Srpsko znanje za kamione bez vozača i auto-ekrane od vrata do vrata

07.02.2024

09:33

0

Autor: R.B.

Nemački „Kontinental“ oduševljen je efektima koje dobija iz svog razvojnog centra i visokotehnološke fabrike u Novom Sadu

Srpsko znanje za kamione bez vozača i auto-ekrane od vrata do vrata
otvaranje fabrike Kontinental u Novom Sadu - Copyright Tanjug/Strahinja Aćimović

Nemački „Kontinental“, jedan od vodećih svetskih dobavljača delova za automobile, u Srbiju nije došao zbog jeftine radne snage i manuelnih poslova. Doneo je visoke tehnologije i otvorio megafabriku i istraživačko-razvojni centar u Novom Sadu, odakle lansira inovativna rešenja za elektroniku automobila, kao i kamione bez vozača, piše „Blumberg Adrija“.

Na poslednjoj investiciji od 140 miliona evra i zapošljavanju 1.900 ljudi u Srbiji se, međutim, neće stati, kaže Saša Cioringa, generalni direktor „Kontionental automotiv Srbije“ (Continental Automotive Serbia) i direktor „Kontinental automotiva R&D“, i najavljuje ulaganje od najmanje 150 miliona evra i posao za još 1.500 radnika.

„Kontinental“ je u Srbiji od 2009. godine i dosad je otvorio fabrike u Subotici, Velikim Crljenima i Novom Sadu. Megafabrika u glavnom gradu Vojvodine je otvorena pre godinu dana.

– Bio sam jedan od onih koji su se borili da dovedu „Kontinental“ u Novi Sad, i to smo pre sedam godina uspeli. Prvobitni plan jeste bio da otvorimo samo istraživačko-razvojni centar i zaposlimo 500 inženjera, ali sada ih ima dvostruko više. Tada nismo planirali da ovde otvorimo fabriku. Ipak smo to učinili i sada, imamo dve u Novom Sadu i zapošljavamo ukupno 1.900 ljudi, od kojih je 1.000 inženjera u R&D centru i skoro 900 zaposlenih u fabrici. Megafabrika ima šansu da pozicionira „Kontinental“ kao prvog izvoznika iz Srbije, pošto ovde proizvodimo najmodernije uređaje za automobile – kaže Cioringa.

Reč je o sistemima koji upravljaju i kontrolišu elektroniku u automobilima. Pre svega rade na sistemu za otključavanje i zaključavanje automobila preko mobilnog telefona bez ključa i, što je najvažnije, na rešenju za autonomnu vožnju za komercijalna vozila. U Srbiji je napravljeno rešenje za kamion koji se vozi bez vozača i ima nivo četiri autonomnosti. Ne samo što drži linije i distance prema vozilima ispred sebe, već može da obiđe, parkira i radi sve bez vozača.

U najmodernije uređaje spadaju automobilske instrument-table i ekrani. Za tržište se sprema jedan inovativan proizvod.

– To je ekran od stuba do stuba. Dakle, koliko je širok auto, toliki će biti ekran. Ponosan sam što će se baš proizvoditi u Novom Sadu. Naše tržište je Evropska unija. Mnogo toga treba još da se uradi dok ne počne da se izvozi u punom obimu. Planiramo da izvozimo oko milion instrument-tabli godišnje. Ako jedna košta između 500 i hiljadu evra, možete izračunati koliki će biti izvoz. Proizvod je veoma skup i kompleksan – najavljuje direktor.

Srbija pun pogodak

A tako kompleksan proizvod moguće je proizvesti samo u kombinaciji dobro vođene kompanije i pameti i zalaganju njenih inženjera. A to je svetski igrač „Kontinental“ našao u Srbiji.

– Blago jedne zemlje počiva na pameti ljudi. Treba da upotrebimo potencijal koji imaju naši ljudi, a to je znanje. Ne treba da izvozimo pamet na bruto način, da ljudima damo laptop i da se njihov rad transformiše u proizvod negde u inostranstvu, već da se transformiše u proizvod "made in Serbia" i da se izvozi iz Srbije. I dalje ovde nalazimo vrlo dobre stručnjake. To je kriterijum broj jedan za dolazak u Srbiju. Poslovno okruženje je dosta dobro. Imamo dobru podršku od države. Naravno, svaki investitor koji dolazi imaće i izazove, ali kada se sve sabere, Srbija je najbolja zemlja u koju može da se ulaže u Evropi – napominje Cioringa.

A za dolazak se trebalo izboriti, mada subvencije države nisu bile presudne, jer „Kontinental“ ih dobija svuda gde investira. Tri godine pre nego što su došli u Novi Sad, birana je lokacija za drugu fabriku i umesto u Srbiju tada je investicija otišla u Litvaniju.

Neki od proizvoda „Kontinentala“ svakako će se koristiti i tokom izložbe EXPO 2027 u Beogradu, a pominju se i autonomna vozila. Cuoringa objašnjava šta je do toga realno da vidimo za koju godinu na putevima Srbije.

– Mi u kompaniji smo sa tehnologijom spremni sutra da uvedemo autonomnu vožnju, međutim, propisi i infrastruktura nisu spremni. Na EXPO će moći da se koriste vozila nivoa četiri autonomnosti, kada je ruta tačno definisana. Mi već imamo takve automobile i u Temišvaru smo ih demonstrirali u centru grada. Oni imaju senzore, identifikuju objekte, znaju da prilagodi brzinu i da stanu. U Frankfurtu već imamo pet-šest stanica gde vozi autonomni minibus. Najteži nivo autonomnosti je nivo pet, kada je vozilo na ulici i ne zna šta ga očekuje. Nije realno da će moći da se koristi za EXPO – napominje direktor „Kontinentala“.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike