo je u svom mišljenju Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja 31. januara. Poštovanjem ovog mišljenja, poslodavci izbegavaju da dođu u probleme sa sudovima, koji su već imali presude u korist zaposlenih kojima naknada nije isplaćivana, čak i u slučajevima kada su živeli u neposrednoj blizini preduzeća u kome su radili.

Iz Ministarstva podsećaju da Zakon o radu propisuje da zaposleni ima pravo na naknadu troškova dolaska i odlaska sa posla u visini cene karte u javnom saobraćaju, osim ako poslodavac ne organizuje sopstveni prevoz.

Deo troška koji svi zaposleni imaju, bez obzira na to kako dolaze na posao, nadomešćuje se u kućnim budžetima „naknadom troškova prevoza… za dolazak i odlazak sa rada, u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju, ako poslodavac nije obezbedio sopstveni prevoz“ (Član 118 Zakona o radu).

Budući da zakon polazi od pretpostavke da zaposleni uvek ima trošak prevoza, besplatan javni prevoz ne znači automatski ukidanje ovog prava. To što je visina iznosa u Beogradu bila vezana za cenu karte u javnom prevozu (koji neki gradovi ni nemaju), samo je bio reper. Ministarstvo finansija, na primer, ima drugi reper, i tamo je iznos naknade za prevoz zaposlenog do 5.398 dinara oslobođen poreza.

Šta kaže Kasacioni sud

Čak i kada je, recimo, Apelacioni sud (u Nišu) presudio da je to što je zaposleni na posao išao peške jer živi 500 metara od firme u kojoj radi osnova da mu se ne isplati naknada da prevoz, Kasacija je 2021. godine to oborila ((Rev2 86/21 od 30.06.2021) sa obrazloženjem: „Pravo na naknadu troškova za dolazak i odlazak sa rada prema citiranim propisima nije uslovljeno ni postojanjem organizovanog javnog prevoza, ni udaljenošću od mesta zaposlenja, već jedino postojanjem stvarnih troškova za dolazak i odlazak sa rada. Stvarni troškovi određuju se prema broju efektivnih radnih dana i cene pojedinačne karte u javnom prevozu. Činjenica da tužilac stanuje na oko 500 metara od mesta zaposlenja ne znači da je to rastojanje dužan da pređe pešice. Navedeno rastojanje se ne može nužno smatrati malim rastojanjem jer su blizina, odnosno daljina, relativni pojmovi koji zavise od psiho–fizičkih sposobnosti svakog pojedinca ponaosob, a citiranim relevantnim propisima nije predviđena obaveza da se prilikom obračuna stvarnih troškova za dolazak i odlazak sa rada uzmu u obzir i psiho–fizičke sposobnosti zaposlenog o čijem se pravu odlučuje.“

Po zakonu, poslodavac može da plati i više kao naknadu za prevoz zaposlenog, ali na razliku preko neoporezivod dela ima obavezu plaćanja dažbine, rekao je nedavno za 24sedam Aleksander Segedi, vlasnik i direktor agencije Tim011 Digital.

Ministarstvo rada sada ističe:

"Obavеza poslodavca je da zaposlеnom nadoknadi troškovе radi dolaska i odlaska sa rada, a u visini cеnе kartе u javnom saobraćaju, ili da organizujе sopstvеni prеvoz zaposlеnih kojim ćе im omogućiti dolazak i odlazak sa rada.

Iz Ministarstva objašnjavaju da je za ostvarеnjе ovog prava nеophodno da sе opštim aktom (kolеktivni ugovor i pravilnik o radu) i ugovorom o radu daljе urеđujе ova matеrija.

- Praksa jе pokazala da sе navеdеnim aktima pokriva i brojnost situacija kojе nastaju u odrеđеnim slučajеvima kojе sе nе mogu izričito podvеsti pod propisanu normu o visini ovog troška (npr. kada sе rad odvija na mеstima na kojima nijе organizovan javni prеvoz) ili kada poslodavac pristajе da naknadi troškovе i u vеćoj visini od propisanе (u odrеđеnim slučajеvima poslodavac dogovara kroz kolеktivni ugovor ili ugovor o radu ili odrеđujе u pravilniku o radu da visinu ovog troška odrеdi na drukčiji način, npr. prеma cеni goriva za odrеđеnu kilomеtražu ili sl.) – navodi se u mišljenju Ministartva.

Što se Beograda tiče, Ministarstvo za rad sugeriše da bi poslodavci mogli da se opredele za kriterijum zasnovan na poslednjoj isplaćenoj sumi.

- Imajući u vidu svе navеdеno, mišljеnja smo da opštim aktom i ugovorom o radu možе da sе urеdi mеrilo za naknadu troškova dolaska i odlaska sa rada rukovodеći sе visinom poslеdnjе isplaćеnе naknadе po ovom osnovu, prе novonastalе situacijе vеzano za bеsplatan prеvoz u Gradu Bеogradu – navode iz Ministarstva.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike