Šta donosi izmena Zakona o zaštiti potrošača: Manje muke sa sudovima i bolja kolektivna zaštita

29.06.2021

19:15 >> 07:35

0

Udruženja potrošača uglavnom zadovoljna izmenama koje je predložila Vlada Srbije

Šta donosi izmena Zakona o zaštiti potrošača: Manje muke sa sudovima i bolja kolektivna zaštita
Profimedia

Potrošači u Srbiji trebalo bi da ubuduće budu malo bolje zaštićeni, posebno od postupaka nesavesnih trgovaca, jer je Vlada Srbije u aktuelnom Predlogu izmena Zakona o zaštiti potrošača u najvećem delu usvojila sugestije organizacija i udruženja, kažu predstavnici potrošača.

Kako naglašavaju, sama udruženja potrošača učestvovala su u izradi novog zakona, odnosno u izmenama i dopunama.

– Predlog Vlade Srbije za poboljšanje zakonskih odredaba je otprilike onakav kakav smo očekivali i kakvom smo se nadali. Pritom bismo kao najvažnije istakli ne toliko medijski eksponirani registar “ne zovi“, već poboljšanje vansudskog poravnanja i uopšte sudske prakse u zaštiti potrošača – kaže za 24sedam Zoran Nikolić, potpredsednik UO Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS).

Sudska praksa sada ne postoji

Nikolić ističe da su vansudsko poravnanje i, generalno, medijacija u potrošačkim sporovima veoma problematični u Srbiji, a ništa bolje nije ni stanje u sudskoj praksi, odnosno njenoj ujednačenosti po pitanu potrošačkih prava.

– Ako me pitate o sudskoj praksi, ona ne postoji, i zbog toga je uvođenje evidencije potrošačkih sporova veoma važan korak ka tome da i u Srbiji potrošači dobiju kolektivnu zaštitu kao što je to standard u Evropi – naglašava Nikolić.

Veća prava za kupce; Pexels/ Gustavo Fring

Nemogućnost kolektivne tužbe je veoma važno pitanje u Srbiji već duže vreme. To je pokazala i aktuelna situacija sa velikim brojem tužbi protiv banaka zbog kojih se pokušalo sa izmenom Zakona o parničnom postupku, ali se naišlo na otpor, i to pre svega advokata.

Ustavni sud je 2014. godine ukinuo čitavu glavu Zakona o parničnom postupku koji se bavio kolektivnom zaštitom, i od tada su potrošači “na vetrometini“ i u neravnopravnom položaju sa velikim trgovcima ili snabdevačima komunalnih i telekomunikacionih usluga.

Nisu sve izmene dobre…

– Dali smo predlog resornom ministarstvu da se kolektivna zaštita vrati u parnični postupak, pa ćemo videti šta će dalje biti – navodi naš sagovornik.

Kako kaže, nije oduševljen rešenjem tzv. registra “ne zovi“, kojim se potrošačima omogućava da se registruju ako ne žele da dobijaju pozive od telemarketing agencija i trgovaca koji nude neki proizvod ili uslugu.

– Nema tu ničeg spektakularnog jer potrošači su i dosad mogli da se izjasne da nisu zainteresovani za konkretan proizvod, pa trgovac više ne bi smeo da ih zove. Ovako bi se moglo desiti da generalnom “zabranom“ poziva budu uskraćeni i za neke usluge ili proizvode za koje ne znaju, a možda bi želeli da ih koriste – smatra Nikolić.

Pročitajte još

Od izmena koje je u Predlogu usvojila Vlada Srbije nalaze se još i obaveza sačinjavanja proračuna troškova trgovca za usluge, zatim izmena prekršajnog naloga za trgovinsku inspekciju i poboljšanje zaštite kod turističkih aranžmana i agencija.

– Od svega toga bih izdvojio proširena ovlašćenja za inspektore, čiji bi rad sada trebalo da bude efektniji i efikasniji – zaključuje Nikolić.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi