Niste obezbedili poklon za Novu godinu? Možda je već prekasno jer se najgore more trgovaca ostvaruju

06.10.2021

05:30

0

Ukoliko se nekim čudom, i to već ovih dana, ne oporave logistika i transport u celom svetu, predstojeći božićni i novogodišnji praznici neće biti baš tako radosni ni za trgovce, ni za potrošače

Niste obezbedili poklon za Novu godinu? Možda je već prekasno jer se najgore more trgovaca ostvaruju
igračke transport kina - Copyright Profimedia

Trgovcima u maloprodaji u čitavom svetu, kojima se neumitno približava sezona praznika kada zarađuju gotovo više nego u čitavom ostatku godine, potrebno je čudo! Inače će ovu sezonu zapamtiti kao najgoru u svom životu!

A kao najgori Božić (u Zapadnom svetu) ili Novu Godinu mogli bi da je zapamte i kupci (i njihova deca) koji, recimo u SAD, za božićne poklone i praznike iz džepa izbiju četvrtinu ukupnog novca koji potroše tokom godine.

Sve stoji

Razlog za sve izgledniji očaj kod obe grupe je isti – trgovinska logistika u svetu je u kolapsu. U doba u godini kada je potrebno obezbediti da vam pošiljka robe već bude na putu, veleprodavci i velike trgovačke kuće ne mogu da nađu slobodne kontejnere i rezervišu brodski transport.

Problem se već proširio i na avionski transport, gde je sve manje mesta iako je ovakav vid prevoza preskup.

U Srbiji je ceo problem dodatno začinjen. I kada negde stigne kontejner s robom, i kamioni je preuzmu za Srbiju, često se desi da na granici Mađarske ili Hrvatske sa Srbijom, a potom i u carinarnicama, kamiondžije provedu još nekoliko dodatnih dana.

- Robe svuda ima dovoljno, ali ceo svet je u transportnom i logističkom problemu, tako da nema potrebe da mi još tome doprinosimo. Sigurno ne želimo da na kraju završimo kao Englezi, bez kamiona i kamiondžija. Mađari su godinama u tihom štrajku, pa umesto 300 u smeni im prođe 90 kamiona. Na granici s Hrvatskom ima jedna traka za kamione i jedna vaga na koju svi moraju. I na sve to svaki kamion koji uđe u Srbiju mora u carinarnicu a ne samo pet odsto kao u Evropi. Pa tamo provede jedan dan, pa vozaču "istekne" propisano rando vreme, pa... - objašnjava za 24sedam dodatne "srpske" probleme Neđo Mandić, predsednik Upravnog odbora poslovnog udruženja "Međunarodni transport" i prvi čovek novosadskog "Partnertansa".

Samo da se nešto stavi na police 

Prema izveštajima svetskih medija panika raste do te mere da više nije u pitanju ni cena koja će se platiti, ili ispostaviti kupcima, samo da robe bude. Jer, očekivanja su, da će brojni mali trgovci nakon ovog Božića ostati bez posla.

Ispostavilo se da su bila naivna očekivanja s početka godine da će se prošlogodišnji zastoj u globalnom transportu i logistici uveliko raščistiti do sada. A sada je samo još gore nego što je bilo u vreme izbijanja kovida, a potom i incidenta sa nasukavanjem kontejnerskog broda i blokiranjem u Sueckom kanalu.

U SAD „Najkiju“ je zatvaranje fabrika u Vijetnamu zbog kovida izbrisalo mesece prometa, javlja „Blumberg“. A panika ne zahvata samo najveće božićne trošadžije na svetu, Amerikance. Širom Evrope maloprodajni lanci, poput poznatog H&M-a ne mogu da ispoštuju narudžbine kupaca.

Suez Canal Authority via AP
 

 

- U poslu sam 43 godine a nikada nisam video nešto ovako loše. Sve što je moglo da pođe po zlu, pošlo je – kaže Ajzak Larien, osnivač i direktor „MGA Entertejment“, jednog od najvećih proizvođača igračaka u svetu.

Poskupelo 10 puta

Pandemija kovida je praktično zatvorila brojne lučke terminale i u Kini i u SAD, pa kontejneri ni ne mogu na put. A kada se gomilaju na jednoj stani sveta, nema ih na drugoj. To, posledično izaziva skok cene zakupa, pa je samo u godinu dana ona skočila ni manje ni više nego 10 puta, sa 2.000 dolara na 20.000.

Tako je Džeju Foremanu, vlasniku kompanije koja prodaje igračke „Bejzik fan“ samo u jednoj partnerskoj fabrici u kineskom gradu Šenženu „zarobljeno“ robe vredne osam miliona dolara, a koja bi mogla da napuni 140 kontejnera.

A kada i roba stigne, zbog zagušenja u lukama ne može da se istovari s broda. MGA ima 600 kontejnera sa najprodavanijim lutkama i igračkama koje čame na brodu kod terminala u Los Anđelesu šest nedelja.

Zbog toga se pojedini trgovci okreću avio-saobraćaju. On jeste preskup, to će ozbiljno pogoditi njihove marže, ali neki od manjih trgovaca uopšte neće ni dobiti robu pa se zarada može nadoknaditi preuzimanjem većeg dela kolača tržišta.

Avio prevoz, ali i brodski, sada tera trgovce na jednu drugu rekalkulaciju. Šta prevesti?

Gabaritna roba male vrednosti sada je ekonomski neisplativa. Plišane igračke u obliku punjenih životinja ili komadi jeftinog nameštaja ne mogu se u toj analizi meriti sa, recimo, „ajfonima“ kojih stane mnogo u kontejner, a skupi su.

Seoba poslova

Jedno od rešenja, za koje su se neki opredelili „na vreme“ a neki tek kreću u njega, je „ukidanje“ dugog transporta, odnosno seoba proizvodnje bliže krajnjem kupcu.

To je uradio američki proizvođač cipela „Stiv Maden“ prebacio je proizvodnju iz Azije u Meksiko i Brazil još 2018. godine i sada je dobija duplo brže nego konkurencija.

Sada se na taj korak odlučuju i drugi međunarodni modni brendovi. Jedna od njih je i italijanska kompanija „Beneton“, koja već radi na proširenju proizvodnje u Srbiji, Hrvatskoj, Turskoj, Tunisu i Egiptu.

Plan je da prepolove svoje kapacitete u Aziji do kraja sledeće godine, izjavio je glavni izvršni direktor kompanije Masimo Renon za "Rojters".

Foto:Pixabay/whirligigtop
 

- Strateška je odluka da se poveća kontrola nad proizvodnim procesom, a takođe i nad transportnim troškovima - rekao je on, dodajući da je grupa već ove godine preselila više od 10 posto proizvodnje iz zemalja poput Bangladeša, Vijetnama, Kine i Indije.

Troškovi proizvodnje u Vijetnamu i Bangladešu su i dalje 20 odsto niži nego u mediteranskim zemljama, ali u Sredozemlju nema nedostatka brodova i mnogo su kraći rokovi isporuke.

- Zbog manjka brodova, prosečno vreme isporuka iz Azije produžilo se sa prethodnih četiri do pet meseci na današnjih sedam do osam meseci. A nešto proizvedeno u Egiptu u Evropi može biti već za dva i po meseca, a iz Srbije u Hrvatske bile gde u EU za četiri do pet nedelja – kaže Renon.

Dok proizvodnja ne stigne bliže, u maloprodaji se povlače potezi očajnika. Trgovci pokušavaju da promocijama i reklamama nagovore kupce da poklone kupe već sada, jer ih posle možda neće biti zbog zagušenja.

Nikome nije do novogodišnje kupovine sada ali ni do božićnih i novogodišnjih poklona u februaru ili martu. No, kako stvari sada stoje, u situaciji „daj šta daš“ bićemo srećni ako ih i tada bude.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike